Zoekwoordenonderzoek: Wat houdt het in?

Voordat er een adviesrapport wordt gemaakt en begonnen wordt met linkbuilden en/of Adwords is het belangrijk een goed zoekwoordenonderzoek op te stellen. Maar wat houdt zo’n onderzoek nu in? Hier geef ik u graag wat meer uitleg over.

Zoekwoordenhulpprogramma

Om goed gevonden te kunnen worden in Google is het essentieel de juiste zoekwoorden te gebruiken. Deze zoekwoorden moeten regelmatig worden vermeld op de website en gebruikt worden bij het linkbuilden en Adwords. SEO Online Marketing geeft u advies over de bij uw website passende zoekwoorden door het opstellen van een zoekwoordenonderzoek. Allereerst wordt er gekeken naar het onderwerp van uw website en producten en/of diensten die worden aangeboden. Op basis hiervan worden er verschillende zoekwoorden bedacht en door middel van het zoekwoordenhulpprogramma van Google worden er nog meer suggesties gegeven. Dit wordt net zo lang herhaald tot er een lijst van rond de 400-500 relevante zoekwoorden ontstaat. Dit met, voor de eerste 250 woorden, bijbehorende lokale maandelijkse zoekopdrachten in Nederland.

Zoekopdrachten én concurrentie bepalen ratio

En hoe dan verder? Van de eerste 250 zoekwoorden wordt ook de concurrentie opgezocht en de ratio berekend. Uiteindelijk zijn de eerste 250 zoekwoorden gerangschikt op meeste zoekopdrachten per maand maar met de minste concurrentie. Daarvan wordt vervolgens voornamelijk gekeken naar de eerste 30 zoekwoorden aangezien dit de beste zoekwoorden zijn om te kiezen en succes op te behalen. Uit de ongeveer top 30 zoekwoorden worden voor elke subpagina op de website drie unieke zoekwoorden gekozen. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden worden verwerkt in de teksten van de website zodat Google de ingetypte zoekopdrachten relateert aan de zoekwoorden op uw website. Daarnaast worden de drie zoekwoorden van de homepage ook gebruikt bij het linkbuilden. Dit alles zorgt ervoor dat uw website sneller naar boven komt in Google.

Het is dus belangrijk om een zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren zodat u weet op welke woorden u goed gevonden kunt worden en hoog kunt scoren in Google. Als u sneller gevonden wordt betekend dit meer bezoekers en meer conversies en dat wil toch iedereen? Meer weten over een zoekwoordenonderzoek? Neem gerust contact op.

Yvette Damen