Facebook fanpage als interactief medium

Wereldwijd maken maar liefst 750 miljoen mensen gebruik van Facebook en daar komen dagelijks nog ruim 600.000 nieuwe gebruikers bij. Het is dan ook zeer aannemelijk dat bedrijven zich ook meer moeten gaan profileren op het gebied van Facebook. Maar waarom is het nu juist zo interessant om hier iets mee te doen? En hoe moet u het aanpakken?

Facebook gebruiken als adverteerder

De reden dat Facebook zo is gegroeid heeft te maken met het gemak om in contact te komen of te blijven met vrienden, familie en kennissen, maar ook om in contact te komen met bepaalde groepen. Het is eenvoudig en iedereen is altijd bereikbaar, je hoeft niets meer van elkaar te missen. Je kan op de hoogte blijven van bijvoorbeeld; alles dat je interessant vindt, je favoriete merken, het bedrijf waar je voor werkt, de sportclub waar je sport of je hobby’s, door enkel en alleen op de “vind ik leuk” of de “I like” button te klikken. Dit is niet alleen wenselijk voor de gebruikers, maar ook voor Facebook. Dit maakt het voor Facebook eenvoudiger om alle gebruikers in doelgroepen te categoriseren voor de adverteerders. Zo weet u als adverteerder zeker dat u de juiste doelgroep benaderd.

Facebook fanpage aanmaken

Een Facebook fanpage aanmaken is snel en gemakkelijk gedaan, maar zorg er wel voor dat de pagina consistent blijft met uw huidige huistijl.
Bij het aanmaken van een pagina alleen blijft het niet! Zorg ervoor dat de pagina regelmatig nieuwe en interessante artikelen, aanbiedingen en informatie heeft. Op die manier blijft u interessant voor uw huidige volgers en uw potentiële volgers. Als de berichten interessant en leuk genoeg zijn zullen de volgers de berichten, apart van de pagina, ook gaan “liken” en verschijnt vervolgens in de status update van die persoon. Op die manier gaat het verhaal automatisch heel Facebook over en zal uiteindelijk weer voor nieuwe volgers zorgen.

En om het volgen van de pagina helemaal aantrekkelijk te maken, kunt u voor de potentiële volgers, de pagina er anders uitlaten zien. Hiermee kunt u deze mensen andere informatie mededelen dan de mensen die de pagina al wel “liken” bijvoorbeeld; door een korting te beloven als ze op de “I like” button klikken, deze korting kan mensen triggeren om de pagina te gaan volgen. Als ze de pagina eenmaal volgen, kunnen ze op de pagina die alle volgers kunnen zien, de kortingscode vinden. Een voorbeeld hiervan kunt u vinden op http://www.facebook.com/hondenvoerbestellen.
Dus als u een goed sociaal netwerk plan opstelt, kan een Facebook fanpage als een heel goed marketinginstrument voor uw bedrijf dienen!

Meer lezen over onze social media pakketten.

Astrid Nieland

Junior Online Marketeer bij SEO Online Marketing

Astrid Nieland