seo online marketing logo

De afgelopen jaren zijn websites veel meer gaan leunen op afbeeldingen. Vrijwel alle content is tegenwoordig wel ondersteund door afbeeldingen, zo ook dit blog. Dat is natuurlijk niet vreemd, want "A picture is worth 1000 words", een foto is 1000 woorden waard. Nu is er een nieuwe trend op komst: SVG, Scalable Vector Graphics.

Klein. Piepklein!

Een groot probleem voor websites is dat een afbeelding groot is. Dit kan voor een grote foto gemakkelijk oplopen tot meer dan 1MB. Voor wie dat niets zegt: Als de website ter grootte van een auto is, kan je een grote foto vergelijken met een vrachtwagen. Zonde natuurlijk, want de website laadt er traag door. Een site die er langer dan 2 seconden over doet om te laden wordt tegenwoordig vergeleken met een slak.

tiger2tiger2

 

Ziet u grote verschillen tussen deze twee afbeeldingen? Nee? Mooi! Gelooft u me als ik zeg dat de tweede tijger minder dan de helft van de grootte is? Hij laadt dus 2 keer zo snel! Hoe kan dit, vraag je je misschien af. De eerste afbeelding is een PNG afbeelding. Heel ruw gezegd slaat deze per pixel de kleur op, en bouwt zo de afbeelding. De tweede tijger is een SVG afbeelding. Deze werkt niet pixel voor pixel, maar maakt wiskundige formules (Vector, what's in a name!) om alle lijnen te beschrijven. Vervolgens kleurt hij ieder vakje in een keer in. Super efficient!

Groot. Gigantisch!

Selection_065
SVG

Selection_066
PNG

 

We weten nu dus dat we een illustratie (Graphic) hebben die gemaakt wordt met wiskunde (Vector). SVG stond voor Scalable Vector Graphics, dus wat heeft Scalable er dan precies mee te maken?

Omdat iedere vorm in een SVG een formule is, kan een computer deze afbeelding heel gemakkelijk opschalen. Om iets 2x zo groot te maken, maak je alle vectoren 2x zo lang, simpel! Dit heeft als gevolg dat alle randjes scherp blijven, hoe ver je ze ook uitrekt! Op onderstaande foto's heb ik de PNG en SVG hierboven 16x vergroot, en het oog uitgesneden ter illustratie. Ziet u het verschil?

Flexibel

Omdat een SVG afbeelding heel erg lijkt op normale HTML, kunnen we er zelfs allerlei effecten op toepassen. De website Tutsplus heeft een tutorial om festieve kerstlichtjes te maken met SVG en CSS. Het resultaat vind je hieronder:

See the Pen SVG Light Icons Animated with CSS by Noah Blon (@noahblon) on CodePen.

Nadelen van SVG

SVG heeft zeker weten de toekomst! Je kunt het zelfs vandaag al gebruiken. Wel zijn er nog een paar dingen waarmee u rekening moet houden.

Oude browsers

Omdat SVG een vrij nieuwe techniek is, kunt u wat problemen verwachten met oude browsers zoals Internet Explorer 8-9. Heeft u meer dan een paar bezoekers met een oude browser, dan moet u nog wat extra werk verzetten om een fallback optie te verzorgen. Dit kunt u doen met zogenaamde Polyfills.

Complexiteit afbeeldingen

Aangezien alle lijnen in een afbeelding door formules moeten worden beschreven, is het alleen praktisch om SVG te gebruiken voor illustraties. Een foto zult u nooit mooi en efficient in SVG formaat krijgen.

Wat vindt u van SVG? Is het iets wat u al gebruikt? Wij horen graag van u!

Kip en het ei‘Voor het kraaien van de haan’ vanmorgen kreeg ik inspiratie voor het schrijven van dit blog. ‘Zo fris als een hoentje’ en vol goede moed ben ik direct bij aankomst op de zaak aan de slag gegaan. Regelmatig spreek ik ondernemers die stoeien met de online propositie.

Direct na het starten van het bedrijf wordt een website ontwikkeld, want online moet je ‘er als de kippen bij zijn’!

(meer…)

Mijn naam is Lauri Smans en sinds oktober heb ik de kans gekregen om bij SEO Online Marketing ervaring op te doen in verschillende online marketing aspecten. Vorig jaar heb ik mijn Bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen afgerond en daarna wilde ik graag verder met online marketing. Nu hou ik me daarom bijvoorbeeld bezig met zoekwoordonderzoeken en linkbuilden om online populariteit van sites te vergroten, of met productteksten schrijven die geoptimaliseerd zijn om gevonden te worden door zoekmachines.

Usability verbeteren

Een van de leukste dingen waar ik me daarnaast op mag focussen is de gebruiksvriendelijkheid van sites onderzoeken, om hier vervolgens wat advies over te kunnen geven. In de ideale wereld zouden we nooit problemen hebben met user interfaces of frustrerend lastige sites tegenkomen. Door de usability van sites te verbeteren kan ik hier bij SEO online marketing aan het resultaat van onze klanten bijdragen!

Lauri Smans
l.smans@seoonlinemarketing.nl

Customer journey maps kunnen voor veel doeleinden gebruikt worden binnen organisaties. Het is een handig hulpmiddel dat ook kan helpen bij het bepalen van de kanalen en de creatie van content. In dit artikel laten wij je zien wat die customer journey inhoudt en wat jij ermee kunt doen.

Het aankoopproces

Een customer journey map helpt de contactmomenten met de klant te identificeren en te definiëren. Het is een manier om dit proces in kaart te brengen, te analyseren en te visualiseren. Een klant gaat over het algemeen de volgende fases door in het aankoopproces:
• Besef: een fase waarin een consument beseft dat hij of zij iets wilt of nodig heeft.
• Informatie verzamelen: om deze behoefte te vervullen gaat de consument op zoek naar iets dat dat zal veroorzaken. De consument zal informatie verzamelen over dit product of deze service van verschillende aanbieders.
• Selectie: aan de hand van de informatie die de consument heeft ingezameld, zal de consument een keuze maken voor een bepaald product of een bepaalde service.
• Aankoop: in deze fase gaat de consument over op de aankoop van het geselecteerde product/service.
• Voldoening: heeft het product of de service voldoening van de wensen gebracht?
• Loyaliteit: als het product of service voldoening bracht, dan zal dat loyaliteit opleveren van de klant.

Welke activiteiten horen hierbij?

Wat zijn de activiteiten van je klanten binnen deze fases? Zodra je daar een duidelijk antwoord op kunt geven, kun je gaan denken over de contactmomenten. Op welke momenten staat jouw bedrijf in contact met de klant en op wat voor manier? Bijvoorbeeld: hoe komt de klant voor het eerst in aanraking met jouw organisatie? Dit kan zijn via sociale media, in de winkel, via de website etc. Of hoe wint de klant informatie in? Op je website of via een folder bijvoorbeeld?

Welke content sluit hierbij aan?

Zodra de contactmomenten duidelijk zijn, kun je gaan denken over de soorten content die aansluiten bij de contactmomenten en de fases, bijvoorbeeld: in de fase dat de consument informatie gaat verzamelen is het belangrijk om gevonden te worden. Dit kan natuurlijk goed bereikt worden met SEO. Optimaliseer daarom jouw website voor de zoekmachines en pas de zoekwoorden en de landingspagina aan op het aankoopproces, namelijk van minder specifiek naar meer specifiek. In het geval van informatie verzamelen, kun je het beste minder specifieke zoekwoorden gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om te bedenken welke informatie de consument op dat moment zoekt. In dit geval is de consument informatie aan het verzamelen van verschillende aanbieders, de content moet dus de aandacht trekken.

Wanneer je jouw content passend maakt voor de verschillende contactmomenten met de klant, kan dit leiden tot meer klanttevredenheid en meer klanten. De informatie is relevant voor het moment waarin het aangeboden wordt en is sneller en eenvoudiger toegankelijk. Biedt de juiste content, op de juiste plek, op het juiste moment!

Vanaf september zijn wij weer op zoek naar nieuwe stagiaires! Kom jij ons gezellige team versterken? Wij zijn op zoek naar zowel MBO’ers als HBO’ers die de wereld van de online marketing wel zien zitten. Stage lopen bij SEO Online Marketing betekent een leuke werksfeer, enthousiaste, gezellige collega’s en de kans om snel heel veel te leren en je talenten te ontplooien.

MBO marketing stage

Ben jij een MBO’er? Kom dan stage lopen als balie-/marketingmedewerker. Je maakt dan kennis met het onderhouden van één van onze webshops en leert alles over het gehele traject, van inkoop tot marketing. Geen paniek als je hier nog niet veel over weet, wij leren je de kneepjes van het vak, zodat jij vol zelfvertrouwen de wereld van de online marketing kan betreden.

HBO stage online marketing en website ontwikkeling

Ben jij gek op design, websites bouwen of wil je jezelf juist ontwikkelen op het gebied van online marketing? Bij SEO Online Marketing krijg je de mogelijkheid om te doen wat jíj leuk vindt! Ben jij grafisch onderlegd, kun je goed functioneren in een dynamisch bedrijf waar altijd wat gebeurt en houd jij van vrijheid en verantwoordelijkheid? Dan ben jij de gene die wij zoeken als stagiaire online marketing en website ontwikkeling!

Bij beide stages kom je terecht in een jong, gezellig team en kun je rekenen op een fijne stagevergoeding. Bekijk direct de vacatures!

1. Inspiratie

Afbeelding Blogtips

Nieuwe blogberichten bedenken voor een blog kan lastig zijn. Wanneer je schrijft vanuit een bedrijf zal het blog een bepaald onderwerp hebben. Dit hoeft niet perse alleen het product of de dienst te zijn die jouw bedrijf aanbiedt. Ga sowieso, wanneer je je blog start, op zoek naar een niche. Meer informatie hierover en een goed voorbeeld kun je vinden in mijn blog over content marketing. Inspiratie voor individuele blogberichten kan uit verschillende richtingen komen. Lees eens andere blogs, brainstorm met anderen, ga even weg van je bureau, leidt van de populairste blogberichten op jouw blog een nieuw blogbericht af of
bekijk de blogtrends van het moment. Het blijkt uit onderzoek dat driekwart van de mensen de beste ideeën krijgt onder de douche, dus dat kan ook altijd nog.

2. Unieke blogberichten

Unieke blogberichten publiceren is ten eerste goed voor de reputatie van je blog. Het zal ook helpen bij het groeien van de bezoekersaantallen. Als jouw blog iets anders biedt dan andere blogs doen, zal je ertussenuit springen.
Ten tweede houdt Google ook van unieke blogberichten. Dit zal dus positieve effecten hebben op de SEO van je blog en website. Om iets te kunnen verkopen, zal je eerst gevonden moeten worden.

3. Doelgroep

Om lezers naar je blog te krijgen en om deze vervolgens te behouden zal je je moeten richt op deze lezers. Ga op onderzoek uit; wie leest jouw blog? Waar willen ze over lezen? Hoe willen ze geadresseerd worden? Hoeveel inside knowledge hebben ze al over jouw blogonderwerp? Wanneer je antwoord hebt op deze vragen en meer, kun je je correct richten op jouw lezers.

4. Afbeeldingen

Mensen zijn visueel ingesteld en houden ervan als een blog (onder andere) afbeeldingen bevat. Probeer dus, wat het onderwerp van jouw blogbericht ook is, afbeeldingen in het blogbericht te plaatsen. Denk er wel altijd aan dat afbeeldingen auteursrecht bevatten. Je mag niet klakkeloos afbeeldingen van het internet plukken en die gebruiken. Officieel gezien heb je altijd toestemming nodig van de eigenaar van de afbeelding. Lukt dit echt niet? Probeer dan via bijvoorbeeld Flickr naar afbeeldingen te zoeken met een Creative Commons Licentie. Verwijs bij die afbeeldingen wel op een correcte manier naar de bron en eigenaar van de afbeelding.
Ten slotte, geef voor SEO redenen de afbeeldingen ook altijd een relevante naam (alt tag) als je deze toevoegt aan je blogbericht.

5. Links

Interne en externe links gebruiken in blogberichten heeft een positieve invloed op de zoekmachineoptimalisatie. Interne links kun je bijvoorbeeld gebruiken om naar een vorig blogbericht te verwijzen. Externe links kun je bijvoorbeeld gebruiken om naar een interessant aansluitend artikel te verwijzen op een andere website en sowieso om te verwijzen naar de website van de auteursrechthebbende van de afbeeldingen die je gebruikt.

Afbeelding: Frédéric Bisson

Twitter voor bedrijvenTwitter, je kent het vast wel. Dat social media kanaal waarop je snel, korte berichtjes kunt plaatsen. Door sommige mensen wordt het gebruikt om al hun vrienden te laten weten dat ze even de hond gaan uitlaten of gaan douchen en dan naar bed, maar er komen ook zeker hele nuttige, grappige en interessante berichtjes op voorbij. Er zijn enorm veel mensen op actief en dat biedt ook kansen voor bedrijven, maar hoe pak je die kansen?

1. Verbreed je netwerk

Netwerken deden we vroeger op netwerkborrels, zakelijke bijeenkomsten en feestjes. Tegenwoordig kan dat gewoon vanuit je bureaustoel. Zou iemand iets kunnen betekenen voor je bedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van publicity of een samenwerking? Volg diegene dan op Twitter en retweet of reageer eens op zijn berichten. Zo kom je langzaam in het vizier van deze persoon en kan je het gesprek met hem aangaan. Heb je een tijdje leuke gesprekjes gevoerd en een online band opgebouwd? Vraag dan eens om een gunst of breng die samenwerking ter sprake.

2. Geef je klanten extra aandacht

Twitter is een goede manier om je klanten wat extra aandacht te geven. Stel je bent de eigenaar van een restaurant. Zoek dan in Twitter eens op de naam van je restaurant. Vervolgens komen er allerlei berichten naar boven waarin jouw naam is genoemd. Kom je een bericht tegen van iemand die vanavond een tafeltje bij je heeft gereserveerd? Wens diegene dan door middel van een reactie een hele fijne avond en vertel dat je uitkijkt naar zijn komst. Kom je een negatief bericht tegen over je restaurant? Reageer dan zeker ook en probeer het probleem op te lossen. Mensen vinden het heel fijn wanneer er naar ze geluisterd wordt en ze houden van persoonlijke aandacht. Twitter is een hele goede manier om aan deze behoeften te voorzien. Je kunt ook potentiële klanten benaderen via Twitter. Zoek bijvoorbeeld eens op "restaurant Zwolle". Wie weet kom je een bericht tegen waarin iemand om tips voor een leuk restaurant in Zwolle vraagt. Dat is jouw kans om jouw restaurant onder de aandacht te brengen!

3. Deel interessante tips en nieuwtjes

Als je werkzaam bent in een bepaalde branche kan je jezelf vaak wel een expert op dat gebied noemen. Deel daarom interessante updates waar anderen iets aan hebben. In het geval van het restaurant waar we het eerder over hadden zou je bijvoorbeeld tips over wijn kunnen geven. Probeer het niet teveel over je bedrijf te hebben, tenzij je het idee hebt dat volgers dit echt interessant vinden. Vaak is het beter om het over je branche in het algemeen te hebben. Zo laat je zien dat jij een expert bent op dat gebied, vermaak je je volgers en je bedrijfsnaam staat toch al boven elk bericht. Natuurlijk kan je wel een leuke actie delen of een nieuw gerecht op de kaart, maar doe dit beperkt. Houd het social en ga niet te veel reclame maken.

Ben jij al actief op Twitter en zo ja, waar gebruik je het voor?

Wanneer je een webshop hebt is het misschien nog wel belangrijker om goed gevonden te worden dan bij een normale website. Het is immers een directe bron van inkomsten en daarvoor heb je natuurlijk wel klanten nodig! Daarom vandaag 4 tips om jouw webshop beter vindbaar te maken.

1. Zoekwoorden

Wat typen jouw klanten in wanneer ze in Google op zoek zijn naar jouw producten? Dat zijn de zoekwoorden die je het best kunt gebruiken in jouw titels en teksten. Let daarbij extra op:

Laadtijd

De laadtijd van een website is altijd belangrijk, maar als je geld wilt verdienen met wat er op jouw website staat dan wordt het een essentieel punt. Experts vinden een laadtijd van minder dan 2 seconden ideaal. Het is onderzocht dat bezoekers dreigen weg te klikken als een laadtijd langer dan 4 seconden bedraagt. Dit is natuurlijk het laatste wat je wilt!

Jouw laadtijd en meer interessante technische weetjes over jouw webshop kun je checken op Woorank.com.

Voorkom duplicate content

Google houdt niet van dubbele teksten. Zorg er dus voor dat de teksten in jouw webshop één voor één uniek zijn. Dat betekent bij elk product een andere tekst en op elke categoriepagina een andere tekst. Daarnaast moet je er voor zorgen dat elke tekst andere zoekwoorden bevat. Op deze manier zal je ook op verschillende zoekwoorden gevonden kunnen worden. Een voorbeeld: je verkoopt in jouw webshop twee groene vazen. De ene is echter groot en de ander klein. Maak gebruik van die onderscheidende kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld de zoekwoorden “kleine groene vaas” en “grote groene vaas” gebruiken.

Social media

Social media is een goede optie om aandacht voor je webshop te creëren bij jouw doelgroep. Zoek uit waar jouw huidige en potentiële klanten zich bevinden en maak niet alleen een account aan op Facebook omdat de concurrentie dat ook doet. Bedenk daarnaast wat je kwijt wilt op jouw kanaal. Google neemt in acht hoe aanwezig je bent op social media en hoe jouw klanten met jouw content omgaan.

Lees meer over verschillende manieren om social media in te zetten.

Ben je bezig met het optimaliseren van je website en heb je onze tips hierover al gelezen? Wil je nu een blog gaan beginnen omdat die 55% meer website bezoekers toch wel erg interessant klinken? Nu kun je kiezen voor een blog waarin je schrijft over de producten die je aanbiedt en de kennis die je opdoet. Maar wat voor creatieve, leuke manieren om te bloggen kun je nog meer toepassen? Dus hier een paar alternatieven op de standaard blogpost om eens uit te proberen.

 

Een Videoblog

Een videoblog, of vlog, kun je op meerdere manieren gebruiken. Gebruik je videoblog bijvoorbeeld door een interview met een spreker te delen. Ook kun je een videoblog gebruiken als film waarin je door middel van (animatie)beelden bepaalde cijfers, feiten en tips die je normaal in je artikel gebruikt, deelt op een speelse manier. En voor een bedrijf met lef kun je ook je identiteit laten zien door je bedrijf een gezicht te geven en je werkomgeving te laten zien.

De Gastblogger

Vraag eens een expert op een verwant gebied om je klanten een nieuw perspectief of nieuwe kennis te laten zien. Ook kun je er voor kiezen om je eigen kennis te delen op een gastblog van een partner. Kies hierbij voor een interessante en passende website. Op Management Team schrijft Social Media Specialist Jos Veldwijk, eigenaar van Veldmerk, bijvoorbeeld een artikel.

Fotobloggen

Een fotoblog klinkt als iets wat misschien logisch klinkt voor een fotograaf als portfolio of voor interieurstylisten, maar ook als een bedrijf in bijvoorbeeld viltstiften kun je foto’s of beelden gebruiken om kennis uit te drukken. Kijk maar eens naar de Sharpie blog, waarin Sharpie de beste DIY’s geeft voor independence day.
Maar denk ook eens aan een infographic, die weer op net een andere, speelse manier informatie weergeeft.

Word Journalist

In verschillende branches heb je interessante bijeenkomsten, beurzen en meetings, doe hier eens verslag van en misschien zelfs live om je klanten deze kennis mee te geven. Zo laat je ook meteen zien dat je up-to-date blijft in jouw vakgebied. Zit je in de muziekbranche en ga je naar een groot festival? Schrijf hier eens over en laat je passie zien voor je werk. Wees in elk geval niet bang om opgedane kennis en ervaringen te delen.

Word Recensent

Heb je een boek gelezen, een nieuwe app gedownload, een product gebruikt dat goed aansluit bij jouw producten of diensten, schrijf hier dan eens een recensie over. Wat heb jij hier van geleerd en wat kunnen anderen hier van leren? Hoe was dit voor jou nuttig? Bedenk wel dat dat wat je recenseert ook interessant en nuttig moet zijn voor je klanten. Hebben je klanten er iets aan? Vertel het ze dan!

Voor bedrijven met lef

Er zijn ook extreme gevallen en als je denkt dat dit bij de persoonlijkheid van je bedrijf past, dan kun je dit zeker doen. Provoceer en creëer of speel in op een verhitte discussie. Wees niet bang om je mening te geven over iets wat in jouw branche een belangrijk onderwerp is. Geef hierbij niet jouw kennis als argument, maar beargumenteer. Zoals I am Paddy, een web designer en illustrator die zijn gal spuugt over incorrect gebruik van grammatica en spelling.

Iampaddy

Bron: http://iampaddy.com/spell/

Wil je nog meer inspiratie op doen over hoe je een originele en passende blog kunt schrijven? Kijk dan eens naar de volgende blogs, een paar uit mijn favoriete lijstje:
Disney Parks
SouthWest Airlines
Stonyfield Organic

Content is king, toch?

'Content is king’. Een veel gehoorde kreet wanneer het om SEO gaat. We weten inmiddels dat Google dol is op goede content, en dat het van groot belang is hier veel aandacht en tijd in te investeren, het liefst op reguliere basis. Toch maken wij bij SEO Online Marketing vaak mee dat de rol van content - en dan vooraal de tijd die er in gaat zitten - door velen flink onderschat wordt.

Bij de ontwikkeling van een website raden we je ten zeerste aan om de content al vroeg in het ontwerpproces mee te nemen. Zo voorkom je onaangename verassingen vlak voor je deadline, én zorg je ervoor dat ze elkaar optimaal versterken!

Bepaal vroeg in het ontwerpproces samen met de opdrachtgever wat voor soort content er nodig is. Dit kan zijn in de vorm van tekst, beeld, video en call-to-actions. Kader vervolgens duidelijk hoeveel woorden de paragrafen mogen hebben, en hoeveel tekens er maximaal in de kopteksten en buttons mogen staan. Deze zaken zijn vooral van praktisch belang, om te voorkomen dat er onnodige lege vlakken zijn of er kopteksten raar worden afgebroken.

Content > Design

Voor zowel het creëren van content als het ontwerpen van de site is het van groot belang om van tevoren de doelgroep te definiëren. De taal van de doelgroep kun je spreken in de vorm van taal en beeld. Overleg daarom met de copywriter welke tone of voice gebruikt gaat worden. De tone of voice moet vervolgens goed matchen met de stijl van de vormgeving. Daarnaast speelt beeld ook een belangrijke rol in hoe content design kan versterken. Veel mensen denken bij content alleen aan teksten, maar beeld is een erg belangrijk onderdeel van de content dat zeker niet te onderschatten is. Beeld bepaalt veel over de uiteindelijke uitstraling van de website. Daarom is het van belang om na te denken over wat voor soort beeld je gaat gebruiken. Zorg dat het goed aansluit bij de doelgroep én bij de vormgeving van de website.

Design > Content

Zoals content design kan versterken, kan design op zijn beurt zorgen dat de content extra goed uit de verf komt. Je kunt een website hebben met perfecte teksten, maar ze moeten wel gelezen worden. Met behulp van een goed design grijp je de aandacht van de bezoeker. Het gevoel van de teksten moet ook in het design duidelijk naar voren komen. Onthoudt hierbij ook weer wie de doelgroep is. De tekst moet prettig leesbaar zijn en er moet niet teveel afleiding omheen zijn. Na het lezen van een artikel of pagina moet de bezoeker natuurlijk nog steeds geboeid blijven, dus zorg dat hij altijd ergens door kan klikken.

Al deze zaken zorgen voor een perfecte wisselwerking tussen content en design. Het belangrijkst hiervoor is dat designers en copywriters nauw met elkaar samen werken en bij elke beslissing de doelgroep in gedachten houden. Zo zorg je ervoor dat content en design samen zelfs meer zijn dan 'king’!

Wil je meer weten of zou je graag persoonlijk advies ontvangen? Neem gerust contact met me op!

Een steeds vaker voorkomend fenomeen: grote tot enorme afbeeldingen op websites. Het kan bijdragen aan een prachtig plaatje waarbij de gebruikerservaring gewoonweg super is. Alles ziet er gelikt uit, haarscherp en in een woord: perfect.

Toch niet echt perfect

Als u een enthousiast fotograaf bent, of dat nu professioneel of privé is, weet u dat foto's niet vanzelf hun kwaliteit krijgen. Naast dat de foto zelf natuurlijk mooi gemaakt moet zijn, moet deze ook in zo'n resolutie zijn dat deze niet hoeft worden uitgerekt. Hierdoor zie je namelijk snel korrelige foto's. Zeker op websites kan dit een groot probleem zijn. Veel designers en website eigenaren gaan dus voor foto's van superhoge resolutie. Dit heeft echter een groot nadeel. De bandbreedte van een gemiddeld hostingpakket is 5 a 10 Gb per maand. Dit lijkt vrij ruim, maar als u meerdere grote foto's moet versturen naar uw bezoekers, gaat dit toch hard.

Nog een probleem: Je website is traag!

Een onmiddelijke correctie: je website lijkt traag. Doordat de foto's er lang over doen om gedownload te worden, lijkt je pagina eeuwig lang te laden. Niet bepaald handig, zeker als je veel mobiele bezoekers hebt.

De oplossing: Een Content Delivery Network

Deze term zal veel mensen niets zeggen. Toch is het belangrijk om er een basisbegrip van te krijgen. Stel, je koopt een nieuwe tv op een Amerikaanse webshop. In plaats van dat je wekenlang moet wachten tot je tv eindelijk aankomt, wordt de order doorgespeeld naar een distributiecentrum in Amsterdam. Perfect, je hebt binnen 2 dagen je tv!

Een Content Delivery Network werkt precies hetzelfde. Om levertijd te verkorten, worden je foto's verspreid over de servers van een CDN dienst. Als een bezoeker op jouw site komt, stuur jij de standaard pagina naar je bezoeker, en de CDN dienst stuurt de afbeeldingen vanuit een nabijgelegen server. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste: je website lijkt nu sneller te laden, omdat de afbeeldingen door een gespecialiseerde en gelokaliseerde server worden afgeleverd. Daarnaast bespaar je ook gigantisch veel bandbreedte, waardoor je ook met een explosief groeiend bezoekersaantal comfortabel online blijft.

Geen gratis lunch

Er is een bekende term in mijn vakgebied: “There is no free lunch in computer science”. Niets heeft alleen maar voordelen. Ook een CDN dienst niet. Ten eerste zijn deze diensten vrijwel nooit gratis (al zijn de tarieven laag). Daarnaast verlies je ook enigszins de controle over je afbeeldingen. Dit wil niet zeggen dat je ze niet meer kunt aanpassen, maar een aanpassing kan iets meer werk kosten.

Is een CDN dienst het waard?

Dit ligt er aan wat voor website u heeft. Heeft u enkele kleine tot middelgrote afbeeldingen, laat dan zo'n dienst vooral links liggen. Maar heeft u grotere afbeeldingen en/of hoge bezoekersaantallen, dan kan een CDN dienst bijdragen aan een betere ervaring voor uw bezoekers en uw portemonnee. Bent u er niet helemaal zeker van of een CDN iets voor u is? Neem contact met mij op, dan kijken we samen naar de beste oplossing voor u.

Hallo allemaal,

Mijn naam is Laura Kloeg en sinds januari behoor ik tot het gezellige team van SEO Online Marketing als Junior Online Marketing Specialist. Mijn belangrijkste werkzaamheid binnen het bedrijf is linkbuilden, waarvoor ik verschillende dingen doe. Zo houd ik mij bezig met het zoeken van linkpartners die mijn klanten op hun eigen website willen plaatsen. Ook het reageren op verschillende toepasselijke blogs en fora, of het schrijven van een online artikel behoren tot de mogelijkheden. Dit draagt allemaal bij aan een hogere positie in de zoekresultaten van Google.

Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn opleiding, een toerisme opleiding aan de Universiteit van Wageningen. Hoewel mijn opleiding ontzettend breed is, heb ik maar weinig ervaring met online marketing. Al werkende leer ik dus een hoop. Hoe ik hierin dan verzeild ben geraakt? Ik kom uit een gezin waarvan de ouders altijd bezig zijn geweest met eigen ondernemingen. Door het persoonlijk vanaf de 'klant'-kant meegemaakt te hebben, ben ik me bewust geworden van het belang van online populariteit. Online populariteit kan namelijk verder gaan in 'offline' populariteit, wat meer bezoekers en omzet tot gevolg kan hebben. SEO Online Marketing geeft mij de kans om hier meer over te leren!

Tot snel!

Google Shopping is dan echt iets voor jou! Heb je wel eens die opvallende plaatjes van producten gezien, die soms bij de advertenties in de zoekresultaten naar boven komen? Steeds vaker zien we advertenties terugkomen met productvermeldingen, ook wel Google Shopping resultaten genoemd. De officiële naam voor de productvermeldingen zijn Google Adwords Product Listing Ads (PLA). Vroeger werden deze advertenties alleen rechtsboven in de zoekresultaten vertoond terwijl deze tegenwoordig ook boven de betaalde advertenties in het midden worden vertoond. De productvermeldingen krijgen dus een steeds prominentere plaats binnen de zoekresultaten. Hoog tijd om hier ook eens in te duiken!

Hoe werkt het?

De advertenties van een Google Shopping campagne worden opgebouwd door middel van een product feed. Een product feed is als het waren een databank met alle producten die worden aangeboden in uw webshop. Om een goede ROI(return on investment) te halen uit een Shopping campagne dient de feed goed te zijn ingericht. Houdt daarom rekening met het volgende:

What’s new?

Onlangs zijn een aantal waardevolle nieuwe opties toegevoegd aan Google Shopping. De nieuwe Shopping campagne biedt bijvoorbeeld opties voor het categoriseren van producten en inzetten van passende strategieën per product, merk of categorie. Door deze nieuwe ontwikkelingen is het veel makkelijker om producten te categoriseren wat direct leidt tot een beter inzicht in de prestaties van de producten.
Door de nieuwe ontwikkelingen kan je prioriteiten toekennen aan bepaalde producten waar veel marge op zit of bepaalde acties die je wilt laten opvallen. Tevens is het mogelijk bepaalde producten uit te sluiten, omdat deze bijvoorbeeld tijdelijk niet leverbaar zijn. Nu kan er tot op product niveau worden geoptimaliseerd om een goede ROI uit de Shopping campagne te halen.

Duizelt het je een beetje?

Dat snappen wij helemaal. Google Shopping campagnes zijn vrij ingewikkeld en vergen aardig wat optimalisatie en daardoor tijd. Wij nemen u het werk graag uit handen! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram