Google Engage Academy: De kracht van remarketing!

Wij werken al een tijdje met remarketing campagnes, maar er zijn nog maar weinig websites die hier wat mee doen. Het is een krachtig marketing gereedschap, waar ik ook achter kwam tijdens een workshop bij de Google Engage Academy waar ik laatst aan deelnam. Daarom schrijf ik dit keer een blog over remarketing, zodat u wellicht de kracht van een remarketing campagne (her)ontdekt.

Een remarketing campagne binnen Adwords houdt eigenlijk in: het vertonen van een banner of tekstadvertentie voor uw klant. Dit kunnen klanten zijn die bijvoorbeeld al iets hebben aangeschaft in uw webshop. Maar ook klanten die de producten wel in het winkelmandje hebben gelegd maar niet tot bestelling/betaling zijn gekomen. Wanneer men een remarketing campagne inzet worden deze klanten benaderd met bijvoorbeeld een bijproduct (complementair) voor het aangeschafte item of een kortingscode voor een product waar ze interesse in hebben getoond.

Remarketing: Hoe werkt het?

Aan deze bezoeker kun je op een later tijdstip een banner of tekstadvertentie tonen met een gepersonaliseerde boodschap aan de hand van het zoekgedrag op de website. In deze tekstadvertentie of banner kun je een bepaald product naar voren laten komen waarin de bezoeker eerder interesse heeft getoond. Je kunt er als adverteerder ook voor kiezen om op het product waarin de bezoeker interesse heeft getoond korting te geven. Tevens kan deze techniek ook gebruikt worden om een bijproduct te verkopen (bijvoorbeeld een bijpassende riem bij de laatst aangeschafte schoenen). Bezoeker heeft de website van de adverteerder bezocht? Hierna wordt gekeken op welke pagina’s de bezoeker is geweest en wanneer hij tot aankopen is gekomen of wanneer hij de website heeft verlaten. Er wordt data verzameld aan de hand van het zoekgedrag van de bezoeker ofwel het pad die de bezoeker heeft bewandeld.

Remarketing campagne: de voor- en nadelen

Voordelen van een remarketing campagne zijn dat je een hele persoonlijke en gerichte boodschap kan laten zien aan de juiste persoon. Dit zal dan kunnen leiden tot meer conversies. Ook een bijkomend voordeel is dat je de naamsbekendheid vergroot. De bezoeker wordt herinnerd aan een bepaald product wat de adverteerder aanbiedt. Nadelen kunnen zijn dat wanneer de advertenties te vaak of op de verkeerde plaatsten getoond worden de bezoeker dit als spam gaat ervaren. Het is dan bij een remarketing campagne ook erg belangrijk dat je hier een goede balans in weet te vinden. Tevens is de tijd die tussen het bezoeken van de website van de adverteerder en het inzetten van de remarketing advertenties van cruciaal belang. U kunt zich voorstellen dat wanneer men op zoek is naar een vakantie u uw remarketing advertentie niet 2 weken na het eerste bezoek van uw site moet inzetten. De bezoeker zal dan waarschijnlijk al iets geboekt hebben.

Een remarketing campagne kan wanneer deze op de juiste manier wordt ingezet leiden tot hogere conversies en meer naamsbekendheid. Daar ligt ook meteen de uitdaging als u niet bekend bent met deze toepassing. SEO Online Marketing maakt al lang gebruik van remarketing campagnes en heeft hierin veel ervaring. Mocht u vragen hebben of wilt u meer weten over de mogelijkheden? Twijfel niet en neem contact op!

Yalenca Boll-Schuilenburg

Sinds 2012 ben ik werkzaam als Online Marketeer bij SEO Online Marketing. Als online marketeer bij SEO Online Marketing ben ik verantwoordelijk voor het schrijven van SEO adviesrapporten en het opzetten en optimaliseren van Google Adwords accounts. Voor vragen neem gerust contact op via y.schuilenburg@seoonlinemarketing.nl of voeg me toe via op