seo online marketing logo

“Stop selling, start telling” is een veel gehoorde uitspraak binnen content marketing, waarin het delen van content en expertise centraal staat. Ben jij al bezig met het delen van je kennis? Dit kan op veel verschillende manieren, maar één van de gemakkelijkste manieren is toch wel bloggen. Je bedrijfswebsite kan hiervoor als portal dienen. Vind je het beginnen lastig? We hebben hier een aantal handige stappen voor je op een rijtje gezet.

Onderwerp

Het bedenken van een onderwerp om over te bloggen hoeft helemaal niet lastig te zijn. Je verkoopt houten meubelen? Dan kun je schrijven over interieur bijvoorbeeld. Je geeft trainingen in persoonlijke vaardigheden? Daar is ook genoeg interessants over te bloggen. Zijn computers jouw specialiteit? Dan kan jouw kennis vele mensen helpen. Ga zo maar door.

In sommige gevallen kan het lastig zijn een onderwerp te bedenken wat dicht bij jouw bedrijf ligt en de interesse kan wekken van een publiek. Een ouder voorbeeld hiervan komt van Michelin, de autobandenproducent. Het schrijven over banden lijkt niet direct het meest interessante onderwerp, maar daar hebben ze toen hun eigen twist aan gegeven. Ooit gehoord van de offline Michelin Gids, de gids met restaurants en hotels? De mensen hadden tenslotte autobanden nodig om daar te komen. Dat is out of the box denken. De Michelin Gids en zijn sterren bestaan vandaag de dag nog steeds en zijn niet meer weg te denken uit het restaurantwezen.
Ga eens voor je eigen onderwerp brainstormen en betrek hier ook eventuele medewerkers of andere mensen bij om zo op veel verschillende ideeën te komen.

Platform

Een platform kiezen is deels iets persoonlijks en deels iets technisch. Kijk eens rond bij open-source platformen als Tumblr, WordPress, Blogger, Drupal en Joomla. Zit daar iets tussen wat je aanspreekt? SEO Online Marketing raadt altijd WordPress aan. Dit platform is een erg handig en SEO vriendelijk platform dat eenvoudig te gebruiken is. WordPress is gratis te downloaden en kan gekoppeld worden aan je eigen website of er kan een apart blog worden gestart.

In WordPress kun je een plugin downloaden die je kan helpen met het schrijven van zoekmachine-vriendelijke teksten. Deze plugin heet WordPress SEO by Yoast en is enorm handig. De plugin geeft met een gekleurd bolletje aan of jouw blog goed is volgens de SEO normen en geeft daarnaast tips over hoe je dit kunt verbeteren.

Content

Na het kiezen van het onderwerp en het aanmaken van een platform kun je beginnen met schrijven. Hiervoor gaven wij een aantal weken geleden al handige tips; laat je klanten aan het woord, denk aan de zoekmachines en schrijf met de lezer in gedachten.

Publiek

Jouw content staat online, dus de volgende zaak is om een publiek te genereren. Je bent al goed bezig wanneer je regelmatig content uploadt en dit relevant maakt voor jouw publiek. Social media kunnen helpen bij het promoten van content en om zo meer lezers naar je blog te krijgen. Ook hier gaven wij al eens tips voor in de afgelopen weken. Lees onze social media tips.

Als je niet zo goed weet hoe je jouw content het beste kan delen, mag je natuurlijk spieken bij succesvolle social media pagina's. Bedenk wel dat het uitdragen van jouw eigen stem en uniek zijn erg belangrijk is voor het succes van jouw pagina. Wij wensen je veel succes!

 

logo-hulpwinkel

Met bijzondere trots melden wij dat onze online winkel in hulpmiddelen Hulpwinkel.nl geheel is vernieuwd. Dankzij een gezamenlijke inzet van ADGENDO Business Platform en SEO Online Marketing is een nieuwe formule ontwikkeld en een nieuwe Magento webshop om de steeds zelfstandiger wordende groep ouderen en hun mantelzorgers te bedienen.

De markt voor hulpmiddelen is volop in beweging. Het aantal online winkelende ouderen is de afgelopen vijf jaar al meer dan verdubbeld. En in 2020 telt Nederland ongeveer zeven miljoen vijftigplussers. Daarbij zal een steeds grotere bijdrage worden gevraagd van mensen zelf, zowel financieel als in de zorg voor elkaar.

De shop is op diverse manieren te doorzoeken, variërend van categorieën hulpmiddelen tot zelfs een gerichte zoektocht naar producten die passen bij een specifieke aandoening. “Daarmee is Hulpwinkel.nl uniek in zijn soort”.

SEO Online Marketing is in dit project uiteraard verantwoordelijk voor de online vindbaarheid van de webshop en de Google Adwords campagnes. De laatst technische optimalisatie wordt momenteel doorgevoerd, waarna uiteraard hard wordt gewerkt aan het opbouwen van de online populariteit.

Donwload hier het volledige persbericht.

De komende tijd zal ik in een aantal artikelen mij specifiek richten tot webshop eigenaren (in spé). In  dit eerste artikel geef ik graag een 5 tal tips voor mensen met plannen om een webshop te starten.  Dit vanuit de vele praktijkcases die wij voorbij zien komen van klanten en de ervaring die wij hebben opgedaan met de exploitatie van diverse webshops.

TIP 1: Bepaling budget

Bij de start van een webshop of het bepalen van jaarlijkse budgetten probeer dan de verhouding tussen technische investering (shop systeem en verdere ontwikkeling) t.o.v. de marketing investering op minimaal 50%-50% te houden. Bijvoorbeeld: Als je een shop wilt opzetten en je hebt een budget van €5000,-. Laat de shop dan ontwikkelen voor €2500,- en zorg dat je €2500,- overhoudt voor de (online) marketing van de webshop. Wat heb je immers aan een super mooie shop waar geen bezoekers op af komen?

TIP 2: Keuze webshop systeem

Wil je voor het eerst gaan starten met een webshop, wil je ervaring op gaan doen en wil je maximaal zo’n 500 producten gaan voeren? Denk dan aan een huursysteem, zoals bijvoorbeeld Shopfactory, Biedmeer, SEOshop, Mijnwinkel, etc. Wil je er voor zorgen dat je shop snel en goed gevonden wordt in Google kies dan voor (het minder bekende) Luondo. Dit systeem is opgezet door collega’s uit onze branche en kent een zeer sterke focus op de goede vindbaarheid. Wij hebben al heel wat shops groot zien worden met dit systeem. Het heeft enkele beperkingen, maar deze wegen zeker op tegen de potentie.

Heb je grote plannen met een grote hoeveelheid producten, uniek design en gekke integratie wensen? Kies dan voor een Open Source platform zoals bijvoorbeeld OpenCart of Magento. OpenCart is vaak iets betaalbaarder. Magento kan je het beste kiezen wanneer je in de toekomst ook voorraadkoppelingen, koppelingen met een boekhoudsysteem, etc. wenst te gaan gebruiken. Dan is een investering in Magento zeker gerechtvaardigd. Zorg bij Magento wel altijd voor een gespecialiseerde zware Magento hosting.

TIP 3: Content is King

Google houdt niet van afbeeldingen. Een afbeelding met wat specificaties zegt voor Google vaak ook niet genoeg. Zorg ervoor dat de homepage en categorie pagina’s goede tekstvlakken hebben met een duidelijke focus op een aantal belangrijke zoekwoorden. Lees hier meer over content. Ook de productomschrijvingen kun je beter niet één op één overnemen van je leverancier of collega webshop. Voor een goede vindbaarheid maak je echt een eigen verhaal met lopende zinnen.

TIP 4: Pas op met Adwords

Adwords kan op korte termijn mooie resultaten voor je opleveren, maar als je zelf wat dingen gaat proberen kan het best voorkomen dat je ineens heel veel geld kwijt bent zonder dat je goed hebt kunnen meten wat het resultaat is. De ondersteuning vanuit Google zelf is vaak gericht op het zo breed mogelijk inzetten van je budget. Dit terwijl kleine ondernemers graag een maximaal rendement willen zien uit hun marketing investering en geen budget hebben om aan branding uit te geven. Raadpleeg daarom altijd een onafhankelijke Adwords specialist. Dit hoeft vaak niet veel te kosten en kan je behoeden voor grote kosten bij Google.

TIP 5: Gouden ei

Bedenk je altijd dat een webshop starten een veel kleinere investering vergt dan een fysieke winkel in het stadscentrum, maar dat de investering in  tijd, kennis van de branche, vraag naar het product en marketing minstens net zo groot is . Alleen mensen die echt structureel serieus wat tijd steken in een webshop kunnen er een leuke boterham uit halen. Denk toch al snel aan een 15 uur per week. Het runnen van een succesvolle webshop is meer dan alleen producten plaatsen in een shop, inpakken of doorsturen. Behandel je shop als een echte onderneming!

Wil je eens sparren met ons over je ideeën? Schroom niet en bel of mail gerust!

Veel bedrijven beginnen met het gebruiken van social media gewoon omdat ze denken dat het erbij hoort. Heb je echter ooit nagedacht over wat je ermee wilt bereiken? Er zijn veel manieren waarop je social media kunt gebruiken en elke manier zorgt weer voor andere resultaten. Vandaag bespreken we drie voorbeelden.

1. Wordt de beste vriend van je klant

Waarschijnlijk is dit de meest populaire manier om social media te gebruiken. Je gebruikt je social media kanalen om met je klanten te praten en om een relatie met ze op te bouwen.

Hoe doe je dat dan?
Bekijk je publiek op social media als echte mensen. Waarom willen mensen in het echte leven bevriend met iemand zijn? Hier zijn wat mogelijke redenen:

Al deze punten zijn ook redenen waarom mensen je willen volgen op social media. Deel daarom grappige verhalen en foto’s, praat over zaken waarin je doelgroep geïnteresseerd is, stel vragen, deel je tips, probeer mensen te helpen en als iemand een klacht heeft, probeer het dan op te lossen.

Nog een belangrijke les

Wanneer je vrienden maakt in het echte leven zeg je niet: “Ik ben geweldig, laten we vrienden worden”. Mensen zouden je waarschijnlijk arrogant vinden en denken “Dat zullen we nog wel eens zien”. Wat we hiermee willen zeggen is dat je social media niet op dezelfde manier zou moeten gebruiken als waarop je reclame-uitingen gebruikt. Als je wilt dat je klanten je vriend willen worden op social media moet je jezelf gedragen als een vriend en hen zelf laten beslissen of ze je leuk vinden of niet.

2. Online klantenservice

Steeds meer bedrijven beginnen social media te gebruiken voor hun klantenservice. Het is een snelle en gemakkelijke manier om het gesprek met klanten aan te gaan, wat het een perfect platform maakt om problemen op te lossen en vragen te beantwoorden.

Houd de volgende punten in de gaten om je klanten de service te bieden die ze verdienen:

3. Informatie delen

Tegenwoorden checken veel mensen hun social media accounts enkele keren per dag of zelfs meerdere malen per uur. Als je vaak nieuwe informatie te delen hebt is dit een erg handig gegeven. Voorbeelden zijn de politie, gemeentes, de brandweer of aanbieders van openbaar vervoer. Door middel van social media, bijvoorbeeld Twitter en Facebook, kun je snel een enorm groot publiek bereiken.

We horen het overal: ‘Begin aan social media’, ‘Doe mee!’. We kennen alle grote social media netwerken wel, denk aan Facebook, Twitter, Linkedin en Pinterest, maar wat doet Social media nou precies voor je bedrijf en SEO? Laten we eens kijken naar wat we weten.

De afgelopen jaren is het aanbod en gebruik van social media immens gestegen en ook de mogelijkheid voor bedrijven om hier op in te haken is toegenomen. Denk aan de mogelijkheid van ‘Likes’ kopen en adverteren op Facebook en Twitter. Als dat niet genoeg was, is er ook nog eens zóveel keuze! Wat gaan we doen: Twitter? Facebook, Google+? Pinterest, Instagram, Youtube, Myspace?
Dan komen er ook nog eens steeds meer regeltjes bij. Facebook, Twitter en Google vinden het bijvoorbeeld niet altijd even leuk als bedrijven geen oprechte ‘likes’ en leads hebben. Het algoritme van Google en Facebook verandert ook continu om dit tegen te gaan, dus nóg meer om rekening mee te houden.

Wie doet wat?

Facebook wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt door bedrijven en ZZP’ers. Dat is ook niet zo gek, want Facebook kan veel doen voor je bedrijf. Het is een makkelijke manier om je klanten op de hoogte houden van wat er gaande is binnen je bedrijf en om acties of gewoon leuk nieuws dat betrekking heeft op de branche van het bedrijf te delen. Daarnaast kan je via Facebook gemakkelijk je netwerk uitbreiden naar bedrijven die in dezelfde branche werken.

Twitter is voornamelijk heel erg handig om de mening van klanten te achterhalen en hier op in te spelen. Denk eens aan een klant die niet tevreden is over bijvoorbeeld de klantenservice, dan kun je daar onmiddellijk naar handelen om te situatie onder controle te houden. Ook kun je leuke berichten delen en reageren op mensen uit je (potentiele) netwerk.

Linkedin is hét zakelijk sociale platform. Via Linkedin breid je je sociale netwerk uit naar andere bedrijven of professionals. Ook kun je hier artikelen en nieuws delen.

Google+ is het manusje van alles. Naast dat Google+ je de kans geeft om een netwerk op te bouwen, berichten te delen en jezelf te profileren, houdt het ook de bovenstaande sociale platformen bij.

Een goed begin

Is het halve werk. Dus om te beginnen is het verstandig om te richten op de grootste en populairste social media kanalen. Facebook, Twitter, Linkedin en Google+ komen uit de selectie. Google+ lijkt misschien niet erg belangrijk, maar dat voornamelijk op SEO vlak zeker wel. Het is Google’s kindje en dat is terug te zien in de zoekresultaten.

Het stappen plan:
1. Creëer een pagina met de uitstraling van het bedrijf.
2. Zoek andere bedrijven en personen met dezelfde interesses en industrieën.
3. Vind een balans in hoe veel er online komt en hoe vaak er een nieuw bericht online komt.
4. Maak de berichten interessant, leuk en eigen, ‘de moeite waard om te delen.’

En vergeet niet een beetje actief te blijven!

Weet waar je over praat

Onderzoek wijst uit dat een bedrijf met blog het stukken beter doet dan bedrijven zonder blogs. Deze bedrijven halen ongeveer 60% meer leads per maand. Wat is er belangrijk in een blog? Laat het enthousiasme over je vak zien, laat zien dat je verstand hebt van je vak. Daarnaast moet het leuk blijven om te lezen en te delen, creëer dus een eigen stijl.
Spoor mensen onder aan het blog-artikel aan om jouw artikelen te delen op social media. Zorg dus dat de deel-buttons goed zichtbaar zijn, voor individuele artikelen maar ook voor het bedrijf in het algemeen. Dit heeft invloed op de resultaten in de zoekmachines en zorgt ervoor dat je blog door nóg meer mensen gelezen wordt.

Spieken mag soms best

Weet je niet goed wat je moet schrijven, of wat mensen nou interessant vinden? Typ in de zoekbalk van social media eens in ‘hoe+onderwerp van het bedrijf’ of ‘wat is+onderwerp van het bedrijf’. Kijk bij de resultaten eens naar wat mensen delen of waar mensen op reageren, dit zijn duidelijk onderwerpen waar mensen zich in interesseren.

Veel succes!

Het is inmiddels algemeen bekend dat Google steeds meer gaat letten op de User Experience (UX) van een website. De nieuwe algorithmes in de zoekmachine zijn slim en weten steeds beter wat je gebruikers nu belangrijk vinden.

Een van de grootste frustraties onder internetgebruikers is een trage webpagina. Zitten wachten tot je pagina eindelijk geladen kan anno 2014 echt niet meer. Maar wat doe je er aan als websitebeheerder?

Een goede eerste indruk: Google Pagespeed

Natuurlijk wil Google je zelf helpen met deze optimalisaties. Daarom hebben ze een tool ontwikkeld waar je snel en eenvoudig een overzicht krijgt van de problemen die je website traag maken. Google geeft hierbij sinds een paar maanden zowel advies voor de normale bezoeker als voor op mobiele apparaten. Je krijgt een score tussen de 0 en 100, waarop je de snelheid van je website kunt meten.

De tegenhanger van Yahoo: YSlow

YSlow is geen online dienst, maar een browserextensie (onder andere voor Firefox en Chrome) waarmee je weer wat andere adviezen kunt krijgen. Over het algemeen zijn deze wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. YSlow geeft bijvoobeeld adviezen over DNS redirects, lege tags en caching.

De "stopwatch" voor iedere developer: Pingdom

De volgende is een tool die ik steeds vaker gebruik in mijn optimalisatieproces. Pingdom tools laadt uw website en houdt voor iedere stap in het proces allerlei gegevens bij. Zo kun je de totale laadtijd zien, alsmede de grootte van je code (gerangschikt per taal) en waar vandaan alle scripts geladen worden. Daarnaast heeft Pingdom een handige service die in de gaten houdt of je website in de lucht is (en je een email stuurt wanneer dat niet zo is!).

seoonlinemarketing.nl , een use-case scenario

Wij hebben sinds enkele maanden een nieuwe website, zoals u vast gemerkt heeft. Achter de schermen ben ik regelmatig bezig om de website te verbeteren. Een probleem waar ik me pasgeleden over gebogen heb is het laden van de javascript en CSS. Een deel van deze bestanden kon niet "asynchroon" geladen worden. Daarnaast waren het veel te veel bestanden. Door slim code te combineren en gebruik te maken van het minify programma hebben we enorme vooruitgang geboekt. Zo hebben we ondertussen een Pagespeed score van 92/100, en is de laadtijd van de webpagina's met ruim 33% verkort. Dit alles zonder functionaliteit van de website te schrappen.

Bent u bezig met het optimaliseren van uw pagina snelheid? Heeft u succesverhalen? Lukt iets juist niet? Ik sta u graag te woord via email.

Gijs Weterings
Junior Online Marketeer
g.weterings@seoonlinemarketing.nl

Jullie hebben het misschien nog niet gemerkt, maar we hebben er een aantal hele leuke nieuwe stagiaires bijgekregen die ons team komen versterken! Ze stellen zich bij deze even voor:

Dennis Peeters: Stagiair Zwembadenwebshop.nl

Hallo allemaal,

Mijn naam is Dennis Peeters en vanaf 20 Januari is mijn stage gestart bij SEO Online Marketing als Commercieel medewerker binnendienst. Ik zal me tijdens mijn stage bezighouden met zaken rondom Zwembadenwebshop.nl, één van onze webshops. Mijn hoofdtaken zullen zijn: Het telefonische contact, het ordertraject en het verbeteren van de positie in Google. Mijn stage zal 740 klokuren duren, vandaar dat ik me graag even voor wil stellen.

Drie jaar geleden ben ik begonnen met mijn opleiding en dit is mijn tweede stage. Mijn eerste stage heb ik gelopen binnen een bouw gerelateerd bedrijf. Een hele andere kant dus. Tevens is dit ook mijn afstudeerstage. Ik kijk erg naar het komende half jaar uit. Ik heb al gemerkt dat er nog veel te leren valt voor me binnen deze sector. Ik vind het leuk om bezig te zijn met het ordertraject en ook ben ik graag bezig met het helpen van klanten. Verder ben ik erg leergierig en zie ik er erg naar uit om me te gaan verdiepen in alles rondom deze webshop en het beter plaatsen in Google.

Sara Cools: Stagiaire communicatie/marketing

Hallo daar!

Er zijn weer een aantal nieuwe stagiaires bij en ik ben er daar één van. Mijn naam is Sara Cools en sinds december ben ik werkzaam bij SEO online marketing als junior online marketing specialist. Daarnaast loop ik hier vanaf deze maand stage. Als junior online marketing specialist ben ik bezig met het creëren van nieuwe backlinks, het aanschrijven van interessante blogs en fora en soms hier en daar een eigen artikel schrijven.

En nu als stagiaire. Ik ben vierdejaars student aan de Hogeschool Utrecht en doe de opleiding International Communicatie en Media. Daarbij heb ik mij gespecialiseerd in het communicatie deel van de opleiding en zo doorgestroomd naar marketing. Ik interesseer me vooral in marketing psychologie, online marketing en social media marketing. Bij SEO houd ik mij bezig met vrijwel al deze aspecten. Zo ben ik op zoek naar nieuwe manieren om uw website te optimaliseren en probeer ik daarmee net een stapje verder te gaan, door te kijken naar de psychologie achter internetverkeer en door te kijken of social media ook kan bijdragen aan uw online populariteit en hoe dan.

Gert-Jan Meersschaert: Stagiair techniek en design

Hoi!

Ik ben Gert-Jan Meersschaert, een derdejaars Communication & Multimedia Design student, en vanaf 31 januari ben ik begonnen met mijn stage bij SEO Online Marketing. Tijdens deze stage zal ik de helft van de tijd besteden aan het maken van mijn opdracht die ik samen met SEO Online Marketing heb opgesteld. Deze bestaat uit het opzetten van Magento shops en daarbij zal ik vooral kijken hoe deze technisch en op SEO gebied werken en waar mogelijk verbeterd kunnen worden. Verder zal ik me bezighouden met de meer technische taken in het bedrijf.

Het eerste half jaar van dit schooljaar heb ik mijn minor Creative Technologie afgerond op de opleiding CMD. Tijdens deze minor heb ik me onder andere verdiept in HTML, CSS, PHP en Javascript. Daarnaast heb ik tijdens mijn opleiding een basis in communicatie, multimedia design en interfaces meegekregen. SEO Online Marketing sprak mij aan omdat ik me graag wil verdiepen in SEO. Naar mijn idee liggen hier de komende jaren namelijk nog veel kansen. Ook de ervaring die ik hier op kan doen is voor mij een mooie kans. Doordat ik kennis heb op meerdere vlakken van websites en SEO hoop ik de komende tijd een aanvulling te zijn op het team van SEO Online Marketing.

Het wereldwijde web is constant in beweging. Op het gebied van zowel design als techniek verandert er veel. Daarom maakten we een lijstje met de acht belangrijkste webdesign trends van dit moment.

Design

1. Platter dan plat
Waar voorheen vaak werd geprobeerd zoveel mogelijk realistische designelementen in een website te plaatsen, zoals schaduwen en kleurverlopen, kan het nu niet plat en eenvoudig genoeg zijn. Misschien is deze trend je al opgevallen in de nieuwe interfaces van iOS7 en Windows 8. Bij flat design draait het om de kunst van het weglaten. Grote gekleurde vlakken, witte schreefloze tekst, dikke lijnen en oversized iconen: het mag allemaal, zolang er maar geen schaduwen en kleurverlopen in te vinden zijn.

2. Gekleurde blokken
Deze trend staat duidelijk in verband met responsive design, waarbij een website zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waarop het bekeken wordt. De blokken waaruit websites al sinds het begin der webtijden zijn opgebouwd, mogen nu ook duidelijk gezien worden. Grote gekleurde blokken kun je goed gebruiken om content duidelijk in te delen en zorgen voor een fraaie visuele structuur in de website.

3. Grote afbeeldingen
Veel websites hebben bovenaan de pagina een grote slider. Deze mag nóg groter worden dan hij al was. Grote afbeeldingen brengen veel sfeer op de website. Het liefst omvatten ze de complete schermbreedte en - om ze ook nog functioneel te maken - grote knoppen met Call-to-actions. Daarnaast zien we steeds vaker dat deze afbeeldingen zich afwisselen met grote video’s en animaties.

4. Veel gebruik van negative space
Met al die grote elementen in de website zou het al gauw vol en druk worden. Vergeet daarom niet om veel negative space in het design te verwerken. Dit wil zeggen: witruimte om alles weer in balans te brengen. Als elementen te kort op elkaar staan, maar niet zoveel met elkaar te maken hebben, kan het verwarrend zijn voor de bezoeker. Zorg dus dat er vooral op die plaatsen genoeg witruimte aanwezig is.

Techniek

5. Mobile first design
De focus op mobiele apparaten was al groot, maar wordt steeds belangrijker. Inmiddels zijn veel websites al responsive. Een relatief nieuwe trend is mobile-first design. Dit houdt in dat websites eerst worden gebouwd voor mobiele apparaten, om vervolgens te definiëren hoe de website zich moet gedragen op een groter scherm van bijvoorbeeld een laptop. Bij mobile-first design is een mobiel menu wat pas tevoorschijn komt wanneer er op een toggle-knop getikt wordt een duidelijk kenmerk. Het grote voordeel van mobile-first websites is dat ze vaak minder code bevatten en daardoor sneller laden op alle apparaten. Bovendien bekijk je alles door een ander perspectief: als je maar zo weinig ruimte hebt, welke content en functionaliteiten moeten er zeker in en welke zijn minder belangrijk? Deze selectieve aanpak zorgt voor een sterke focus op de meest relevante onderdelen van de website.

6. Retina ready
Moderne computers, tablets en mobiele telefoons krijgen steeds betere beeldschermen. Door de verhoogde kwaliteit van beeldschermen wordt de pixeldichtheid steeds hoger. Veel websites zijn hier nog niet voor geoptimaliseerd en zien er daardoor op zogenaamde Retina-schermen onscherp uit. Daarom kun je er maar niet vroeg genoeg bij zijn om websites alvast Retina-proof te maken. Dit kun je doen door afbeeldingen 2x zo groot te maken en met behulp van jQuery op de website te laten verschijnen op de juiste afmeting. Hierdoor zijn alle pixels goed benut en is de afbeelding mooi scherp op elk scherm.

7. Gebruikservaring voorop
Gebruikservaring wordt voor Google een steeds belangrijkere factor, en daarom wordt hier steeds meer aandacht aan gegeven. Wat houdt dit in? De bezoeker moet met zo min mogelijk klikken bij de juiste content terecht komen. Het is dan ook zeer relevant dat de content goed is gestructureerd, er een duidelijke hiërarchie is en dat knoppen en menu’s niet moeilijk te vinden zijn. Zo wordt de behoefte van de bezoeker zo snel mogelijk bevredigd en dat maakt Google blij!

8. Scrollen
Bij de gebruikservaring is het overigens geen probleem dat bezoekers veel moeten scrollen, sterker nog: dat doen ze graag! Daarom mag een pagina best lang zijn. Zorg er hierbij wel voor dat je bepaalde belangrijke elementen een vaste positie geeft, zoals een (smalle) hoofdnavigatie of een zijmenu. Wanneer deze op dezelfde plaats blijven tijdens het scrollen, krijgt de bezoeker niet het idee volledig de weg kwijt te zijn. Met anchorlinks en de infinite scroll hoeft er geen hele nieuwe pagina te worden geladen, maar krijgt de bezoeker wel steeds nieuwe content te zien.

Kortom: websites worden steeds gebruiksvriendelijker, sneller en interactiever. Daarnaast viert eenvoud hoogtij als het gaat om design voor het web. Hoe simpeler, hoe duidelijk, hoe beter!

Meer weten over webdesign? Of denk je er aan om een website te laten bouwen? Neem gerust contact met me op voor advies of een offerte!

Benthe Kuijpers
Design & usability expert
b.kuijpers@seoonlinemarketing.nl

Je wilt als website of webshop natuurlijk goed gevonden worden op het internet. Één manier om hier voor te zorgen is door het opbouwen van de populariteit van je website. Hoe populairder je website namelijk is, hoe groter de kans dat deze goed wordt gevonden in de zoekmachines. De populariteit van een website wordt onder andere gemeten aan de hand van de hoeveelheid en de kwaliteit van je backlinks.

Van Linkbuilding 1.0 naar Linkbuilding 2.0

Deze backlinks vergaren we ook wel door middel van linkbuilding 1.0. Hierbij vraag je webmasters actief om een link naar jouw website te plaatsen met de juiste linktekst, welke vaak bestaat uit een passend en goed scorend zoekwoord. Hoe meer backlinks, hoe relevanter Google de website vindt.

Deze manier van backlinks verkrijgen is echter steeds meer aan het veranderen. Het draait steeds meer om het verdienen van een backlink. Het simpelweg niet relevante links plaatsen op websites die speciaal voor het linkbuilden in het leven zijn geroepen wordt hard afgestraft, terwijl social sharing, het hebben van goede content, het mengen in online gesprekken e.d. steeds belangrijker worden. Dit noemen we ook wel linkbuilding 2.0.

Het draait allemaal om inhoud

Zoals mijn collega Marit ook al in één van haar vorige blogs schreef is goede content erg belangrijk om bezoekers naar de website te trekken. Dit geldt ook voor het opbouwen van backlinks, aangezien goede content er voor zal zorgen dat webmasters graag naar jouw website willen linken.

Daarnaast is het actief mengen in discussies of forums en op blogs erg belangrijk. Je aanmelden op een forum, een link plaatsen en weer wegwezen wordt niet gewaardeerd. De kans is dan ook groot dat je bericht door de beheerders wordt verwijderd of dat de link op ‘no follow’ wordt gezet. Daarom is het van groot belang om inhoudelijk en serieus te reageren op een forum of blog dat relevant is aan het onderwerp van jouw website. Ben je actief en inhoudelijk binnen zo’n forum of op een blog, dan wordt een link plaatsing vaak geaccepteerd door de andere leden.

Kortom, er moet meer moeite worden gedaan voor het vergaren van backlinks, maar je zult zien dat deze links uiteindelijk ook veel meer waard zijn!

Wil je ook aan de slag met linkbuilding 2.0? Wij helpen je hier graag mee. Neem nu contact met ons op!

Als je een fantastisch product hebt, dan wil je dit natuurlijk aan de wereld laten zien. Het kan alleen moeilijk zijn om te kiezen op welke manier. Nu er zoveel social media platformen bij blijven komen zien we soms door de bomen het bos niet meer. Zou je je activiteiten op alle platformen moeten richten of slechts op een paar? En welke dan? Helaas is dit voor elk product weer anders en kunnen wij deze vragen niet zo één, twee, drie voor je beantwoorden. We gaan je vandaag wel laten zien hoe je er in een aantal stappen zelf achter kunt komen.

1. Ken je doelgroep

Dit is waarschijnlijk het aller belangrijkste dat je moet weten. Het zou natuurlijk zonde zijn als je berichten plaatst op een platform waarop alleen mensen tussen de 16 en de 25 actief zijn, terwijl je doelgroep bestaat uit mensen boven de 40. Of laten we zeggen dat je doelgroep zich in China bevindt. Facebook is daar geblokkeerd, dus zou het onzin zijn om daar actief op te zijn. Bedenk je dus eerst goed op welke doelgroep je je wilt richten en kijk vervolgens waar deze groep actief is. Dit vergt wat onderzoek, maar er zijn op het internet vrij veel cijfers over te vinden. Bijvoorbeeld in dit rapport van Pew Research Centre.

2. Waar kan je product stralen?

Weet je inmiddels op welke platformen je doelgroep zich bevindt, dan is het nu tijd om te bekijken hoe jouw product het beste tot zijn recht komt. Is het misschien interessant om video’s op te nemen van hoe het er achter de schermen aan toe gaat? Dan is YouTube een goed platform om je op te focussen. Is je product leuk of mooi om te zien? Instagram, Pinterest en Tumblr (allemaal platformen waar je foto’s op kunt delen) kunnen dan een goede keuze zijn. Ben je te bezoeken op een specifieke locatie, zorg er dan voor dat je te vinden bent op Foursquare.

3. Originaliteit wordt beloond

Soms lijkt iets misschien niet van toepassing op jouw product, maar kan dit juist erg goed werken. Foto’s delen van de fietsen die je verkoopt is misschien niet zo interessant, maar wat als je klanten vraagt foto’s te delen van henzelf op die fiets op unieke plaatsen? Dat zou zeker leuk zijn om naar te kijken! Je volgers zullen misschien ook niet erg enthousiast worden van video’s van je hotelkamers, maar wat als je lokale bandjes vraagt er een nummer in te spelen en dit op zou nemen? Dat zou misschien juist wel heel goed werken. Soms liggen de mooiste kansen op plekken die helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Wees dus creatief! Zo zorg je ervoor dat je opvalt tussen de vele andere bedrijven die actief zijn op social media.

4. Als je het doet, doe het dan goed

Is er iemand in je bedrijf die fulltime met je social media aan de slag kan? Focus je dan op lekker veel platformen. Zo weet je zeker dat je goed zichtbaar bent en mis je geen kansen. Heb je minder tijd te besteden? Kijk dan goed waar je doelgroep aanwezig is en wat je product het beste uit laat komen en focus je alleen daar op. Het is beter om je actief op een paar platformen te richten, dan om overal aanwezig te zijn, maar slechts zelden een update te plaatsen.

We weten dat je het harde werk nog steeds zelf moet doen, maar we hopen dat dit je wat inspiratie heeft gegeven. Veel succes!

Er zijn allerlei spannende trucjes te bedenken om klanten naar je website toe te trekken, maar uiteindelijk draait het vooral om goede content. Zorg voor interessante, relevante teksten op je website en de rest gaat eigenlijk vanzelf!

Laat je klanten het woord doen

De tijd van het eenrichtingsverkeer in de online wereld is voorgoed voorbij. Waar bedrijven eerst een website hadden om een boodschap te delen en de consument slechts op zoek was naar informatie, is nu ook de consument veranderd in een zender van informatie. De consument is constant bezig met het creëren en delen van content via bijvoorbeeld social media, forums en blogs. Dit is interessant voor bedrijven, want je hoeft het werk nu niet meer alleen te doen. Je kunt bijvoorbeeld een informatief artikel schrijven en deze deelbaar maken door het toevoegen van like- en sharebuttons. Wordt je artikel vervolgens door een aantal mensen gedeeld op LinkedIn, Twitter of Facebook, dan zou het zomaar kunnen dat er heel wat mensen naar je website komen om dit artikel ook te lezen. Ziet je website er verder ook interessant uit? Dan is er een grote kans dat het niet bij dat ene artikel blijft en ze ook andere pagina’s van je website gaan bekijken.

Maak de zoekmachines blij

Zoekmachines willen graag weten of een pagina van jouw website relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Door voor jou relevante zoekwoordcombinaties met regelmaat in je tekst te verwerken geef je zoekmachines een teken dat iemand die op die combinatie zoekt bij jouw pagina op het juiste adres is. Daarnaast weegt het eerder genoemde delen van content (social sharing) ook steeds zwaarder mee voor de zoekmachines. Wordt je content vaak gedeeld, dan is dit weer een teken dat deze content relevant en van goede kwaliteit is. Goede content zorgt er dus ook voor dat je hoger gaat scoren in Google.

Schrijf content met de klant in gedachten, niet je bedrijf of product

Veel bedrijven hebben de neiging hun webteksten te schrijven met het bedrijf in gedachten. Dit is logisch, want je bent natuurlijk trots op je bedrijf en je product. Veel beter is het echter om de klant in gedachten te houden. Als iemand op zoek is naar jouw product, wat willen zij dan weten? Vinden ze het echt interessant om te weten wat jullie missie en visie is of hoeveel mensen er in dienst zijn? Waarschijnlijk niet. Veel interessanter is het om te weten wat het de klant oplevert wanneer hij jullie product afneemt of een samenwerking met jullie aangaat. Verplaats je in de klant en bedenk hoe je zelf over de streep zou worden getrokken!

Zelf geen goede schrijver of wil je graag weten op welke zoekwoorden je goed zou kunnen scoren in de zoekmachines? Wij helpen u hier graag bij. Neem nu contact met ons op!

Al meerdere jaren op rij is SEO Online Marketing te vinden op de WebWinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht. De WebWinkelVakdagen zijn bij uitstek een verzameling van alles wat bij een webwinkel komt kijken.

Wordt geïnspireerd op de Webwinkel Vakdagen

Een reden om naar de Webwinkel Vakdagen te komen kan zijn het bijwonen van interessante seminars. Laat je inspireren door onder andere:
Pieter Zwart -> CEO Coolblue
Patrick Kerssemakers -> CEO fonq.nl
Gert van de Cappelle -> Directeur Taartenwinkel.nl
Daniel Ropers -> Algemeen Directeur bol.com
Pieter Heij -> Multichannel & IT directeur Bijenkorf

Kom kennis maken met SEO Online Marketing

Wij verzorgen de online marketing voor veel webshops. Het hebben van een webwinkel is één ding, maar uiteraard wil je als webwinkel eigenaar ook gevonden worden door de potentiële klanten. Wij helpen onze klanten met de vindbaarheid door te analyseren waar het nu mis gaat en hierop in te spelen. Denk daarbij aan het opbouwen van populariteit, het aanpassen van content of het doorvoeren van technische aanpassingen.

Kom gezellig kennis maken met ons op stand C06, dan kunnen we inhoudelijk kijken wat we voor jouw specifieke branche en webwinkel kunnen betekenen.

Liever niet wachten tot 22 of 23 januari? Vraag dan direct een gratis sitecheck aan en we scannen de website om te kijken hoe de vindbaarheid vergoot kan worden! Uiteraard zijn we ook telefonisch bereikbaar voor vragen of informatie.

Een blog is een perfecte manier om met regelmaat verse content op je website te plaatsen. Het zorgt ervoor dat je website levendig blijft en mensen hebben zo een reden om later nog eens naar je website terug te keren. Verder vinden zoekmachines verse, unieke content erg belangrijk en heb je bij elk blogbericht weer kans om wat belangrijke zoekwoorden toe te voegen. Het schrijven van deze blogs wordt door Google nu beloond door middel van Google Authorship. Zorg ervoor dat je die kans grijpt, want het kan een grote boost aan het aantal websitebezoekers geven!

Wat is Google Authorship?

Google Authorship is een manier om je persoonlijke Google+ account (helaas geldt dit niet voor een bedrijfspagina) te koppelen aan je content. Content die is geautoriseerd door Google zal in de zoekresultaten vertoond worden met een foto van de auteur ernaast. Dit zorgt ervoor dat het meer opvalt en aantrekkelijker wordt om op te klikken. Daarnaast wordt geautoriseerde content hoger weergegeven in de zoekresultaten. Genoeg reden dus om je te laten autoriseren!

Hoe werkt het?

Google Autorship werkt niet erg ingewikkeld. Allereerst voeg je een speciale code aan je content toe en vervolgens link je terug naar de pagina of het artikel op je Google+ account. Heb je dit gedaan dan zal het een paar weken duren voor je bent geautoriseerd. Hier vind je de precieze stappen die je moet ondernemen. Vervolgens is het een goed idee om veel actief te zijn op Google+, dat heeft namelijk positieve invloed op je positie in de zoekresultaten.

Veel succes!

Hallo allemaal,

Mijn naam is Marit Vervaart en vanaf deze maand ben ik werkzaam bij SEO Online Marketing als Online Marketing Specialist. Dat betekent dat ik onder andere adviesrapporten schrijf voor klanten die graag hoger willen scoren in de zoekresultaten van Google. Vanaf nu zal ik regelmatig een bijdrage gaan leveren aan deze blog en dan is het natuurlijk wel leuk om te weten wie er precies achter die artikelen zit. Daarom zal ik me even kort voorstellen.

Ik ben onlangs afgestudeerd aan de studie Manager Toeristische Marketing en Communicatie en heb me daar voornamelijk gespecialiseerd in de online kant van de marketing. Zo heb ik een half jaar stage gelopen bij een digitaal bureau in Londen, waar ik de online marketing voor een kleine hotelketen verzorgde. Waarom ik online marketing zo leuk vind? Werken met online marketing betekent vaak dat je bezig bent met het analyseren van cijfers, maar ook dat je creatieve oplossingen zoekt voor bepaalde problemen. Soms komt er zelfs een stukje techniek bij kijken en die combinatie vind ik erg leuk. Daarnaast schrijf ik graag en ben ik dus ook erg blij dat ik vanaf nu eens in de zoveel tijd een mooi artikel voor jullie mag schrijven.

Tot snel!

Door: Marit

Hallo! Mijn naam is Yannick Jonkheijm, 19 jaar. Ik kom oorspronkelijk uit Zeeland, maar zit nu voor mijn 3e jaar op kamers hier in Breda. Ik volg de opleiding Commerciële Economie aan de Avans, en daarvoor doe ik nu deze meewerkstage bij SEO online marketing.

SEO Online Marketing

Ik ben bij SEO Online Marketing stage gaan lopen omdat mijn studie erg gericht is op marketing, en ik er naar uit ben om mijn kennis op het gebied van online marketing te vergroten. SEO is een vitaal onderdeel in de steeds belangrijker wordende online marketing, en daarom wil ik mezelf met deze stage voorbereiden op mijn toekomst! Ik ga hier 20 weken stage lopen, en ga me bezighouden met de verschillende aspecten van search engine optimalisatie, zoals linkbuilding en bloggen. Van mijn ervaren collega’s hoop ik zo veel mogelijk te leren, om uiteindelijk een volwaardig SEO'er te worden.

Webshop

Naast de dagelijkse bezigheden ga ik me ook bezig houden met het onderzoeken van mogelijkheden voor een nieuwe webshop. Door middel van field en desk research ga ik een plan te schrijven, en hiermee een webshop te starten waar alle consumenten voor in de rij gaan staan. Dit ga ik doen als opdracht voor school.

 

Ieder jaar wordt in Breda een singelloop georganiseerd. Zo ook dit jaar maar.. dit jaar mét SEO Online Marketing. Het SEO team is na een dag werken hard aan het trainen om straks een mooie tijd neer te kunnen zetten op de 5km. Uiteraard doen we dit niet zonder reden. We lopen niet voor onszelf maar voor een goed doel, namelijk Breda4metakids.

Breda4metakids & SEO Online Marketing

Breda4metakids is een lokale organisatie die zich inzet voor kinderen met een stofwisselingsbeperking. Ieder jaar worden er 800 kinderen geboren met een stofwisselingsziekte. Een stofwisselingziekte houdt bij ruim 50% van deze kinderen in dat ze overlijden voor hun 18de verjaardag. Stofwisselingsziekte is doodsoorzaak nummer één bij jonge kinderen! Wij waren zo aangegrepen door deze feiten dat we onze hardloopschoenen uit de kast hebben getrokken. Met trots kunnen we dan ook zeggen dat we officiële sponsor zijn van Breda4metakids. We gaan met ons SEO team 5km hardlopen om op deze manier aandacht te krijgen voor stofwisselingsziektes, en uiteraard om geld in te zamelen. Geld inzamelen is noodzakelijk om onderzoeksprojecten in de academische centra  te financieren.

Helpen?

Natuurlijk snappen we dat je ook graag een steentje wil bijdragen aan deze prachtige organisatie. Dat kan op verschillende manieren:

- Zondag 6 oktober meelopen met de singelloop

- Geld doneren? Dat kan op rekeningnummer 591780062 ovv ‘Sponsorbijdrage Breda4Metakids’

- Andere ludieke actie bedacht? Neem dan contact op!

Liever niets van bovenstaand ondernemen? Kom ons dan op 6 oktober vanaf 10.00 aanmoedigen langs de zijlijn. We kunnen dat extra steuntje in de rug goed gebruiken. Wilt u meer informatie over Breda4metakids? Neem dan contact op.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram