Zit bovenop je website met aangepaste meldingen

Niet iedereen kan 24 uur per dag bezig zijn met zijn of haar website. Maar tegelijkertijd wil je wel op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt op de website. Google snapt dit gelukkig, en heeft een handig hulpprogramma beschikbaar gesteld, waar ik sinds een paar weken gebruik van maak. En met succes!

Voor we beginnen

Ik ga er in dit blog van uit dat Google Analytics correct is ingesteld, en dat je de beheerdersrechten van je site hebt. Deze twee zijn nodig om er zeker van te zijn dat je alle tips in dit blog kunt instellen. Heeft U Google Analytics nog niet ingesteld, doe dit dan eerst en laat Analytics een week of twee gegevens verzamelen.

Naar de aangepaste meldingen

Ga in Google Analytics naar alle websitegegevens (hier ziet u uw dashboard). Ga vervolgens rechts boven naar “Beheerder”. Klik vervolgens op de ‘Property’ die hoort bij uw website. Kies nu voor “aangepaste meldingen”. Vanuit dit scherm gaan alle tips plaatsvinden

Tip 1: Verbindingsproblemen detecteren

Wij zien af en toe dat onze grootste sites erg langzaam laden, ondanks dat ze volledig geoptimaliseerd zijn. Dit kan door drukte of een verkeerde serverinstelling het geval zijn. Google Analytics kan deze trage verbinding detecteren en u een melding via de mail sturen. Het is niet direct mogelijk om met Analytics te detecteren wanneer de website helemaal weg is, aangezien dan ook het Analytics-script niet geladen wordt. Deze melding zul je dus waarschijnlijk net voor het neergaan van de website krijgen.

Om deze melding in te stellen geeft u de nieuwe melding een naam, zet de periode op één dag en vink de emailmelding aan. Kies vervolgens bij “Waarschuw mij wanneer” de waarde “gemiddelde laadtijd van pagina in seconden” en zet deze op groter dan 5 seconden (Deze waarde zult u voor uw site moeten fijnstellen, afhankelijk van uw standaard reactietijd).

Tip 2: Geen enkele bezoeker gemeten

Als Analytics een hele dag geen bezoekers meet, is  er iets aan de hand. Het kan zijn dat uw website zo klein/onbekend is dat u niet  iedere dag bezoekers krijgt, dan is deze tip waarschijnlijk niet voor u. Bij een grotere site kunt u de tip instellen door de periode op een dag zetten en “waarschuw mij wanneer” op “Bezoeken is kleiner dan 1” in te stellen.

Tip 3: Piek in bezoekers

Natuurlijk wilt u ook weten wanneer er een piek in de bezoekers is. Dan kunt u bijvoorbeeld iemand extra op de webchat zetten of adwords bijstellen. Stel hiervoor de trigger van de melding in op Bezoekers groter dan X, waarbij X uw persoonlijke grens voor een piek is. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van uw website.

Tip 4: Prestaties van keywords bijhouden

Als u volop aan het testen bent met nieuwe keywords, spelen de prestaties van bepaalde keywords natuurlijk een belangrijke rol.  U kiest hierbij bij “dit is van toepassing op” voor “Zoekwoord komt exact overeen met UW-KEYWORD”. Kies vervolgens voor “Waarschuw mij wanneer Bezoeken % neemt toe met meer dan 10% in vergelijking met Vorige dag”. Hiermee krijgt u dus een melding wanneer een keyword 10% meer bezoeken oplevert in vergelijking met gisteren. Als u de periode boven op “week” zet, kunt u dit ook per week bekijken. Uiteraard kunt u ook instellen dat u een melding krijgt wanneer een keyword minder bezoeken oplevert.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Dit zijn slechts enkele simpele voorbeelden van de aangepaste meldingen. Heeft u nog goede suggesties voor andere meldingen, of heeft u vragen over het instellen van deze meldingen, mail mij dan gerust op g.weterings@seoonlinemarketing.nl.

Gijs Weterings

Ik ben sinds 2011 werkzaam bij SEO Online Marketing als technisch specialist. Heb je vragen over de technische aspecten van zoekmachineoptimalisatie of websites in het algemeen, mail mij dan op g.weterings@seoonlinemarketing.nl of stuur me een bericht via