5 tips bij het opzetten van een succesvolle webshop

De komende tijd zal ik in een aantal artikelen mij specifiek richten tot webshop eigenaren (in spé). In  dit eerste artikel geef ik graag een 5 tal tips voor mensen met plannen om een webshop te starten.  Dit vanuit de vele praktijkcases die wij voorbij zien komen van klanten en de ervaring die wij hebben opgedaan met de exploitatie van diverse webshops.

TIP 1: Bepaling budget

Bij de start van een webshop of het bepalen van jaarlijkse budgetten probeer dan de verhouding tussen technische investering (shop systeem en verdere ontwikkeling) t.o.v. de marketing investering op minimaal 50%-50% te houden. Bijvoorbeeld: Als je een shop wilt opzetten en je hebt een budget van €5000,-. Laat de shop dan ontwikkelen voor €2500,- en zorg dat je €2500,- overhoudt voor de (online) marketing van de webshop. Wat heb je immers aan een super mooie shop waar geen bezoekers op af komen?

TIP 2: Keuze webshop systeem

Wil je voor het eerst gaan starten met een webshop, wil je ervaring op gaan doen en wil je maximaal zo’n 500 producten gaan voeren? Denk dan aan een huursysteem, zoals bijvoorbeeld Shopfactory, Biedmeer, SEOshop, Mijnwinkel, etc. Wil je er voor zorgen dat je shop snel en goed gevonden wordt in Google kies dan voor (het minder bekende) Luondo. Dit systeem is opgezet door collega’s uit onze branche en kent een zeer sterke focus op de goede vindbaarheid. Wij hebben al heel wat shops groot zien worden met dit systeem. Het heeft enkele beperkingen, maar deze wegen zeker op tegen de potentie.

Heb je grote plannen met een grote hoeveelheid producten, uniek design en gekke integratie wensen? Kies dan voor een Open Source platform zoals bijvoorbeeld OpenCart of Magento. OpenCart is vaak iets betaalbaarder. Magento kan je het beste kiezen wanneer je in de toekomst ook voorraadkoppelingen, koppelingen met een boekhoudsysteem, etc. wenst te gaan gebruiken. Dan is een investering in Magento zeker gerechtvaardigd. Zorg bij Magento wel altijd voor een gespecialiseerde zware Magento hosting.

TIP 3: Content is King

Google houdt niet van afbeeldingen. Een afbeelding met wat specificaties zegt voor Google vaak ook niet genoeg. Zorg ervoor dat de homepage en categorie pagina’s goede tekstvlakken hebben met een duidelijke focus op een aantal belangrijke zoekwoorden. Lees hier meer over content. Ook de productomschrijvingen kun je beter niet één op één overnemen van je leverancier of collega webshop. Voor een goede vindbaarheid maak je echt een eigen verhaal met lopende zinnen.

TIP 4: Pas op met Adwords

Adwords kan op korte termijn mooie resultaten voor je opleveren, maar als je zelf wat dingen gaat proberen kan het best voorkomen dat je ineens heel veel geld kwijt bent zonder dat je goed hebt kunnen meten wat het resultaat is. De ondersteuning vanuit Google zelf is vaak gericht op het zo breed mogelijk inzetten van je budget. Dit terwijl kleine ondernemers graag een maximaal rendement willen zien uit hun marketing investering en geen budget hebben om aan branding uit te geven. Raadpleeg daarom altijd een onafhankelijke Adwords specialist. Dit hoeft vaak niet veel te kosten en kan je behoeden voor grote kosten bij Google.

TIP 5: Gouden ei

Bedenk je altijd dat een webshop starten een veel kleinere investering vergt dan een fysieke winkel in het stadscentrum, maar dat de investering in  tijd, kennis van de branche, vraag naar het product en marketing minstens net zo groot is . Alleen mensen die echt structureel serieus wat tijd steken in een webshop kunnen er een leuke boterham uit halen. Denk toch al snel aan een 15 uur per week. Het runnen van een succesvolle webshop is meer dan alleen producten plaatsen in een shop, inpakken of doorsturen. Behandel je shop als een echte onderneming!

Wil je eens sparren met ons over je ideeën? Schroom niet en bel of mail gerust!

Bastin van Oers

Ondernemer in de online marketing en directeur van SEO Online Marketing BV in Breda. Ik help MKB ondernemers graag om via hun website concrete offertes, contactaanvragen of directe omzet te behalen. Met een ander bedrijf exploiteren wij diverse succesvolle webshops. Verder spreek ik regelmatig op seminars en geef ik in-company workshops op het gebied van online marketing. Voeg me toe op