Potentiële linkpartners: Hoe het beste te benaderen

In voorgaande blogs is er al uitgelegd wat linkbuilding is, in dit artikel ga ik hier wat verder op in; namelijk het goed benaderen van een potentiële linkpartner. Stel, je hebt een website gevonden die goed bij je content past en je wilt vragen of jouw link op die website geplaatst kan worden. Hoe kan je dit het beste aanpakken? Dit leg ik graag uit.

Optimaliseer je content en maak je email aantrekkelijk

Ten eerste moet de content op je pagina optimaal zijn. Mensen moeten naar je website willen linken omdat hij leuk en interessant is. Goede content maakt het al veel makkelijker om linkpartners te vinden. Je e-mail moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Wat zou jij zelf willen horen voordat je een link zou plaatsen? Probeer je hier zo goed mogelijk in te verplaatsen en schrijf dan een mailtje met aantrekkelijke content. Wees ook persoonlijk. Je geadresseerde moet niet het idee krijgen dat je een ‘copy-paste’ berichtje stuurt, zo zal niemand je link natuurlijk plaatsen. Spreek beheerders dus persoonlijk aan en praat over hún pagina; geef gemeende complimentjes. De potentiële linkpartner moet niet het idee krijgen dat dit alleen om een linkplaatsing gaat. Maak je email persoonlijk én aantrekkelijk!

Mailbeheer: houd overzicht

Stuur niet alleen een eerste mail, er is niets mis met het sturen van een herinneringsmail. Het komt ook wel eens voor dat potentiële linkpartners pas na een tweede- of derde mail reageren; met positief resultaat! Houd wel goed bij wie je benaderd hebt, hoe vaak, en wie er al positief- of negatief gereageerd heeft. Het is natuurlijk vreemd als je een linkverzoek stuurt terwijl er al lang een link staat. Houd overzicht om misverstanden te voorkomen.

Zo zijn er nog vele andere tips als het om linkbuilding gaat. Wilt u meer over linkbuilding weten? Dan kunt u eerdere blogs op de website lezen of kunt u altijd contact met ons opnemen.

Ismay Heemskerk