Twitter: wat levert het op?

22 april 2013
Geen reacties

Een aantal keer per jaar wordt er in Breda een social media avond gehouden, georganiseerd door SocialMediaClub076. Afgelopen week was het onderwerp “Social Media Monitoring Tools”. Veel bedrijven en personen gebruiken tegenwoordig sociale media, maar weten niet wat het uiteindelijk oplevert. Welke twitteraars hebben je veel verkeer naar je website opgeleverd en wat doen andere bedrijven binnen jouw branche op Twitter? En hoe kan er gericht gezocht worden naar interessante tweets? Deze blog gaat niet over de te volgen strategie, maar wel over de vele opties die via interessante tools zijn in te zien.

Social Media Monitoring Tools

Een van de sprekers was Herman Couwenbergh. Hij is sinds 1999 professioneel actief in de online wereld en houdt ons op de hoogte van de nieuwste twittertrends via zijn website Twittermania. Hij gaf ons een aantal apps die je inzicht kunnen geven in je twitter activiteiten. Een aantal gratis tools hiervan zal ik hieronder benoemen en kort toelichten:

Twilert
Veel van onze klanten bevinden zich in het MKB segment en werken voornamelijk regionaal. Veel bedrijven bevinden zich wel op twitter, maar weten niet goed wat ze er mee aan moeten. Via Twilert kunnen bedrijven binnen een straal van een x aantal kilometer op interessante trefwoorden zoeken. Bijvoorbeeld een schildersbedrijf dat zich in Breda bevindt en graag alle tweets wil inzien die te maken hebben met schilderen en waarvan de gebruikers zich bevinden binnen een straal van 20 kilometer. Zo is het voor de schilder makkelijk om zijn doelgroep te targeten en gericht daarop een tweet te versturen.

Campalyst
Website eigenaren kennen wellicht dit probleem: Je monitort netjes elke week je resultaten in Google Analytics en daar staat elke keer bij de verkeersbronnen t.co/referral. Veel gebruikers van analytics zullen niet weten dat dit bezoekers zijn die via Twitter op jouw website terecht zijn gekomen. Maar welke twitteraars hebben jou veel verkeer opgeleverd en zijn daarmee “invloedrijk” geweest? Dit kun je met deze tool makkelijk inzichtelijk maken.

Bluenod
Deze tool bestaat nog niet heel lang, maar biedt erg veel mogelijkheden. Zo kun je snel zien met wie je de afgelopen tijd interacties hebt gehad, wie er bij betrokken zijn en hoe invloedrijk die persoon is. Maar het is ook mogelijk om bovenstaande te monitoren op een interessant trefwoord. Volgens de spreker een aanrader voor wie van analyse tools houdt!

Webshop eigenaren hebben veel baat bij social media monitoring

Wat mij vooral is bijgebleven zijn de talloze mogelijkheden die deze, en andere tools, ons te bieden hebben. Voor één van onze webshops zal ik bovenstaande zeker gaan testen en gebruiken. Natuurlijk met als doel om onze klanten zo goed mogelijk te adviseren wanneer het om social media monitoring gaat. Aarzel dan ook niet om contact met mij op te nemen. U kunt mij bereiken via m.slot@seoonlinemarketing.nl of op telefoonnummer 076-7503344.

Marieke Slot