Bloggen, maar dan anders

25 april 2014
Geen reacties

Ben je bezig met het optimaliseren van je website en heb je onze tips hierover al gelezen? Wil je nu een blog gaan beginnen omdat die 55% meer website bezoekers toch wel erg interessant klinken? Nu kun je kiezen voor een blog waarin je schrijft over de producten die je aanbiedt en de kennis die je opdoet. Maar wat voor creatieve, leuke manieren om te bloggen kun je nog meer toepassen? Dus hier een paar alternatieven op de standaard blogpost om eens uit te proberen.

 

Een Videoblog

Een videoblog, of vlog, kun je op meerdere manieren gebruiken. Gebruik je videoblog bijvoorbeeld door een interview met een spreker te delen. Ook kun je een videoblog gebruiken als film waarin je door middel van (animatie)beelden bepaalde cijfers, feiten en tips die je normaal in je artikel gebruikt, deelt op een speelse manier. En voor een bedrijf met lef kun je ook je identiteit laten zien door je bedrijf een gezicht te geven en je werkomgeving te laten zien.

De Gastblogger

Vraag eens een expert op een verwant gebied om je klanten een nieuw perspectief of nieuwe kennis te laten zien. Ook kun je er voor kiezen om je eigen kennis te delen op een gastblog van een partner. Kies hierbij voor een interessante en passende website. Op Management Team schrijft Social Media Specialist Jos Veldwijk, eigenaar van Veldmerk, bijvoorbeeld een artikel.

Fotobloggen

Een fotoblog klinkt als iets wat misschien logisch klinkt voor een fotograaf als portfolio of voor interieurstylisten, maar ook als een bedrijf in bijvoorbeeld viltstiften kun je foto’s of beelden gebruiken om kennis uit te drukken. Kijk maar eens naar de Sharpie blog, waarin Sharpie de beste DIY’s geeft voor independence day.
Maar denk ook eens aan een infographic, die weer op net een andere, speelse manier informatie weergeeft.

Word Journalist

In verschillende branches heb je interessante bijeenkomsten, beurzen en meetings, doe hier eens verslag van en misschien zelfs live om je klanten deze kennis mee te geven. Zo laat je ook meteen zien dat je up-to-date blijft in jouw vakgebied. Zit je in de muziekbranche en ga je naar een groot festival? Schrijf hier eens over en laat je passie zien voor je werk. Wees in elk geval niet bang om opgedane kennis en ervaringen te delen.

Word Recensent

Heb je een boek gelezen, een nieuwe app gedownload, een product gebruikt dat goed aansluit bij jouw producten of diensten, schrijf hier dan eens een recensie over. Wat heb jij hier van geleerd en wat kunnen anderen hier van leren? Hoe was dit voor jou nuttig? Bedenk wel dat dat wat je recenseert ook interessant en nuttig moet zijn voor je klanten. Hebben je klanten er iets aan? Vertel het ze dan!

Voor bedrijven met lef

Er zijn ook extreme gevallen en als je denkt dat dit bij de persoonlijkheid van je bedrijf past, dan kun je dit zeker doen. Provoceer en creëer of speel in op een verhitte discussie. Wees niet bang om je mening te geven over iets wat in jouw branche een belangrijk onderwerp is. Geef hierbij niet jouw kennis als argument, maar beargumenteer. Zoals I am Paddy, een web designer en illustrator die zijn gal spuugt over incorrect gebruik van grammatica en spelling.

Iampaddy

Bron: http://iampaddy.com/spell/

Wil je nog meer inspiratie op doen over hoe je een originele en passende blog kunt schrijven? Kijk dan eens naar de volgende blogs, een paar uit mijn favoriete lijstje:
Disney Parks
SouthWest Airlines
Stonyfield Organic

Bastin van Oers

Ondernemer in de online marketing en directeur van SEO Online Marketing BV in Breda. Ik help MKB ondernemers graag om via hun website concrete offertes, contactaanvragen of directe omzet te behalen. Met een ander bedrijf exploiteren wij diverse succesvolle webshops. Verder spreek ik regelmatig op seminars en geef ik in-company workshops op het gebied van online marketing. Voeg me toe op