- De leeftijd van een domeinnaam, hoe ouder hoe beter de ranking.
- Domeinnamen waarin de zoekterm voorkomt scoren beter.
- Domeinnamen die beginnen met de zoekterm scoren nog beter.
- De registratieperiode van domeinnamen, hoe langer de registratieperiode nog duurt hoe beter de score. Google hecht meer waarde aan langdurige domeinnamen, dan domeinnamen die mogelijk snel weer ‘verdwijnen’.
- Subdomeinen die de zoekterm bevatten, scoren beter.
- Subdomeinen die beginnen met de zoekterm, scoren nog beter.
- De geschiedenis van de domeinnaam, is de domeinnaam in het recente verleden vaak gewisseld van eigenaar, dan kan dit een negatieve invloed hebben op de ranking.
- Domeinnamen die exact matchen aan de zoekterm.
- Een subdomein en een domeinnaam die overmatig de zoekterm gebruiken, kunnen negatief worden beïnvloed.
- Een public whois scoort beter dan een private whois. Bij een private whois denkt Google dat je wellicht iets hebt te verbergen.
- Een ‘bestrafte’ domeinnaameigenaar, ben je eerder bestempeld als ‘spammer’ dan kan Google dit als negatief punt aanmerken en dat kan gelden voor al je domeinnamen.
- Een domeinnaam-extensie gericht op je locatie, dus voor een Nederlandse website een .nl-domeinnaam. In de Nederlandse Google scoor je hoger, globaal gezien minder.
Belangrijke SEO factoren voor je domeinnaam
