Webdesign anno 2014, de belangrijkste trends

Het wereldwijde web is constant in beweging. Op het gebied van zowel design als techniek verandert er veel. Daarom maakten we een lijstje met de acht belangrijkste webdesign trends van dit moment.

Design

1. Platter dan plat
Waar voorheen vaak werd geprobeerd zoveel mogelijk realistische designelementen in een website te plaatsen, zoals schaduwen en kleurverlopen, kan het nu niet plat en eenvoudig genoeg zijn. Misschien is deze trend je al opgevallen in de nieuwe interfaces van iOS7 en Windows 8. Bij flat design draait het om de kunst van het weglaten. Grote gekleurde vlakken, witte schreefloze tekst, dikke lijnen en oversized iconen: het mag allemaal, zolang er maar geen schaduwen en kleurverlopen in te vinden zijn.

2. Gekleurde blokken
Deze trend staat duidelijk in verband met responsive design, waarbij een website zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waarop het bekeken wordt. De blokken waaruit websites al sinds het begin der webtijden zijn opgebouwd, mogen nu ook duidelijk gezien worden. Grote gekleurde blokken kun je goed gebruiken om content duidelijk in te delen en zorgen voor een fraaie visuele structuur in de website.

3. Grote afbeeldingen
Veel websites hebben bovenaan de pagina een grote slider. Deze mag nóg groter worden dan hij al was. Grote afbeeldingen brengen veel sfeer op de website. Het liefst omvatten ze de complete schermbreedte en – om ze ook nog functioneel te maken – grote knoppen met Call-to-actions. Daarnaast zien we steeds vaker dat deze afbeeldingen zich afwisselen met grote video’s en animaties.

4. Veel gebruik van negative space
Met al die grote elementen in de website zou het al gauw vol en druk worden. Vergeet daarom niet om veel negative space in het design te verwerken. Dit wil zeggen: witruimte om alles weer in balans te brengen. Als elementen te kort op elkaar staan, maar niet zoveel met elkaar te maken hebben, kan het verwarrend zijn voor de bezoeker. Zorg dus dat er vooral op die plaatsen genoeg witruimte aanwezig is.

Techniek

5. Mobile first design
De focus op mobiele apparaten was al groot, maar wordt steeds belangrijker. Inmiddels zijn veel websites al responsive. Een relatief nieuwe trend is mobile-first design. Dit houdt in dat websites eerst worden gebouwd voor mobiele apparaten, om vervolgens te definiëren hoe de website zich moet gedragen op een groter scherm van bijvoorbeeld een laptop. Bij mobile-first design is een mobiel menu wat pas tevoorschijn komt wanneer er op een toggle-knop getikt wordt een duidelijk kenmerk. Het grote voordeel van mobile-first websites is dat ze vaak minder code bevatten en daardoor sneller laden op alle apparaten. Bovendien bekijk je alles door een ander perspectief: als je maar zo weinig ruimte hebt, welke content en functionaliteiten moeten er zeker in en welke zijn minder belangrijk? Deze selectieve aanpak zorgt voor een sterke focus op de meest relevante onderdelen van de website.

6. Retina ready
Moderne computers, tablets en mobiele telefoons krijgen steeds betere beeldschermen. Door de verhoogde kwaliteit van beeldschermen wordt de pixeldichtheid steeds hoger. Veel websites zijn hier nog niet voor geoptimaliseerd en zien er daardoor op zogenaamde Retina-schermen onscherp uit. Daarom kun je er maar niet vroeg genoeg bij zijn om websites alvast Retina-proof te maken. Dit kun je doen door afbeeldingen 2x zo groot te maken en met behulp van jQuery op de website te laten verschijnen op de juiste afmeting. Hierdoor zijn alle pixels goed benut en is de afbeelding mooi scherp op elk scherm.

7. Gebruikservaring voorop
Gebruikservaring wordt voor Google een steeds belangrijkere factor, en daarom wordt hier steeds meer aandacht aan gegeven. Wat houdt dit in? De bezoeker moet met zo min mogelijk klikken bij de juiste content terecht komen. Het is dan ook zeer relevant dat de content goed is gestructureerd, er een duidelijke hiërarchie is en dat knoppen en menu’s niet moeilijk te vinden zijn. Zo wordt de behoefte van de bezoeker zo snel mogelijk bevredigd en dat maakt Google blij!

8. Scrollen
Bij de gebruikservaring is het overigens geen probleem dat bezoekers veel moeten scrollen, sterker nog: dat doen ze graag! Daarom mag een pagina best lang zijn. Zorg er hierbij wel voor dat je bepaalde belangrijke elementen een vaste positie geeft, zoals een (smalle) hoofdnavigatie of een zijmenu. Wanneer deze op dezelfde plaats blijven tijdens het scrollen, krijgt de bezoeker niet het idee volledig de weg kwijt te zijn. Met anchorlinks en de infinite scroll hoeft er geen hele nieuwe pagina te worden geladen, maar krijgt de bezoeker wel steeds nieuwe content te zien.

Kortom: websites worden steeds gebruiksvriendelijker, sneller en interactiever. Daarnaast viert eenvoud hoogtij als het gaat om design voor het web. Hoe simpeler, hoe duidelijk, hoe beter!

Meer weten over webdesign? Of denk je er aan om een website te laten bouwen? Neem gerust contact met me op voor advies of een offerte!

Benthe Kuijpers
Design & usability expert
b.kuijpers@seoonlinemarketing.nl

Benthe Kuijpers

Aangenaam! Ik ben Benthe Kuijpers en sinds 2012 werkzaam als grafisch vormgever bij SEO Online Marketing. Het web een stukje mooier maken is waar ik me hier mee bezig houd. Ik ontwerp kleine web-elementen zoals knoppen en banners, maar ook volledige websites en webshops. Daarnaast ben ik ook steeds vaker druk met webontwikkeling in Wordpress. Wil je meer weten? Voeg me gerust toe op .