Not provided neemt sinds begin maart 2012 explosief toe

Het percentage zoekopdrachten in Google Analytics laat sinds eind 2011 ook ‘not provided‘ zien. Dit zijn mensen die zijn ingelogd in een Google account en vervolgens zoekopdrachten intypen. Tot en met februari was dit op de meeste websites slechts 5 tot 10%. Sinds begin maart zien wij bij veel van onze klanten het aantal bezoekers not provided explosief stijgen. In veel gevallen al boven de 30%!

Google analytics ‘not provided’ beperkt de analyse mogelijkheid

Het feitelijke probleem is dat je nu van zo’n 30% van de bezoekers via de Google zoekmachine niet meer kan zien wat hun oorspronkelijke zoekopdracht was in Google analytics. Hierdoor kan je lastiger rendement berekenen uit verschillende posities in Google en SEO investeringen. Je kan nu door de ‘not provided‘ aanpassing in Google Analytics websitestatistieken ook lastiger traceren welke zoekopdrachten leiden tot een offerte, contactaanvraag of verkoop.

De toekomst van websitestatistieken met Google analytics

Matt Cutts, leidinggevende van het Google Webspam team, gaf begin dit jaar nog aan dat deze wijziging niet meer dan 10 procent zal beïnvloeden. SEO Online Marketing constateert nu in zeer korte tijd een enorme toename tot wel 30%. Google zelf geeft bij monde van Evelyn Kao, Product Manager aan dat men dit heeft gedaan om de gepersonaliseerde zoekresultaten van Google te beschermen als onderdeel van de nieuwe privacy policy van Google. Persoonlijk ben ik bang dat deze ‘not provided‘ ontwikkeling in de toekomst zal leiden tot een tweedeling in Google analytics gebruikers. De gratis variant en………. een betaalde variant van websitestatistieken.

Uw Google analytics websitestatistieken laten screenen door 1 van onze specialisten? Ontvang gratis Google Analytics tips!

Bastin van Oers
SEO Online Marketing

Bastin van Oers

Ondernemer in de online marketing en directeur van SEO Online Marketing BV in Breda. Ik help MKB ondernemers graag om via hun website concrete offertes, contactaanvragen of directe omzet te behalen. Met een ander bedrijf exploiteren wij diverse succesvolle webshops. Verder spreek ik regelmatig op seminars en geef ik in-company workshops op het gebied van online marketing. Voeg me toe op