seo online marketing logo

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: op internet draait het eigenlijk allemaal om snelheid. We hebben het hierbij vooral over de snelheid van het vergaren van informatie. Internetgebruikers willen hun informatie zo snel mogelijk en lukt dit niet op de ene site, dan zijn ze net zo vlug door naar de volgende site.

Dat de gemiddelde internetbezoeker Google gebruikt om informatie te vinden wisten we al. Een mooie positie op de eerste pagina van de zoekresultaten is daarom ook van groot belang. Maar als de bezoeker eenmaal aan boord is, komt de misschien nog grotere uitdaging: het genereren van conversie.

Call to action: trigger je bezoeker!

Conversiepunten (ook wel 'call-to-action' punten genoemd) hebben als doel om de bezoeker te triggeren om actie te ondernemen. Zo'n actie kan variëren van het bestellen van een product, tot het aanvragen van een brochure of het invullen van een contactformulier. Wat de actie ook is, het is enorm belangrijk dat het conversiepunt opvalt en zo laagdrempelig mogelijk is.

Bezoekers lezen vaak niet alle teksten van een webpagina, maar in plaats daarvan scannen ze er vlug doorheen. Het conversiepunt moet er daarom visueel uitspringen om de aandacht te trekken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een fellere kleur en een groter lettertype te gebruiken. Denk ook aan een prominente positie van de conversiepunten op de site. Zorg dat de belangrijkste conversiepunten boven de 'vouw' van de site geplaatst zijn. Dit betekent dat de bezoeker ze kan zien zonder eerst te moeten scrollen.

Wil je de bezoeker prikkelen om contact met je bedrijf op te nemen, zorg dan dat dit zo min mogelijk moeite en tijd kost. Het is bijvoorbeeld beter om een contactformulier op je site te hebben dan een link die het emailprogramma van de bezoeker opent. Bij het opstellen van zo'n contactformulier, kun je het aantal (verplichte) velden het best zo klein mogelijk houden. Denk na over welke persoonlijke gegevens je echt nodig hebt en hou het zo beperkt mogelijk. Eventueel kun je het contactformulier ook over meerdere pagina's verdelen, zodat de bezoeker een deel van de gegevens moet invullen en vervolgens op een volgende pagina weer een aantal gegevens invult. Hierdoor blijft het overzichtelijk en komt het over alsof het minder tijd en moeite kost.

Tijdens het optimaliseren van je website, kan het dus geen kwaad om wat extra aandacht te schenken aan het verbeteren/creëeren van je conversiepunten. Tenslotte zijn dit de aspecten van je website die zorgen voor (meer) omzet. Wil je meer tips over conversiepunten? Neem dan contact op!

Niet iedereen kan 24 uur per dag bezig zijn met zijn of haar website. Maar tegelijkertijd wil je wel op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt op de website. Google snapt dit gelukkig, en heeft een handig hulpprogramma beschikbaar gesteld, waar ik sinds een paar weken gebruik van maak. En met succes!

Voor we beginnen

Ik ga er in dit blog van uit dat Google Analytics correct is ingesteld, en dat je de beheerdersrechten van je site hebt. Deze twee zijn nodig om er zeker van te zijn dat je alle tips in dit blog kunt instellen. Heeft U Google Analytics nog niet ingesteld, doe dit dan eerst en laat Analytics een week of twee gegevens verzamelen.

Naar de aangepaste meldingen

Ga in Google Analytics naar alle websitegegevens (hier ziet u uw dashboard). Ga vervolgens rechts boven naar “Beheerder”. Klik vervolgens op de ‘Property’ die hoort bij uw website. Kies nu voor “aangepaste meldingen”. Vanuit dit scherm gaan alle tips plaatsvinden

Tip 1: Verbindingsproblemen detecteren

Wij zien af en toe dat onze grootste sites erg langzaam laden, ondanks dat ze volledig geoptimaliseerd zijn. Dit kan door drukte of een verkeerde serverinstelling het geval zijn. Google Analytics kan deze trage verbinding detecteren en u een melding via de mail sturen. Het is niet direct mogelijk om met Analytics te detecteren wanneer de website helemaal weg is, aangezien dan ook het Analytics-script niet geladen wordt. Deze melding zul je dus waarschijnlijk net voor het neergaan van de website krijgen.

Om deze melding in te stellen geeft u de nieuwe melding een naam, zet de periode op één dag en vink de emailmelding aan. Kies vervolgens bij “Waarschuw mij wanneer” de waarde “gemiddelde laadtijd van pagina in seconden” en zet deze op groter dan 5 seconden (Deze waarde zult u voor uw site moeten fijnstellen, afhankelijk van uw standaard reactietijd).

Tip 2: Geen enkele bezoeker gemeten

Als Analytics een hele dag geen bezoekers meet, is  er iets aan de hand. Het kan zijn dat uw website zo klein/onbekend is dat u niet  iedere dag bezoekers krijgt, dan is deze tip waarschijnlijk niet voor u. Bij een grotere site kunt u de tip instellen door de periode op een dag zetten en “waarschuw mij wanneer” op “Bezoeken is kleiner dan 1” in te stellen.

Tip 3: Piek in bezoekers

Natuurlijk wilt u ook weten wanneer er een piek in de bezoekers is. Dan kunt u bijvoorbeeld iemand extra op de webchat zetten of adwords bijstellen. Stel hiervoor de trigger van de melding in op Bezoekers groter dan X, waarbij X uw persoonlijke grens voor een piek is. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van uw website.

Tip 4: Prestaties van keywords bijhouden

Als u volop aan het testen bent met nieuwe keywords, spelen de prestaties van bepaalde keywords natuurlijk een belangrijke rol.  U kiest hierbij bij “dit is van toepassing op” voor “Zoekwoord komt exact overeen met UW-KEYWORD”. Kies vervolgens voor “Waarschuw mij wanneer Bezoeken % neemt toe met meer dan 10% in vergelijking met Vorige dag”. Hiermee krijgt u dus een melding wanneer een keyword 10% meer bezoeken oplevert in vergelijking met gisteren. Als u de periode boven op “week” zet, kunt u dit ook per week bekijken. Uiteraard kunt u ook instellen dat u een melding krijgt wanneer een keyword minder bezoeken oplevert.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Dit zijn slechts enkele simpele voorbeelden van de aangepaste meldingen. Heeft u nog goede suggesties voor andere meldingen, of heeft u vragen over het instellen van deze meldingen, mail mij dan gerust op g.weterings@seoonlinemarketing.nl.

Hi! Mijn naam is Amy de Waal, ik ben 20 jaar en studeer Management, Economie en Recht aan de Avans Hogeschool te Breda. Volgend schooljaar begin ik met een minor ‘Trendwatching’ (economisch) aan Fontys Hogeschool te Tilburg. Na het voltooien van deze minor kan ik beginnen met afstuderen.

Online Marketing interesse

Tijdens mijn derdejaars stage heb ik stage gelopen als hoofd marketing bij een ICT bedrijf op Curaçao. Door deze ervaring is mijn interesse voor online marketing gegroeid. Op het gebied van SEO was ik verder nog niet bekend, daarom zie ik werken bij SEO Online Marketing als een leuke en leerzame uitdaging. Ik ben momenteel ruim een maand werkzaam bij SEO Online Marketing in de functie Junior Online Marketing Specialist en houdt mij bezig met linkbuilding.

Basic Pakket: Adwords inzetten

In een vorige blog hebben we voor u op een rijtje gezet wat de stappen na het ontvangen van een adviesrapport zijn als u voor een Light Pakket heeft gekozen. Heeft u voor een Basic pakket gekozen, dan zetten we naast het dubbel aantal uren aan linkbuilding, ook Adwords voor u in.

Na ontvangst van het adviesrapport krijgt u contact met mijn collega Yalenca of met mij. Op dat moment gaan we samen met de klant kijken hoe we het Adwords account het beste in kunnen delen. Allereerst wordt gekeken naar de doelstellingen van de klant. Wil deze zich richten op naamsbekendheid (branding) of wilt de klant dat gegenereerde bezoekers overgaan tot converteren? Als we dit weten kunnen we aan de slag met de volgende stap.

Campagne Opzetstructuur

In de campagne opzetstructuur, wat de klant van mij ontvangt, zal ik beschrijven welke campagnes ik aan de hand van de doelstellingen zou willen maken. Dit kan ingedeeld zijn op basis van expertise, maar ook op productgroep of op dienst. In deze opzet schrijf ik ook een aantal voorbeeld advertenties, zodat de klant een feeling krijgt van hoe de advertenties er uit zullen zien. Aanpassingen in deze structuur kunnen ten allen tijden gemaakt worden. De campagnes met bijbehorende advertenties worden pas daadwerkelijk aangemaakt als ik goedkeuring van de klant ontvang. Daarnaast heb ik op twee belangrijke vragen een antwoord nodig voordat ik de campagnes online zet: 'wat wordt het max. maand budget?' en 'welke regio moet bereikt worden?'.

SEA campagnes online zetten

Vanaf het moment dat ik een ‘Go’ van de klant ontvang, kan ik beginnen met het opzetten van de campagnes. Per campagne zullen bijbehorende zoekwoorden centraal staan en worden er twee tekstadvertenties aangemaakt. Ik zal een max. maandbudget instellen, zodat het budget nooit overschreden zal worden. Ook zal ik instellen welke regio’s precies getarget moet worden. Een bedrijf kan werkzaam zijn in heel Nederland of wilt zich focussen op een bepaalde regio. Alles kan!

Optimaliseren van de campagnes

Het is belangrijk dat er een aantal conversiepunten op de website aanwezig zijn. Door het plaatsen van een conversiecode worden deze conversies meetbaar en zichtbaar in Adwords. Op deze manier kunnen de campagnes het meest effectief ingezet worden. Wanneer er voldoende data is opgebouwd zullen wij in een continue proces de advertenties verbeteren, zoekwoorden toevoegen, zoekwoorden uitsluiten etc, etc. ‘Optimaliseren’ is een activiteit die wij eindeloos zullen herhalen. Wij zullen door zo specifiek mogelijke woorden te gebruiken zo gericht mogelijke bezoekers genereren! Heeft u tijdens dit proces nog vragen, dan kunt u natuurlijk altijd contact met de SEA Specialist opnemen.

Hallo! Mijn naam is Gus de Boer, ik ben 19 jaar en woon in een studentenwoning in Breda. Ik heb net mijn MBO opleiding in de ICT afgerond op het Radius College en ga volgend jaar Business IT & Management volgen op het Avans in Breda.

SEO Online Marketing

Dankzij mij studie op het MBO zijn mijn interesses op het gebied van ICT ontzettend hoog. Ik ben dagenlang bezig met programmeren en kan soms wel nachten piekeren over één klein foutje. SEO Online Marketing wist mijn leergierigheid op het gebied van ICT te prikkelen. Omdat mijn kennis op het gebied van SEO nog niet erg hoog was zag ik dit als perfecte manier om mijn kennis te verbreden. Ik ben nu ongeveer 2 maanden werkzaam bij SEO Online Marketing en ben hier in dienst als SEO Specialist.

Linkbuilding en website ontwikkeling

Door middel van linkbuilding werk ik website of webwinkel omhoog in de zoekresultaten van Google. Hiervoor probeer ik zo veel mogelijk gerelateerde website te vinden. Hierna vraag ik aan de beheerders van deze website om een link te plaatsen naar de website waar ik mee bezig ben. Ook werk ik zo nu en dan aan het maken van nieuwe websites.

Met een geweldig leuk team zorgen wij voor SEO van tallen website. Ik werk dan ook met erg veel plezier bij SEO Online Marketing.

In voorgaande blogs is er al uitgelegd wat linkbuilding is, in dit artikel ga ik hier wat verder op in; namelijk het goed benaderen van een potentiële linkpartner. Stel, je hebt een website gevonden die goed bij je content past en je wilt vragen of jouw link op die website geplaatst kan worden. Hoe kan je dit het beste aanpakken? Dit leg ik graag uit.

Optimaliseer je content en maak je email aantrekkelijk

Ten eerste moet de content op je pagina optimaal zijn. Mensen moeten naar je website willen linken omdat hij leuk en interessant is. Goede content maakt het al veel makkelijker om linkpartners te vinden. Je e-mail moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Wat zou jij zelf willen horen voordat je een link zou plaatsen? Probeer je hier zo goed mogelijk in te verplaatsen en schrijf dan een mailtje met aantrekkelijke content. Wees ook persoonlijk. Je geadresseerde moet niet het idee krijgen dat je een ‘copy-paste’ berichtje stuurt, zo zal niemand je link natuurlijk plaatsen. Spreek beheerders dus persoonlijk aan en praat over hún pagina; geef gemeende complimentjes. De potentiële linkpartner moet niet het idee krijgen dat dit alleen om een linkplaatsing gaat. Maak je email persoonlijk én aantrekkelijk!

Mailbeheer: houd overzicht

Stuur niet alleen een eerste mail, er is niets mis met het sturen van een herinneringsmail. Het komt ook wel eens voor dat potentiële linkpartners pas na een tweede- of derde mail reageren; met positief resultaat! Houd wel goed bij wie je benaderd hebt, hoe vaak, en wie er al positief- of negatief gereageerd heeft. Het is natuurlijk vreemd als je een linkverzoek stuurt terwijl er al lang een link staat. Houd overzicht om misverstanden te voorkomen.

Zo zijn er nog vele andere tips als het om linkbuilding gaat. Wilt u meer over linkbuilding weten? Dan kunt u eerdere blogs op de website lezen of kunt u altijd contact met ons opnemen.

Wij werken al een tijdje met remarketing campagnes, maar er zijn nog maar weinig websites die hier wat mee doen. Het is een krachtig marketing gereedschap, waar ik ook achter kwam tijdens een workshop bij de Google Engage Academy waar ik laatst aan deelnam. Daarom schrijf ik dit keer een blog over remarketing, zodat u wellicht de kracht van een remarketing campagne (her)ontdekt.

Een remarketing campagne binnen Adwords houdt eigenlijk in: het vertonen van een banner of tekstadvertentie voor uw klant. Dit kunnen klanten zijn die bijvoorbeeld al iets hebben aangeschaft in uw webshop. Maar ook klanten die de producten wel in het winkelmandje hebben gelegd maar niet tot bestelling/betaling zijn gekomen. Wanneer men een remarketing campagne inzet worden deze klanten benaderd met bijvoorbeeld een bijproduct (complementair) voor het aangeschafte item of een kortingscode voor een product waar ze interesse in hebben getoond.

Remarketing: Hoe werkt het?

Aan deze bezoeker kun je op een later tijdstip een banner of tekstadvertentie tonen met een gepersonaliseerde boodschap aan de hand van het zoekgedrag op de website. In deze tekstadvertentie of banner kun je een bepaald product naar voren laten komen waarin de bezoeker eerder interesse heeft getoond. Je kunt er als adverteerder ook voor kiezen om op het product waarin de bezoeker interesse heeft getoond korting te geven. Tevens kan deze techniek ook gebruikt worden om een bijproduct te verkopen (bijvoorbeeld een bijpassende riem bij de laatst aangeschafte schoenen). Bezoeker heeft de website van de adverteerder bezocht? Hierna wordt gekeken op welke pagina's de bezoeker is geweest en wanneer hij tot aankopen is gekomen of wanneer hij de website heeft verlaten. Er wordt data verzameld aan de hand van het zoekgedrag van de bezoeker ofwel het pad die de bezoeker heeft bewandeld.

Remarketing campagne: de voor- en nadelen

Voordelen van een remarketing campagne zijn dat je een hele persoonlijke en gerichte boodschap kan laten zien aan de juiste persoon. Dit zal dan kunnen leiden tot meer conversies. Ook een bijkomend voordeel is dat je de naamsbekendheid vergroot. De bezoeker wordt herinnerd aan een bepaald product wat de adverteerder aanbiedt. Nadelen kunnen zijn dat wanneer de advertenties te vaak of op de verkeerde plaatsten getoond worden de bezoeker dit als spam gaat ervaren. Het is dan bij een remarketing campagne ook erg belangrijk dat je hier een goede balans in weet te vinden. Tevens is de tijd die tussen het bezoeken van de website van de adverteerder en het inzetten van de remarketing advertenties van cruciaal belang. U kunt zich voorstellen dat wanneer men op zoek is naar een vakantie u uw remarketing advertentie niet 2 weken na het eerste bezoek van uw site moet inzetten. De bezoeker zal dan waarschijnlijk al iets geboekt hebben.

Een remarketing campagne kan wanneer deze op de juiste manier wordt ingezet leiden tot hogere conversies en meer naamsbekendheid. Daar ligt ook meteen de uitdaging als u niet bekend bent met deze toepassing. SEO Online Marketing maakt al lang gebruik van remarketing campagnes en heeft hierin veel ervaring. Mocht u vragen hebben of wilt u meer weten over de mogelijkheden? Twijfel niet en neem contact op!

Voordat er een adviesrapport wordt gemaakt en begonnen wordt met linkbuilden en/of Adwords is het belangrijk een goed zoekwoordenonderzoek op te stellen. Maar wat houdt zo’n onderzoek nu in? Hier geef ik u graag wat meer uitleg over.

Zoekwoordenhulpprogramma

Om goed gevonden te kunnen worden in Google is het essentieel de juiste zoekwoorden te gebruiken. Deze zoekwoorden moeten regelmatig worden vermeld op de website en gebruikt worden bij het linkbuilden en Adwords. SEO Online Marketing geeft u advies over de bij uw website passende zoekwoorden door het opstellen van een zoekwoordenonderzoek. Allereerst wordt er gekeken naar het onderwerp van uw website en producten en/of diensten die worden aangeboden. Op basis hiervan worden er verschillende zoekwoorden bedacht en door middel van het zoekwoordenhulpprogramma van Google worden er nog meer suggesties gegeven. Dit wordt net zo lang herhaald tot er een lijst van rond de 400-500 relevante zoekwoorden ontstaat. Dit met, voor de eerste 250 woorden, bijbehorende lokale maandelijkse zoekopdrachten in Nederland.

Zoekopdrachten én concurrentie bepalen ratio

En hoe dan verder? Van de eerste 250 zoekwoorden wordt ook de concurrentie opgezocht en de ratio berekend. Uiteindelijk zijn de eerste 250 zoekwoorden gerangschikt op meeste zoekopdrachten per maand maar met de minste concurrentie. Daarvan wordt vervolgens voornamelijk gekeken naar de eerste 30 zoekwoorden aangezien dit de beste zoekwoorden zijn om te kiezen en succes op te behalen. Uit de ongeveer top 30 zoekwoorden worden voor elke subpagina op de website drie unieke zoekwoorden gekozen. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden worden verwerkt in de teksten van de website zodat Google de ingetypte zoekopdrachten relateert aan de zoekwoorden op uw website. Daarnaast worden de drie zoekwoorden van de homepage ook gebruikt bij het linkbuilden. Dit alles zorgt ervoor dat uw website sneller naar boven komt in Google.

Het is dus belangrijk om een zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren zodat u weet op welke woorden u goed gevonden kunt worden en hoog kunt scoren in Google. Als u sneller gevonden wordt betekend dit meer bezoekers en meer conversies en dat wil toch iedereen? Meer weten over een zoekwoordenonderzoek? Neem gerust contact op.

De Googlebot, die sites langsgaat en indexeert, heeft het soms maar zwaar. Ontoegankelijke websites kosten veel tijd om te indexeren, en het is dan nog maar de vraag of Google uiteindelijk alles goed te zien krijgt. In dit blog geef ik u wat basistips om Googlebot de weg te wijzen door uw site.

Webmasterhulpprogramma

Google heeft voor webmasters een tool gemaakt om de communicatie met Googlebot wat te versimpelen. Het Google Webmasterhulpprogramma is waar u de wegwijzer voor Google opzet.

U begint eenvoudig door in te loggen. Vervolgens kunt u een nieuwe site toevoegen. Google geeft u dan instructies om een html bestand te uploaden. Volg de instructies en voeg zo uw website toe. Loop vervolgens het tabblad Configuratie door, en kijk of u daar iets moet veranderen. U kunt hier bijvoorbeeld de voorkeur voor de url met of zonder “www.” aangeven. Ook kunt u aangeven hoe Google met parameters om moet gaan. Heeft u daar geen verstand van, laat het dan vooral staan zoals het staat.

Sitemap: de plattegrond van uw website

Een sitemap is letterlijk de plattegrond van uw website. Dat is voor Googlebot erg handig, want hij kan snel zien waar hij rond kan gaan kijken. Het toevoegen van een sitemap is relatief simpel. Maak eerst een sitemap van uw site (dit doet u, afhankelijk van uw CMS, met een plugin of een online tool). Ga vervolgens in het Webmasterhulpprogramma naar Optimalisatie > Sitemaps, en klik daar op “Sitemap toevoegen/testen”. Volg opnieuw de instructies van Google. Als u dit succesvol heeft afgerond weet Googlebot de volgende keer precies waar hij moet zijn, en dat ziet u terug in uw rankings!

Ongewenste resultaten in Google

Zijn er delen van uw site die niet in Google hoeven of zelfs mogen staan? U kunt ze eenvoudig verwijderen en voorkomen dat Google ze in de toekomst weer toevoegt. Om ze te verwijderen gaat u in het Webmaster hulpprogramma naar Optimalisatie > URL’s verwijderen. Hier kunt u een verzoek indienen om bepaalde pagina’s te verwijderen uit Google.

Vervolgens is het zaak om de irrelevante pagina’s of mappen compleet uit te sluiten van Google. Dit doet u met een robots.txt bestand. U kunt in het Webmaster Hulpprogramma nakijken of Googlebot uw robots.txt goed doorkrijgt. Ga daarvoor naar Gezondheid > Geblokkeerde URL’s. Hier ziet u welk robots.txt bestand gebruikt wordt. Bedenk wel dat Google niet onmiddellijk alles bijgewerkt kan hebben. Dit kan een paar dagen duren.

Crawlfouten: Googlebot is de weg kwijt!

Ten slotte wil ik de crawlfouten nog even toelichten. Deze worden in het Webmaster Hulpprogramma gerapporteerd. Een Crawlfout wil zeggen dat Googlebot problemen heeft ondervonden bij het indexeren van uw site. Dit kan zijn door slechte bereikbaarheid van de server of fouten in de programmering. Het is zeer belangrijk dat u crawlfouten zo snel mogelijk herstelt, of laat herstellen. Google slaat websites waar problemen mee zijn al snel over, en dan riskeert u positieverlies in de Google zoekresultaten.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden waar u het Webmaster Hulpprogramma voor kunt gebruiken. Heeft u vragen over een van de besproken functies, of het indexeringsproces van Google in het algemeen, dan help ik u graag. Stuur gerust een mail naar g.weterings@seoonlinemarketing.nl en dan zal ik u zo snel mogelijk helpen.

Hallo!

Mijn naam is Judith Quirijnen. Ik ben de jongste en tevens nieuwste werkneemster hier. Ik ben 17 jaar en woon al heel mijn leven in Breda. Breda is een hele leuke stad en ben niet van plan om weg te gaan. Mijn hobby’s zijn hockeyen, met vrienden op stap gaan en vind koken ook heel leuk om af en toe te doen.

Marketing en communicatie en evenementenorganisatie

Op dit moment zit ik in mijn eerste jaar van de opleiding marketing en communicatie en evenementenorganisatie op het Johan Cruyff College in Roosendaal. Tot nu toe heb ik het erg naar mijn zin. Wat ik er later precies mee wil gaan doen weet ik nog niet. Ik zit nog in het eerste jaar van mijn opleiding en ik wil sowieso nog HBO gaan doen. Alle tijd om hier nog over na te denken dus!

SEO Online marketing

Ik zit nu in mijn eerste week bij SEO Online Marketing en loop met iedereen een dagje mee zodat ik precies weet wat iedereen doet. Op dit moment ben ik mijzelf nog een beetje aan het oriënteren. Vanaf volgende week ga ik mij bezig houden met Princesses.nl. Als u vragen heeft, dan ben ik ook degene die u zult spreken via de chat. Ik houd niet alleen de website maar ook de facebookpagina bij. Dus Like! deze facebookpagina om op de hoogte te worden gehouden van alle ontwikkelingen van Princesses.

Ik heb er heel veel zin in!
Judith Quirijnen
Stagiaire SEO Online Marketing

In mijn vorige blog heb ik het gehad over het begrip 'CMS'. Aangezien er veel verschillende Content Management Systems zijn, zou ik in een serie artikelen per CMS de voor- en nadelen bespreken. Daarom bespreek ik in dit artikel drie grote voordelen van WordPress.

Themes en Plugins

Een uniek website-ontwerp kost vaak vrij veel geld. Met WordPress als CMS is dat echter niet altijd het geval. Er zijn immers zeer veel voordelige of zelfs gratis WordPress ontwerpen, ook wel themes, te downloaden die u eenvoudig kunt installeren. Wanneer u goed zoekt, zult u zien dat er prachtige WordPress themes zijn ontwikkeld die u met een paar muisklikken kunt gebruiken op uw website.

Standaard is WordPress een CMS met relatief weinig opties. Het voordeel daarvan is dat u niet telkens wordt lastiggevallen met nutteloze functies. Mocht u toch een bepaalde mogelijkheid, zoals een contactformulier of fotoalbum, missen, dan is daarvoor in de meeste gevallen wel een WordPress plugin te vinden. Een dergelijke plugin is ook weer erg makkelijk te installeren en in de meeste gevallen gratis te verkrijgen.

Zoekmachine vriendelijk

Een derde voordeel van WordPress is dat het systeem zoekmachine vriendelijk is. Zo kunt u zoekmachine vriendelijke URL's maken en is het met behulp van bepaalde plugins mogelijk om bijvoorbeeld automatisch een sitemap te creëren of pagina's te optimaliseren met unieke titels en omschrijvingen.

En wat zijn dan de nadelen? In mijn ogen zijn er geen directe nadelen verbonden aan WordPress. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat u geen plugin of theme kunt vinden die op uw wensen aansluit, maar het feit dat er zo enorm veel van beschikbaar zijn, is dan ook al een luxe.

Heeft u na het lezen van deze blog nog vragen over WordPress? Heeft u interesse in een WordPress website? Of kan uw WordPress website wel een 'optimalisatie beurt' gebruiken? Neem dan contact met me op, zodat ik u verder kan helpen.

Voor de eerste keer op een beurs!

Wekenlang zijn mijn collega’s al druk bezig met de voorbereidingen van de beurs, er moet natuurlijk van alles geregeld worden. Maandag is onze stand opgezet en waren we er klaar voor: Laat de Multichannel Beurs maar beginnen. Gisteren was het dan zo ver. Voor de eerste keer ging ik naar een beurs met het bedrijf waar ik stage loop: SEO Online Marketing.

Op dag 1 mocht ik mee om te flyeren, ik was benieuwd hoe zo’n beurs allemaal in zijn gang gaat. Eenmaal aangekomen was eigenlijk alles tegen mijn verwachtingen in. Ik had verwacht dat er allemaal kleine kraampjes zouden staan waar iedereen iets zou vertellen over zijn of haar bedrijf. Dit was niet het geval. Er waren hele grote plaatsen en zelfs een paar theaters waar je naar een presentatie kon gaan kijken. Ik vond het heel erg groot. Later bleek dat de vorige beurs waar we op stond veel groter was en we iets te veel personeel rond hadden lopen. Hierdoor hadden we wel alle tijd om de bezoekers van onze stand 100% te helpen. Ik ben begonnen met flyeren en dat was ook leuk want zo kom je veel in contact met mensen. Onze stand stond een beetje achterin dus hebben mijn collega en ik zoveel mogelijk ons best gedaan om mensen onze flyer te geven en ze door te sturen naar onze plek. Dit heeft geholpen, want we hebben de collega’s op kantoor aan de slag gezet en aardig wat site checks binnen gekregen!

Ik vond het heel leuk om mee te maken. Omdat het mij interessant lijkt om zo'n beurs een keer als bezoeker te bezoeken, mag ik tijdens mijn stageperiode nog vaker keer mee naar kennissessies en beurzen. Zodat ik kan zien hoe het er aan de andere kant aan toe gaat, de presentaties kan bezoeken en met mensen van andere bedrijven kan praten. Dit levert heel wat op!

Een aantal keer per jaar wordt er in Breda een social media avond gehouden, georganiseerd door SocialMediaClub076. Afgelopen week was het onderwerp “Social Media Monitoring Tools”. Veel bedrijven en personen gebruiken tegenwoordig sociale media, maar weten niet wat het uiteindelijk oplevert. Welke twitteraars hebben je veel verkeer naar je website opgeleverd en wat doen andere bedrijven binnen jouw branche op Twitter? En hoe kan er gericht gezocht worden naar interessante tweets? Deze blog gaat niet over de te volgen strategie, maar wel over de vele opties die via interessante tools zijn in te zien.

Social Media Monitoring Tools

Een van de sprekers was Herman Couwenbergh. Hij is sinds 1999 professioneel actief in de online wereld en houdt ons op de hoogte van de nieuwste twittertrends via zijn website Twittermania. Hij gaf ons een aantal apps die je inzicht kunnen geven in je twitter activiteiten. Een aantal gratis tools hiervan zal ik hieronder benoemen en kort toelichten:

Twilert
Veel van onze klanten bevinden zich in het MKB segment en werken voornamelijk regionaal. Veel bedrijven bevinden zich wel op twitter, maar weten niet goed wat ze er mee aan moeten. Via Twilert kunnen bedrijven binnen een straal van een x aantal kilometer op interessante trefwoorden zoeken. Bijvoorbeeld een schildersbedrijf dat zich in Breda bevindt en graag alle tweets wil inzien die te maken hebben met schilderen en waarvan de gebruikers zich bevinden binnen een straal van 20 kilometer. Zo is het voor de schilder makkelijk om zijn doelgroep te targeten en gericht daarop een tweet te versturen.

Campalyst
Website eigenaren kennen wellicht dit probleem: Je monitort netjes elke week je resultaten in Google Analytics en daar staat elke keer bij de verkeersbronnen t.co/referral. Veel gebruikers van analytics zullen niet weten dat dit bezoekers zijn die via Twitter op jouw website terecht zijn gekomen. Maar welke twitteraars hebben jou veel verkeer opgeleverd en zijn daarmee “invloedrijk” geweest? Dit kun je met deze tool makkelijk inzichtelijk maken.

Bluenod
Deze tool bestaat nog niet heel lang, maar biedt erg veel mogelijkheden. Zo kun je snel zien met wie je de afgelopen tijd interacties hebt gehad, wie er bij betrokken zijn en hoe invloedrijk die persoon is. Maar het is ook mogelijk om bovenstaande te monitoren op een interessant trefwoord. Volgens de spreker een aanrader voor wie van analyse tools houdt!

Webshop eigenaren hebben veel baat bij social media monitoring

Wat mij vooral is bijgebleven zijn de talloze mogelijkheden die deze, en andere tools, ons te bieden hebben. Voor één van onze webshops zal ik bovenstaande zeker gaan testen en gebruiken. Natuurlijk met als doel om onze klanten zo goed mogelijk te adviseren wanneer het om social media monitoring gaat. Aarzel dan ook niet om contact met mij op te nemen. U kunt mij bereiken via m.slot@seoonlinemarketing.nl of op telefoonnummer 076-7503344.

Na een succesvolle webwinkel vakdagen afgelopen januari heeft SEO Online Marketing besloten om dit jaar ook bij Multichannel 2013 aanwezig te zijn met een stand.

Op onze stand kunt u live kennismaken met veel medewerkers van verschillende disciplines zodat u al uw Adwords, linkbuilding, content en seo vragen bij ons kan stellen.

Multichannel beurs Utrecht

De multichannel beurs zal u veel inspiratie bieden om uw mulichannel strategie te bepalen en verder uit te bouwen. Consumenten laten zich niet belemmeren en zullen tijd-, plaats- en mediumonafhankelijk benaderd willen worden. Veel experts zullen in diverse kennissessies hun kennis met de bezoekers delen. Daarnaast zijn er veel stand met alle nieuwe technologieën en online marketing kansen te vinden.

Kom gezellig een bakje koffie doen op de stand E35 van SEO Online Marketing!

Donderdag 18 april 2013, de derde en laatste dag van de Sanoma Media Parade. Van 9.30 tot 16.15 zijn er in 11 zalen en het Atrium kennissessies volop interessante informatie over uiteenlopende onderwerpen.  Het inschrijven van deze kennissessies kon al een paar weken eerder, we hebben de dag aardig weten te vullen met online onderwerpen. Om 8 uur begon deze dag met een treinreis naar Hoofddorp, zodat we met de hoge snelheidstrein om 9 uur netjes op tijd waren. Helaas liep dit even anders en waren we, twee treinen en wat frustraties verder, een uurtje later in Hoofddorp. De eerste sessie hebben we helaas gemist, maar we hadden er gelukkig nog 6 tegoed.

De eerste was een sessie van Kirsten, productmanager van bloggers en social media online vrouwen. Zij is een echte voorstander van visuele content. Als merk wil je een verhaal vertellen en dit komt met visuele content nu eenmaal beter over! Kirsten liet ons door middel van haar iPhone én iPad zien welke applicaties er waren om zelf mee te doen met visuele content en dit te delen op social media. Met de app Flipboard maak je in een mum van tijd je eigen magazine van social media berichten. Stel 1x accounts van Twitter, Facebook, Linkedin van vrienden, kennissen en belangrijke personen in om altijd alle informatie te krijgen van wie jij wilt. En nog mooi vormgegeven ook! Dat gaan we proberen..

De tweede sessie was in het Atrium, de grote zaal van Sanoma Media, en werd gehouden door Hoofd regie en creatie van SBS6 Thecla. Thecla vertelde hoe SBS6 (met NET5 en Veronica) de kijker naast televisie constant aan de gang hield met verschillende devices. Ben je Weekend Millionairs aan het kijken en doe je graag mee met de vragen? Beantwoord deze op je iPad. Ben je fan van dit programma maar heb je het deze week gemist? Kijk het dan op een ander tijdstip terug via kijk.nl. Ben je een extreme fan van het programma en kun je geen hele week wachten? Bekijk het programma dan al voor de reguliere uitzending. Praat met andere fans via je iPhone op social media. Zo is de kijker 24/7 up to date en SBS6 24/7 verbonden aan de kijker.

De derde sessie werd gegeven door de algemeen directeur van Veronica uitgeverij. Hoe gaat het op dit moment met tvgids / magazine Veronica, het tijdschrift met de grootste oplage van Nederland? Aan de eerste powerpoint slides te zien: slecht! Er zijn dalende ledenaantallen. Desalniettemin creëert Veronica magazine wel genoeg kansen. Met slimme advertorials (actie marketing) worden bestaande leden en nieuwe leden warm gemaakt en gehouden voor producten (inclusief of exclusief abonnement). En dit werkt!

Retail nu! van brand manager mode Jacqueline ging over nieuwe retailkansen aan de hand van de volgende onderwerpen: de Nieuwe Klant, de Nieuwe Ondernemer, de Nieuwe Winkelstraat, de Nieuwe Beleving en het Nieuwe Winkelen. Dit omdat het crisis tijden zijn voor de retail, het lijkt wel of alles verschuift naar online. Positief voor webshops en voor ons! Jaqueline gaf door middel van cijfers aan dat het op dit moment stiekem nog wel mee valt, ‘maar’ 10% shopt online. Dit kan oplopen tot 25%. Dus een belangrijke vraag: Hoe verbindt je een winkel met online?

Content marketing was het onderwerp van de volgende sessie. Twee bekende bedrijven lieten door middel van filmpjes en hoge ROI cijfers hun succesvolle aanpak zien. Door specifieke content te maken en deze te targetten aan de hand van klantprofielen wordt content een ware conversiemachine. Een zeer goede manier van het bereiken van je doelgroep, tegen lage kosten.

De laatste sessie had de titel: het nieuwe zoeken. Vroeger vond je meteen wat je zocht zei Joost van Startpagina, maar nu krijg je door goede SEO of veel investeringen vaak meerdere keren dezelfde websites op de eerste pagina van Google. Veel mensen kunnen deze zoekresultaten niet filteren en hebben niet door dat een grote partij op plaats 1 t/m 4 staat. Startpagina heeft hier de oplossing voor. De menselijke touch! De mens met verstand van zoeken filtert hier alle websites en verandert hierbij de zoekresultaten waardoor het voor de ‘zoeker’ makkelijker wordt. Dit idee staat nog in de kinderschoenen, maar de resultaten waren zeer positief. Wordt startpagina de nieuwe Google?

De heuse Brasil (lalalala..) borrel georganiseerd door tijdschrift Libelle begon stipt om 16.15. Binnen de kortste keren stond het Atrium vol met dansende vrouwen en klonken er trommels door de gehele ruimte. De laatste dag van de Sanoma Media Parade, was ook écht een parade. Wat een afsluiting van deze interessante, leuke dag!

Goed gevonden worden in zoekmachines door middel van SEO is één, maar zorgen dat je bezoeker je website positief ervaart en daarom weer terugkeert is een tweede. De gebruiksvriendelijkheid van je website is daarom iets waar je goed op moet letten bij het bouwen of optimaliseren van je website.

Met behulp van wireframes en een functioneel ontwerp kun je een simpele schets van de website maken. Hoe wordt hij ingedeeld, hoe verhouden alle elementen zich tot elkaar en wat voor functionaliteiten zitten erin? Vanaf deze eerste schets is het van groot belang dat je continu de gebruiksvriendelijkheid van de site in gedachten houdt. Waarom? Website bezoekers hebben vaak maar één doel: informatie vinden, en het liefst zo snel mogelijk. Een goede gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat de bezoeker geen seconde hoeft te aarzelen tijdens zijn zoektocht naar informatie. Want zodra de bezoeker moet nadenken, valt er nog veel te verbeteren! Alles om ervoor te zorgen dat de bezoeker je site niet verlaat. Een paar concrete tips om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken:

1. Vast conventie gebruik

Iedereen probeert zijn website een uniek tintje te geven, maar het gebruik van vaste conventies moet niet onderschat worden. Het logo linksboven, de zoekbalk rechtsboven, daaronder een horizontale menu balk: je ziet het op bijna elke website terug. Hoewel je het misschien saai en standaard kan vinden, is het wel hetgeen wat de gemiddelde internetgebruiker in no-time begrijpt. Het voelt vertrouwd en logisch. Je hoeft je niet eerst te oriënteren (“waar moet ik nu klikken?”) maar kunt je gelijk focussen op waar het om gaat: de inhoud.
2. Visuele hiërarchie
Deel de informatie die je op je website wilt plaatsen in op relevantie. Het is handig om hierbij te kijken naar onderwerpen waar het meest op wordt gezocht. Deze onderwerpen zet je prominent bovenin, door het gebruik van grotere letters of fellere kleuren. Zorg dat de belangrijkste informatie zichtbaar is zonder te moeten scrollen. Vergeet niet dat er ook bezoekers zijn die in eerste instantie geen idee hebben op wat voor website ze beland zijn. In één zin opschrijven wie je bent en wat je doet zorgt voor duidelijkheid.

3. Ontwerp een duidelijke navigatie

De meeste websites worden maar kort bezocht. De navigatie moet gelijk in het oog springen en het moet duidelijk zijn dat dit gebied klikbaar is. Zorg ervoor dat de namen van de menu items omschrijven waar de pagina over gaat. De pagina ‘contact’ komt bijvoorbeeld op vrijwel elke website voor en de bezoeker weet dat hier de contactgegevens te vinden zijn. Houd ook deze benaming aan om verwarring te voorkomen.
4. Responsive Design
Een van de grootste trends in de wereld van webdesign is tegenwoordig een responsive design. Responsive design houdt in dat de website zijn weergave automatisch aanpast aan het apparaat waarmee het bekeken wordt. Van groot computerscherm tot compacte laptop, van tablet tot smartphone: de website past zijn breedte, indeling en lettergrootte aan om optimaal gebruik te maken van alle ruimte die er beschikbaar is. Een responsive design is misschien wel de belangrijkste tip voor een gebruiksvriendelijke website, want er zullen alleen nog maar meer verschillende mobiele apparaten – met verschillende schermformaten – op de markt komen in de toekomst.

5. Test je gebruiksvriendelijkheid

Je hebt je website al vaak gezien en weet precies waar hij over gaat, maar hoe kijkt iemand anders hier tegen aan? Een laatste tip is daarom om je website te laten testen door iemand die de website nog nooit heeft gezien. Geef hem/haar een paar taken (bijvoorbeeld: zoek de prijs van product x) en kijk hoe hij/zij hierbij te werk gaat. De website bekijken door de ogen van de bezoeker geeft vaak andere inzichten.

Wil je nog meer tips over gebruiksvriendelijkheid? Stuur me gerust een mailtje!

Benthe Kuijpers
Junior Online Marketeer
b.kuijpers[ ]@seoonlinemarketing.nl

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram