Stop Selling, Start Telling

21 maart 2014
Geen reacties

“Stop selling, start telling” is een veel gehoorde uitspraak binnen content marketing, waarin het delen van content en expertise centraal staat. Ben jij al bezig met het delen van je kennis? Dit kan op veel verschillende manieren, maar één van de gemakkelijkste manieren is toch wel bloggen. Je bedrijfswebsite kan hiervoor als portal dienen. Vind je het beginnen lastig? We hebben hier een aantal handige stappen voor je op een rijtje gezet.

Onderwerp

Het bedenken van een onderwerp om over te bloggen hoeft helemaal niet lastig te zijn. Je verkoopt houten meubelen? Dan kun je schrijven over interieur bijvoorbeeld. Je geeft trainingen in persoonlijke vaardigheden? Daar is ook genoeg interessants over te bloggen. Zijn computers jouw specialiteit? Dan kan jouw kennis vele mensen helpen. Ga zo maar door.

In sommige gevallen kan het lastig zijn een onderwerp te bedenken wat dicht bij jouw bedrijf ligt en de interesse kan wekken van een publiek. Een ouder voorbeeld hiervan komt van Michelin, de autobandenproducent. Het schrijven over banden lijkt niet direct het meest interessante onderwerp, maar daar hebben ze toen hun eigen twist aan gegeven. Ooit gehoord van de offline Michelin Gids, de gids met restaurants en hotels? De mensen hadden tenslotte autobanden nodig om daar te komen. Dat is out of the box denken. De Michelin Gids en zijn sterren bestaan vandaag de dag nog steeds en zijn niet meer weg te denken uit het restaurantwezen.
Ga eens voor je eigen onderwerp brainstormen en betrek hier ook eventuele medewerkers of andere mensen bij om zo op veel verschillende ideeën te komen.

Platform

Een platform kiezen is deels iets persoonlijks en deels iets technisch. Kijk eens rond bij open-source platformen als Tumblr, WordPress, Blogger, Drupal en Joomla. Zit daar iets tussen wat je aanspreekt? SEO Online Marketing raadt altijd WordPress aan. Dit platform is een erg handig en SEO vriendelijk platform dat eenvoudig te gebruiken is. WordPress is gratis te downloaden en kan gekoppeld worden aan je eigen website of er kan een apart blog worden gestart.

In WordPress kun je een plugin downloaden die je kan helpen met het schrijven van zoekmachine-vriendelijke teksten. Deze plugin heet WordPress SEO by Yoast en is enorm handig. De plugin geeft met een gekleurd bolletje aan of jouw blog goed is volgens de SEO normen en geeft daarnaast tips over hoe je dit kunt verbeteren.

Content

Na het kiezen van het onderwerp en het aanmaken van een platform kun je beginnen met schrijven. Hiervoor gaven wij een aantal weken geleden al handige tips; laat je klanten aan het woord, denk aan de zoekmachines en schrijf met de lezer in gedachten.

Publiek

Jouw content staat online, dus de volgende zaak is om een publiek te genereren. Je bent al goed bezig wanneer je regelmatig content uploadt en dit relevant maakt voor jouw publiek. Social media kunnen helpen bij het promoten van content en om zo meer lezers naar je blog te krijgen. Ook hier gaven wij al eens tips voor in de afgelopen weken. Lees onze social media tips.

Als je niet zo goed weet hoe je jouw content het beste kan delen, mag je natuurlijk spieken bij succesvolle social media pagina’s. Bedenk wel dat het uitdragen van jouw eigen stem en uniek zijn erg belangrijk is voor het succes van jouw pagina. Wij wensen je veel succes!

Marisse Douma

Sinds september 2013 ben ik werkzaam bij SEO Online Marketing als Junior Online Marketing Specialist. Ik houd mij bezig met het schrijven van SEO-vriendelijke teksten en de verdere vindbaarheid van klanten op het wereldwijde web. Naast mijn werkzaamheden bij SEO Online Marketing ben ik bezig met mijn master Bedrijfscommunicatie en Digitale Media aan de Universiteit van Tilburg. Neem gerust contact met mij op via m.douma@seoonlinemarketing.nl of voeg me toe op .