Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Met Google Adwords kun je snel scoren met je website. Met een account, wat budget en natuurlijk een website, kun je binnen enkele minuten al bovenaan staan. Dus waarom zou je dan nog SEO doen?
Dit is een grote valkuil. De essentie van de Google zoekmachine is namelijk om hun klanten (mensen die zoeken met Google) het beste resultaat te geven. En jawel, dit geldt dus ook voor betaalde Google advertenties!
Search Engine Advertising
SEA staat voor Search Engine Advertising. Oftewel, adverteren in de zoekmachines. De bekendste is natuurlijk Google. Het advertentiesysteem van Google wordt Google Adwords genoemd. Je zult ze vast weleens gezien hebben, de advertensies boven- en onderaan het resultatenscherm van Google nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd.
Google Adwords
Adwords werkt via het Pay-per-click systeem: Voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk o.a. van de populariteit van een zoekwoord, de kwaliteit van je advertentie, de locatie en de kwaliteit van je website(!).
Combineer SEO met SEA
De essentie van Google is hun klanten het beste resultaat te geven op basis van het ingegeven zoekwoord. Je moet er dus voor zorgen, dat wanneer iemand op jouw advertentie klikt, en ze op de door jouw gekozen webpagina bezoeken, dat deze seo-technisch in orde is voor hetgeen je mee adverteert.
Wanneer je dus adverteert voor het verkopen van een hamer, zorg dan dat de landingspagina geoptimaliseerd is voor het zoekwoord "hamer kopen". Wanneer je website SEO proof en up-to-date is, en de landingspagina is geoptimaliseerd voor het betreffende zoekwoord, heb je grote kans dat je advertentie beter scoort en dat je dus minder betaalt voor een klik dan je concurrent die zelfs een plaats lager staat.
Aan de slag...
Wanneer je dus aan de slag gaat met adverteren in Google zorg dan voor het volgende:
- SEO vriendelijke en up-to-date website.
- Zorg voor specifieke geoptimaliseerde landingspagina's per campagne/zoekwoord.
- Zorg altijd voor een Call-to-action.
- Meten is weten ;)
Wil je meer weten over het werken met Google Adwords?
Lees dan deze blog.
De trend van de laatste tijd is toch wel om zelf de nodige online marketing kennis in huis te gaan halen. Ook wanneer er al een marketing medewerker is, is het vaak wel net zo handig om deze medewerker bij te gaan scholen naar online marketeer. Het uitbesteden van de werkzaamheden heeft voordelen, maar het zelf opbouwen van de kennis zeker ook.
Zo zit een eigen medewerker veel dichter op de organisatie, kent de business goed, kan direct input vragen aan collega's, kan branche gerelateerd nieuws verwerken in content etc, etc. Nu eigenlijk elke onderneming wel door heeft dat online marketing een blijvertje is, wordt de kennis hiervoor ook steeds vaker in huis gehaald. Een compleet nieuwe medewerker aannemen voor enkel deze taken is voor veel bedrijven nog wel een brug te ver. Ook is het soms budget wise niet haalbaar om een significant aantal uren te bieden aan een nieuwe medewerker. Tot slot is het natuurlijk de vraag; 'Hoe bepaal je de kennis van een sollicitant wanneer je er zelf geen of weinig kaas van hebt gegeten'?
SEO en SEA trainingen op maat gemaakt
Steeds vaker wordt ik dan ook benaderd met de vraag of ik SEO en SEA trainingen kan geven aan bestaande medewerkers. Heeft u een marketing medewerker in dienst die ook één of twee dagen per week met de online marketing aan de slag kan gaan? Of bijvoorbeeld een office manager met meer ambitie? Overweeg dan misschien om de online marketing kennis in huis te gaan halen. Omdat de vraag naar SEO en SEA trainingen is toegenomen zijn wij enige tijd geleden Internet Academie gestart.
Hier verzorgen wij naast trainingen op open inschrijving ook incompany online marketing trainingen. Middels op maat gemaakte trainingen zullen wij vanuit de praktijkcase van de klant zoveel mogelijk kennis overdragen. Dit zodat de feitelijke werkzaamheden in het vervolg intern opgepakt kunnen worden. Uiteraard zijn wij ook na de training nog beschikbaar om een stukje begeleiding te bieden en de puntjes op de i te zetten. Dit zodat er flinke stappen kunnen worden gezet met het verhogen van de bezoekersaantallen uit de organic search, conversies uit de bezoekers en / of een verbetering van de ROI op de Google Adwords investering. Meer weten over deze trainingen? Bel ons op 076-7503344
SEO is geen eenmalige activiteit voor je website. Dit is een continu proces. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding en bloggen. Dit zijn terugkomende werkzaamheden. Deze SEO werkzaamheden zijn echt rendementvol wanneer de basis van je website goed is.
Hieronder staan SEO tips welke je zelf "snel" kunt doen waarmee je je website in de basis SEO-proof maakt. Combineer dit met de andere optimalisatie werkzaamheden en je zult snel resultaat zien in Google.
SEO tips
- Controleer je backlinks
Bekijk je lijst met backlinks en bekijk of er websites zijn waarop je een link zou kunnen laten plaatsen. Denk ook eens aan klanten en/of leveranciers, wellicht willen zij van link ruilen. Denk ook goed na over de ankertekst van de link. Gebruik als ankertekst bijvoorbeeld een voor jouw website belangrijk zoekwoord waarop je graag gevonden wilt worden.
- Test de snelheid van je website
Met de Page Speed Test van Google kun je controleren of de laad snelheid van je website voldoet aan de richtlijnen van Google. De laadsnelheid is ook voor de gebruiker natuurlijk erg belangrijk. Een trage website heeft een grotere kans op een hoog bouncepercentage, wat weer nadelig kan zijn.
- Sitemap
Zorg voor een sitemap die up to date is. Er zijn verschillende plugins voor Joomla en WordPress (en ook andere CMSen) beschikbaar om een sitemap mee te maken en te updaten. Meldt de sitemap ook aan op je Google Webmaster Tools.
- Robots.txt-bestand
Een robots.txt-bestand is een bestand in de hoofdmap van je website. In het bestand wordt aangegeven welke delen van je site niet toegankelijk zijn voor de crawlers van zoekmachines. Controleer of je een robots.txt bestand hebt en of deze goed is "ingevuld".
- Meta data
Zorg er voor dat je een aantrekkelijke titel en omschrijving geeft aan je pagina’s. Google neemt deze over en toont deze in de zoekresultaten. Probeer je pagina te "verkopen" om zo mensen te overtuigen op jouw link te klikken in de zoekresultaten van Google.
- HTTPS
Een https verbinding is een beveiligde verbinding tussen de browser en de server van waar je website gehost wordt. Hier is een SSL certificaat voor nodig. Deze kun je aanvragen via je webhoster.
Vorige maand schreven we over webspam factoren op je website, vandaag hebben we het over webspam factoren van buitenaf.
- Een onnatuurlijke toename van links naar jouw website.
- Penguin penalty, is je website aangepakt tijdens de Penguin update, dan zal Google hier voorlopig nog rekening mee houden.
- Veel backlinks die komen van profielen op websites met een lage kwaliteit, zoals forumprofielen die niet of nauwelijks actief zijn.
- De relevantie van websites met een backlink. Zijn er veel websites die niets met jouw website of onderwerp te maken hebben, dan kan Google je hiervoor straffen.
- Als je veel waarschuwing van links via Google Webmaster Tools binnenkrijgt, dan kan dit een negatieve invloed hebben.
- Veel backlinks met hetzelfde klasse C IP-adres.
- Onjuiste anchor texts, wanneer er veel links richting jouw websites een misleidende anchor text hebben, kan dat duiden op een gehackte website en daar houdt Google niet van.
- Het kan voorkomen dat Google handmatig een penalty uitdeelt, zoals in bekende fiasco van InterFlora.
- Google Sandbox, daar wil je niet inkomen met je website.
- Google Dance, volgens een patent van Google gebruiken ze dit om te checken of je website de algoritmes probeert te misleiden.
- Met de Disavow-tool kun je handmatig een penalty proberen te verwijderen, die je hebt gekregen door het negatieve gebruik van SEO.
- Panda penelty, wanneer je een website hebt met lage inhoud van lage kwaliteit.
- Wanneer je op je website veel links naar ‘twijfelachtige’ websites hebt geplaatst.
- Redirects die niet opvallen, zodat de bezoeker door wordt verwezen naar een andere locatie, zonder het door te hebben.
- Misleidende pop-ups of berichtgeving die afleiden, of anderszins afwijken, van de inhoud van je website.
- Over-optimalisatie van je website, keyword stuffing, header tag stuffing, het overmatig gebruik van zoektermen in de inhoud, etc.
- Over-optimalisatie van een pagina, hetzelfde als het hierboven genoemde punt, maar dan op pagina-niveau.
- Pagina’s met veel advertenties boven de fold.
- Verborgen affiliate-links.
- Websites die uitsluitend zijn ingericht als affiliate-website.
- Automatisch gegenereerde inhoud.
- Het toevoegen van een nofollow aan alle uitgaande links.
- Wanneer het IP-adres van de server, waarop de website staat, gemarkeerd is voor spam.
- Meta tag spamming, alleen maar zoektermen gebruiken voor je meta tags vindt Google niet prettig.
- Wanneer deze aan merk-gerelateerde inhoud wordt toegevoegd, als anchor.
- Als de merknaam aan de zoekterm wordt toegevoegd, bijvoorbeeld webhosting van Antagonist.
- Als het merk een Facebook-pagina heeft, met veel likes.
- Als het merk een Twitter-account heeft, met veel followers.
- Als het merk een company profile heeft via LinkedIn.
- Wanneer er medewerkers zijn toegevoegd via LinkedIn.
- Hoe actief de social media-accounts van het merk zijn, hoe meer hoe beter.
- Hoe vaak het merk wordt genoemd op nieuwswebsites.
- De merknaam die zonder link wordt genoemd.
- Het aantal RSS-subscribers voor een merknaam.
- De fysieke locatie van een bedrijf, om te controleren of het merk daadwerkelijk bestaat en hoe groot het is.
- Betaald het bedrijf belasting, of wordt er belasting gerekend als er producten of diensten via de website worden verkocht? Als dit zo is, dan lijkt Google deze websites meer te vertrouwen.
- Hoeveel keer de pagina is verspreid via Twitter, of de link ervan is geplaatst in een tweet.
- De waarde of invloed van de Twitter-accounts, die de pagina hebben getweet.
- Hoeveel keer de pagina is geliked via Facebook.
- Hoe vaak de pagina is geshared via Facebook.
- De waarde of invloed van de Facebook-accounts, die de pagina hebben geliked of gedeeld.
- Hoeveel afbeeldingen er van de pagina zijn gepind via Pinterest.
- Stemmen die een pagina heeft gekregen via social sharing sites, zoals Reddit en Digg.
- Het aantal 1’tjes van Google, die de pagina heeft gekregen.
- De waarde of invloed van de Google-accounts, die de pagina een +1 hebben gegeven.
- Het helpt mee als de social media-accounts die de pagina verspreiden van een geverifieerde eigenaar zijn.De inhoud van het bericht rondom de link van de pagina die via social media wordt verspreid.
- Social signals van de hele website, dus verschillende onderdelen van de inhoud die via social media worden verspreid. Hoe meer hoe beter.
- Zoektermen met een hoge click-through rate scoren beter.
- Een website die voor alle zoektermen een hoge click-through rate heeft scoort significant beter.
- Een hoge bounce rate wordt afgestraft.
- Veel direct verkeer naar je website is goed.
- Heb je veel terugkerende bezoekers, dan is dat goed.
- We weten dat Google user data verzamelt uit Chrome, wellicht dat bookmarked pagina’s beter ranken.
- Pagina’s die worden gerapporteerd en waarvan het de rapportage betrouwbaar lijkt ranken significant slechter.
- Het lijkt erop dat Google ook user data verzamelt uit de Google Toolbar, waarvoor precies is niet helemaal duidelijk.
- Heeft een bericht of pagina veel (social) reacties, dan is dat goed voor de ranking.
- De tijd die een bezoeker op de pagina doorbrengt, hoe langer hoe beter.
In deel 1 van SEO tips voor backlinks heb je al kunnen lezen hoe je een sterk linkprofiel kan bouwen voor je website. Vandaag hebben we meer tips voor jou!
- Het sentiment van de tekst rondom de backlink, is deze positief dan scoor je beter, maar als deze negatief is dan werkt het nadelig voor je ranking.
- De zoekterm in de titel van de backlink.
- De snelheid waarmee je backlinks opbouwt, ook wel link velocity. Worden er te snel teveel backlinks geplaatst, dan kan dit een negatieve invloed hebben op je ranking.
- Heb je een positieve link velocity, dan kan het je ranking een boost geven.
- Waarschijnlijk zijn backlinks van pagina’s die topinformatie, dat overeenkomt met de zoekterm, bevatten meer waard.
- Een link van Wikipedia is dan wel nofollow, maar helpt wel mee voor de authority en dus voor de ranking.
- De woorden rondom de backlink schijnen invloed te hebben op de indexering van Google.
- De leeftijd van een backlink, hoe ouder hoe beter.
- Backlinks waarvan Google zeker weet dat het een ‘echte’ website betreft scoren beter dan backlinks van bijvoorbeeld een ‘nep’ weblog.
- Een website met een ‘natuurlijk’ backlink-profiel zal beter scoren.
- Het overmatig ‘uitwisselen’ van links met andere websites wordt niet door Google op prijs gesteld.
- Backlinks die komen uit user generated content scoren beter.
- Een 301 redirect telt mee als backlink, mits het niet teveel wordt gebruikt.
- Pagina’s met microformats van schema.org scoren beter.
- Een vermelding in de Yahoo! Directory lijkt waardevol te zijn.
- Een backlink op een pagina met teveel uitgaande links, heeft niet zoveel nut.
- Backlinks die zijn opgenomen in forum-profielen worden als minder waardevol geïndexeerd.
- Het aantal woorden van waar de backlink staat, een pagina met 1.000 woorden scoort beter dan een pagina met 25 woorden.
- Een backlinks die tussen ‘slecht’ geschreven inhoud staat is niet goed.
- Site-wide links, die op iedere pagina voorkomen bijvoorbeeld in de footer, tellen minder of zelfs maar als één link mee.
- De leeftijd van de domeinnaam waar jouw backlink staat, hoe ouder hoe beter.
- Het aantal verwijzende root domains, hoe meer hoe beter.
- Het aantal backlinks van verschillende klasse C IP-adressen, hoe meer hoe beter.
- Het totaal aantal verwijzende backlinks naar jouw website, hoe meer hoe beter.
- Backlinks met een afbeelding dienen een alt tag te hebben.
- Backlinks vanaf een .edu- of .gov-domeinnaam zijn beter.
- De page rank van de verwijzende pagina, hoe hoger hoe beter.
- De authority van de verwijzende pagina, hoe hoger hoe beter.
- Backlinks naar jouw websites op de website van je concurrent, hoe meer hoe beter.
- Het aantal social shares van een pagina, hoe meer hoe beter.
- Backlinks van malafide websites kunnen negatief zijn voor je ranking.
- Backlinks van geschreven gastberichten of uit de biografie van auteurs op andere websites, hoe meer hoe beter.
- Backlinks naar de homepagina zijn beter.
- Een teveel aan links met een nofollow kan een negatieve invloed hebben op je ranking.
- Zorg voor een diversiteit aan bronnen waar backlinks vandaan komen, teveel backlinks van een bron kan een negatieve invloed hebben op je ranking.
- Contextuele backlinks, wordt er vanuit de inhoud van een website verwezen naar jouw website, dan is dat beter dan een link op een ‘lege’ pagina.
- Teveel 301 redirects richting jouw pagina of van jouw pagina naar een 301 redirect zijn niet goed voor de ranking.
- Een anchor text in de backlinks met de zoekterm is beter.
- Een anchor text in de interne links van je website is beter.
- Een title tag meegeven aan een backlink is beter.
- Heb je veel backlinks op .nl-domeinnamen? Dan scoor je beter in de Nederlandse versie van Google.
- De locatie van links, hoe verder vooraan in de inhoud hoe meer het help. Dit heeft echter weinig invloed.
- Hetzelfde geldt voor de locatie van de link op de pagina, hoe eerder hoe beter.
- De relevantie van de website die jouw backlink bevat. Komt deze overeen met de categorie van je website, dan scoor je beter.
- Unieke en relevante inhoud, dat daadwerkelijk bijdraagt.
- Het hebben van een contactpagina schijnt goed te zijn.
- Domain trust en trustrank is de mate waarop jouw website wordt vertrouwd, hoe hoger hoe beter.
- De architectuur van je website, Google vindt het fijn als het goed in elkaar zit.
- Het toevoegen van nieuwe inhoud, hoe vaak verschijnt er iets nieuws op je website? Vaker is beter.
- Het aantal pagina’s van je website, niet teveel, maar ook zeker niet te weinig.
- De aanwezigheid van een sitemap, ja is goed, nee is niet goed.
- De uptime van je website, hoe hoger hoe beter.
- De locatie van de server waarop jouw website staat, ‘obscure’ locaties, daar houdt Google niet zo van.
- SSL-certificaten worden door Google geïndexeerd. Het hebben van een SSL-certificaat is dus goed voor de ranking, dit geldt met name voor e-commercewebsites.
- Het hebben van pagina’s met algemene voorwaarden, juridische kennisgeving, etc. interpreteert Google als betrouwbaar en is dus goed voor de ranking.
- Dubbele pagina’s of pagina’s binnen je website met duplicated content hebben een negatieve invloed.
- Gebruik maken van breadcrumb navigation ziet Google als gebruiksvriendelijk en helpt om hoger te scoren.
- Als je website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten dan is dat beter.
- Het helpt om YouTube-video’s op je website te hebben, waarschijnlijk omdat YouTube van Google is?
- De gebruiksvriendelijkheid van de inhoud van de pagina, hoe makkelijker te gebruiken hoe beter dat is.
- Het kan zijn dat het gebruik van Google Analytics en Webmaster Tools bijdraagt aan de ranking van je website. Het zijn in ieder geval handige tools om te gebruiken.
- De aanwezigheid op onafhankelijke review-websites, zoals TrustPilot, is goed voor je ranking, helemaal als de beoordelingen positief zijn.
Goedendag! Mijn naam is Corné van Elewout, 24 jaar oud en geboren en getogen in Breda. 2 Maanden geleden heb ik bij SEO Online Marketing aangeklopt met de vraag of ik een werkstage mocht komen lopen met het idee om gespecialiseerd te raken op het online marketing vak. Na aangegeven te hebben dat ik de nodige cursussen heb gevolgd kwamen we overeen dat dit een gave uitdaging ging worden. Zodoende is dus mij de kans gegund om hier werkervaring op te doen voor een toekomst in de online marketing!
Waarom SEO?
Ik ben hier begonnen met het gedeelte SEO ofwel Search Engine Optimization. De reden dat het genoemde vakgebied mijn interesseerde is de uitdaging om het constant voor het maximale te streven, het blijven aanpassen van veranderingen en het blijven leren. Maar waarom zou dit alleen mij (ons) moeten interesseren? Waarom zou dit de (kleine) ondernemer niet moeten interesseren?
De reden dat je op deze site zit is duidelijk. Je weet wat SEO is en waarvoor het wordt gebruikt, je wilt meer online opvallen en dan met name op Google. Dit met gevolg tot meer (unieke) sitebezoekjes en meer conversies. Klinkt allemaal best makkelijk. Zo makkelijk dat je bijna zou vergeten dat meer sitebezoekjes het gevolg is van een betere positie op zoekmachines, maar dit geldt ook andersom! Doordat bepaalde websites zo klantonvriendelijk worden gemaakt zullen ze door hun klanten eerder geweerd worden. Dit wordt opgemerkt door Google waardoor de betreffende site een veel lagere ranking krijgt. Dit betekend dat je altijd een juiste balans moet vinden tussen klantvriendelijkheid en relevantie. Kortom: “Met welke woorden val ik op en maak ik mijn klanten duidelijk welk product ik aanbied.” Of beter gezegd: “Met welke woorden verleid(!) ik mijn klanten en val ik beter op.”
Dit verhaal telt niet alleen voor de woorden die je gebruikt op je site. Ook de techniek speelt er een grote rol in mee. Bekijk dit uit het oogpunt van de klant:
- Is er een duidelijke navigatie op de website?
- Heeft de site een leuk design?
- Laadt de site wel snel genoeg?
Maar vergeet ook niet rekening te houden met de zoekmachines:
- Zijn de afbeeldingen leesbaar?
- Zijn de URL’s mooi schoon?
- Verdwaald de zoekmachine Bot niet tijdens het lezen van jouw site?
Ofwel: “Verleidt de site zowel klanten tot actie als de Bots voor een betere ranking?”
Met de juiste woorden en de juiste techniek ben je er vervolgens nog niet. Je zal moeten zorgen de je met de juiste tekst je boodschap zal over moeten gaan brengen. Je probeert immers met je site een product of dienst te verkopen en iedereen weet dat verkopen het zelfde is als verleiden. Je kan een website volstoppen met jouw gewenste zoekwoorden maar dan zal de site niet echt klantvriendelijk overkomen. Dus moet je een lekker verhaaltje hebben dat jou klant duidelijk maakt waarom ze jouw product willen kopen!
Als je heel dit stappenplan wilt uitvoeren zal je merken dat het best veel tijd kost om dit op te bouwen. Dan niet te vergeten dat je ook nog maar net moet ontdekken waar je allemaal rekening mee moet houden wat te doen, en vooral wat te laten. En als dit alles achter de rug is kan je er zelfs nog voor kunnen kiezen om te gaan linkbuilden!
Dit alles kost best veel tijd en is voor de simpele onderneming gewoon niet praktisch om naast de bedrijfsvoering nog erbij te nemen, simpelweg omdat een dag maar 24 uur heeft en je toch geld moet verdienen! Vandaar dat een Online marketing specialist een baan op zich is!
Ik zal hier de komende maanden zitten om me te ontwikkelen en vooral nog om veel meer te leren maar ook zeker om mijn uiterste best te doen! Ik zal jullie op de hoogte gaan houden met mijn valkuilen maar ook met name over mijn leerervaringen in de hoop jullie ook iets te kunnen leren!
Google Analytics waarom is dat zo belangrijk
U heeft een prachtige website, hét visitekaartje van uw bedrijf. Met veel opties en gemakken, duidelijk en handig voor de bezoeker. Uw bent er helemaal klaar voor, laat al die bezoekers maar komen! Niets meer aan doen? Helaas.. Zo werk het in de online wereld niet vandaag de dag. Uw website kan nog zo mooi zijn, zonder bezoekers heeft u er niets aan! Maar waar te beginnen?
Google Analytics is dé tool die u toont wat uw bezoekers doen. En mede daarom uitermate geschikt om te analyseren waar uw winkansen liggen om bezoekers te verleiden langer op uw website te blijven en uiteindelijk een product te bestellen of een contactaanvraag te doen.
Veel ondernemers vandaag de dag gebruiken hun webstatistieken om hun website te analyseren en zo te verbeteren. U krijgt meer inzicht in het gedrag van uw bezoekers, o.a.
- Via welke weg is een bezoeker op uw site gekomen
- Welke zoekwoorden heeft de bezoeker gebruikt om naar uw site te navigeren
- Wat voor besturingssysteem gebruikt de bezoeker
- Waar komt de bezoeker vandaan
- Hoe lang blijft de bezoeker op uw site
- Welke device wordt er door de bezoeker gebruikt
De analyse van deze en vele andere gegevens kunt u gebruiken om van uw bezoeker uiteindelijk een klant te maken. Doordat u bijhoud welke pagina’s populair zijn of waar een bezoeker meestal uitstapt komt u na verloop van tijd steeds meer te weten over het functioneren van de site en waar er uiteindelijk kansen liggen om de bezoekers positief te beïnvloeden.
Doelen in Google Analytics instellen en meten
U heeft een doel met uw website. Een product verkopen, de bezoeker verleiden tot contact opnemen, het aanvragen van een offerte of simpelweg informatie verschaffen. Analytics biedt u de optie om deze doelen aan te maken en te meten. Google Analytics zonder meetbare doelen is namelijk als een schip zonder roer. Zonder het meten van online doelstellingen zijn er uiteraard ook prachtige statistieken in Google Analytics, maar deze zeggen vrij weinig. Mét meetbare doelstellingen kunt u veel meer. U maakt zo zichtbaar wat er op de website gebeurd en hoe vaak dit gebeurt en zo uiteindelijk specifieke keuzes maken die de website beter gaan laten presteren. Het inrichten van deze doelen is niet altijd even eenvoudig, maar zeker zo belangrijk. In een volgende blog ga ik meer uitweiden over dit onderwerp!
Mijn naam is Dylan van Dijk, 3e jaars student Communication and Multimedia Design. Hoe zet ik een webshop op? Door lage opstartkosten en de mogelijkheid om te combineren met je huidige baan is het opstarten van webshops erg populair geworden. Nu wil je zelf ook een webshop beginnen, hoe ga je van start ?
Soms denk ik dat mijn interesse in optimalisatie wat doorslaat. Regelmatig zit ik urenlang online te lezen over Service Workers met Read-through caching, de nieuwste npm build tools voor het maken van een productieversie van je javascript en sinds een paar maanden zit ik te kijken naar http/2.
Http is iets wat de meesten alleen kennen van de URLs, "haa-tee-tee-pee-dubbelepunt-slash-slash-wee-wee-wee...", je kent het wel. Wat minder mensen weten is dat HTTP het protocol is wat het internet van vandaag mogelijk maakt. Als je kijkt naar de spec van HTTP 1.0 uit 1996, zie je dat er ondertussen veel is veranderd. Hoog tijd voor HTTP om mee te groeien, en een half jaar geleden is eindelijk de specificatie RFC7540 goedgekeurd: HTTP 2.0 komt er aan!
Nieuws?
Natuurlijk, als er na 18 jaar een update voor een protocol uitkomt, zit er een hoop nieuws in. Toch is het voor de geïnteresseerde webdeveloper een feest van herkenning. Onze grote vriend Google heeft namelijk fanatiek meegewerkt aan http/2. Zo fanatiek zelfs, dat ze hun eigen bèta versie hebben gemaakt, SPDY.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: De interactie tussen websitebezoeker en server is compleet anders in http/2. Gelukkig merkt de bezoeker daar vrij weinig van, behalve dat alles een heel stuk sneller is! Http/2 maakt het namelijk mogelijk om de server de controle te geven. Dit is het beste uit te leggen met een voorbeeld:
Stel, je bezoekt het blog van Seo Online Marketing. Dan vraagt je browser een url op met de inhoud van de laatste blogpost. Daarbij willen we je natuurlijk ook een gezellige ervaring geven door de pagina mooi op te maken met CSS. In HTTP 1.1 (de "huidige" versie uit 1997), de browser krijgt eerst de tekst binnen en daarin staat een linkje waarmee de opmaak van de pagina ook opgevraagd kan worden. Handig, behalve dat de browser nu weer naar de server moet om het volgende bestand te downloaden. In http/2 kan de server meteen een "push-promise" meegeven. Dit moet je zien als de server die zegt "Zodra ik alle tekst heb gestuurd, stuur ik je ook meteen de CSS code, geen zorgen!". En beloofd is beloofd, dus de server levert ook meteen de opmaak af. Super handig!
Optimaliseren in http/2
Webdevelopers zijn over het algemeen hetzelfde als ik, verslaafd aan snelheid. Daarom hebben we over de jaren heen heel wat trucjes bedacht om die pagina weer net iets sneller in je browser te krijgen. Maar webdevelopers, pas op! Je slimmigheidjes werken niet altijd meer in http/2. Soms werken ze zelfs averechts!
Wat hetzelfde is gebleven
Geen zorgen, niet alles is anders. De volgende tips&tricks werken nog altijd:
- Reduceer DNS lookups: Iedere keer dat iets van een domeinnaam geladen moet worden, moet eerst de server gevonden worden. Dat proces heeft een zware stap: het opzoeken van het IP. Daar is niets veranderd, nog steeds op letten! (Tip: firefox doet nog steeds iets met een dns-prefetch in de HEAD)
- Hergebruik TCP verbindingen: Deze kom je niet eens veel tegen als normale web developer, dus als je niet weet hoe dit zit, geen probleem!
- CDN: simpelweg: Als je content om de hoek op een server staat gaat het een stuk sneller dan wanneer het uit de VS moet komen!
- Minimaliseer HTTP redirects: Iedere keer als iets doorgestuurd moet worden herstart de verbinding, niet handig!
- Elimineer onnodige request bytes: Een gevorderde optimalisatiestap, maar voor wie er mee bezig is: geen paniek, het helpt nog steeds!
- Compress tijdens overdracht: Zet die mod_deflate aan! Het helpt enorm in de bestandsgrootte.
- Client-side caching: Ook gewoon blijven doen. Als de browser een bestand al lokaal heeft is het natuurlijk sneller dan wanneer het van een server moet komen.
- Elimineer onnodige bestanden/code: Spreekt voor zich, minder versturen = eerder klaar.
Maar wat is er anders?
Waar je wel even op moet letten:
- "Domain sharding". Misschien zegt het je iets. Ooit naar de URL van een plaatje op facebook gekeken? Die URLs zijn onleesbaar, maar je ziet dat alles van honderden subdomains geladen wordt. Dit werd tot nu toe gedaan omdat browsers in HTTP 1.1 maar enkele verbindingen tegelijk open mochten hebben per domein. Met de nieuwe manier van optimaliseren aan de server kant gaat het fout als alles verdeeld wordt over servers. Lekker weer naar 1 domein, super!
- Concateneren van resources. Wij doen het voorlopig nog even, maar op den duur moet je er wel echt vanaf. Http/2 kan veel beter omgaan met meerdere kleine scriptfiles, waarbij de kritieke scripts eerst worden verzonden. Dit omdat alles nu via 1 verbinding gaat. Het grote probleem dat het concateneren van files oploste was dat er te veel transacties opgezet moesten worden. Nu worden alle overdrachten via 1 transactie gestuurd, dus probleem opgelost!
- Inline resources: Google is onlangs meer gaan voorstellen om kritieke javascript en css inline in de html bestanden mee te sturen, om die paar extra requests te vermijden. Door het eerder genoemde "server push"-concept worden deze files toch direct achter de content aan gestuurd. Doe jezelf een plezier en scheidt de content en opmaak weer van elkaar, dat valt veel beter te onderhouden.
Dat waren ze, de grote dingen die je technisch aan moet passen. Valt best mee toch? Zodra meer hostingpartijen http/2 gaan aanbieden (ik voorspel dat dat nog een paar maanden duurt), check je site(s) even en geniet van een heerlijk snelle website!
Wil je nou meer weten over hoe HTTP/2 en specifiek deze optimalisaties onder de motorkap werken? Bekijk hier de presentatie van Ilya Grigorik, en hier vind je de slides terug! Natuurlijk mag je mij ook altijd emailen op g.weterings@seoonlinemarketing.nl als je nog verdere vragen hebt. Succes!
- De omvang waarmee de inhoud is geüpdatet. Zeer kleine wijzigingen worden nauwelijks opgemerkt.
- De mate waarmee in het verleden de website is bijgewerkt.
- Als de zoekterm aanwezig is in de eerste 100 woorden van de website, dan is dat beter.
- De zoekterm in H2 en H3 tags helpt mee.
- Een consistente volgorde van woorden in de zoekterm. Het consequent gebruiken van ‘betrouwbare en snelle webhosting’ is beter dan dit af te wisselen met ‘snelle webhosting die betrouwbaar is’
- De kwaliteit van uitgaande links, hoe hoger hoe beter.
- Het thema van uitgaande links. Hoe beter dit bij jouw onderwerp past, hoe beter je scoort.
- Spellings- of grammaticafouten, waarschijnlijk rekent Google je hier enigszins op af.
- Websyndicatie, je scoort minder door gekopieerde (en aangepaste) inhoud van andere websites te gebruiken.
- Behulpzame aanvullende inhoud. Bied je bezoekers de helpende hand op je website, een omrekenmachine, dan helpt dit mee voor je ranking.
- Teveel dofollow uitgaande links zorgen voor een ‘lekke’ pagina, niet goed dus.
- Multimedia, het gebruik van beeld, geluid en video wordt door Google gezien als kwalitatief goed, beter dus.
- Interne links naar je een locatie op je website.
- De kwaliteit van interne links naar een locatie op je website.
- Zijn er broken links aanwezig? Dan is dat niet goed voor je score.
- Het leesniveau van je pagina. Spreek je de massa aan met laagdrempelige inhoud, of ga je voor zeer doelspecifieke inhoud? Het is niet helemaal duidelijk hoe Google dit gebruikt, waarschijnlijk een goede balans ertussen.
- Affiliate links hebben op zich geen invloed, maar is een website ermee bezaaid, dan vindt Google dat niet zo prettig.
- De kwaliteit van de code en WC3 Validation, veel HTML-errors zorgen voor een lagere score.
- De domain authority van je website, de mate van hoe waardevol jouw website wordt beschouwd, hoe hoger hoe beter.