Drie manieren om social media in te zetten

Veel bedrijven beginnen met het gebruiken van social media gewoon omdat ze denken dat het erbij hoort. Heb je echter ooit nagedacht over wat je ermee wilt bereiken? Er zijn veel manieren waarop je social media kunt gebruiken en elke manier zorgt weer voor andere resultaten. Vandaag bespreken we drie voorbeelden.

1. Wordt de beste vriend van je klant

Waarschijnlijk is dit de meest populaire manier om social media te gebruiken. Je gebruikt je social media kanalen om met je klanten te praten en om een relatie met ze op te bouwen.

Hoe doe je dat dan?
Bekijk je publiek op social media als echte mensen. Waarom willen mensen in het echte leven bevriend met iemand zijn? Hier zijn wat mogelijke redenen:

  • Je vertelt de beste grappen
  • Jullie hebben een heleboel gemeen
  • Je vertelt altijd van die leuke of mooie verhalen
  • Je bent geïnteresseerd in anderen en kunt goed luisteren
  • Je weet altijd precies de goede plekken om heen te gaan voor een leuke dag of avond
  • Je staat altijd voor ze klaar
  • Als iemand zich vervelend voelt door wat je hebt gezegd of gedaan, dan doe je alles om het op te lossen

Al deze punten zijn ook redenen waarom mensen je willen volgen op social media. Deel daarom grappige verhalen en foto’s, praat over zaken waarin je doelgroep geïnteresseerd is, stel vragen, deel je tips, probeer mensen te helpen en als iemand een klacht heeft, probeer het dan op te lossen.

Nog een belangrijke les

Wanneer je vrienden maakt in het echte leven zeg je niet: “Ik ben geweldig, laten we vrienden worden”. Mensen zouden je waarschijnlijk arrogant vinden en denken “Dat zullen we nog wel eens zien”. Wat we hiermee willen zeggen is dat je social media niet op dezelfde manier zou moeten gebruiken als waarop je reclame-uitingen gebruikt. Als je wilt dat je klanten je vriend willen worden op social media moet je jezelf gedragen als een vriend en hen zelf laten beslissen of ze je leuk vinden of niet.

2. Online klantenservice

Steeds meer bedrijven beginnen social media te gebruiken voor hun klantenservice. Het is een snelle en gemakkelijke manier om het gesprek met klanten aan te gaan, wat het een perfect platform maakt om problemen op te lossen en vragen te beantwoorden.

Houd de volgende punten in de gaten om je klanten de service te bieden die ze verdienen:

  • Zorg dat je klanten weten dat ze contact met je op kunnen nemen via social media als zij problemen, klachten of tips met je willen delen.
  • Houd je social media accounts constant in de gaten en zorg ervoor dat je snel reageert. Hier bestaan ook hele handige tools voor.
  • Kies de juiste personen om je klantenservice op zich te nemen. Één fout bericht of antwoord betekent op social media al snel een ramp. Dat soort berichten gaan soms viraal en krijgen zo veel meer aandacht dan je zou willen.
  • Zorg dat je het persoonlijk maakt. Mensen vertrouwen je sneller als je je eigen naam gebruikt in plaats van de naam van het bedrijf. Ook komt het meer geïnteresseerd over als je de klant aanspreekt met zijn/haar naam.
  • Negeer geen enkel bericht, geef overal antwoord op!
  • Realiseer jezelf dat iedereen kan lezen wat je zegt, houd het altijd vriendelijk en professioneel.

3. Informatie delen

Tegenwoorden checken veel mensen hun social media accounts enkele keren per dag of zelfs meerdere malen per uur. Als je vaak nieuwe informatie te delen hebt is dit een erg handig gegeven. Voorbeelden zijn de politie, gemeentes, de brandweer of aanbieders van openbaar vervoer. Door middel van social media, bijvoorbeeld Twitter en Facebook, kun je snel een enorm groot publiek bereiken.

Marit Vervaart

Sinds januari 2014 ben ik Online Marketing Specialist bij SEO Online Marketing. Wat ik zo leuk vind aan online marketing? Je analyseert, gebruikt je creativiteit en moet constant inspelen op de snel veranderende online wereld. Uitdagend en afwisselend dus, precies waar ik van hou! Neem gerust contact met mij op via m.vervaart@seoonlinemarketing.nl of voeg me toe op .