Metatags zinnig of onzinnig? Goede website optimalisatie!

De laatste tijd is er nogal wat te doen geweest over het belang van metatags op de website. Sommigen geven aan dat het belang enorm overschat is en dat Google weinig waarde meer hecht aan metatags. Google pakt regelmatig ook zelf een omschrijving van de site of van een dmoz vermelding. Goed opgebouwde metatags dragen mijns inziens wel degelijk bij aan een goede google ranking.

Metatag keywords

Google kijkt al een tijdje in zijn geheel niet meer naar de keyword metatags. Wel adviseer ik iedereen om op elke pagina van de website een 2 tot 3 keywords in te vullen. Zo heb je voor jezelf helder wat de main focus is van die webpagina. Het toevoegen van keyword metatag kan zeker geen kwaad.

Title metatag

Het belang van een relevante title metatags voor elke afzonderlijke pagina is enorm. Allereerst is de title metatag het eerste contact van potentiële bezoekers met jouw website. De eerste indruk is altijd belangrijk. Vind de bezoeker de titel interessant genoeg om verder te lezen? Daarnaast neemt Google de title metatag ook mee met de bepaling van het onderwerp van de site.

Ik kom bij klanten nog regelmatig title metatags tegen;  ‘Home’ of ‘Janssens Schilderwerken’. Een aanpassing kan dan grote positieve gevolgen hebben voor de ranking.

Tips voor goede title tags:
-Begin de title metatag met een hoofdzoekwoord
-Bedrijfsnaam hoeft niet persé in de titel te staan
-Geef alle pagina’s unieke titels.
-Gebruik maximaal 60 tekens

Metatag descriptions

De description of de omschrijving van de website biedt enorme kansen om het aantal bezoekers naar uw site te vergroten! Zie je description metatag als een advertentie. Wanneer de omschrijving goed is ingesteld voor elke pagina op uw website en een duidelijke call to action heeft leidt dit tot veel meer bezoekers!

Tips voor goede description metatags:
-Start met een probleemstelling waar veel van uw klanten zich mee kunnen identificeren
-Begin de description tag ook weer met een hoofdzoekwoord
-Neem de zoekwoorden enkele keren op in diverse vormen
-De description tag mag maximaal 160 tekens bevatten
-Eindig met een duidelijke call to action

Goede title en description tags leiden tot een hogere ctr in de organische resultaten en hierdoor op den duur ook voor een betere zoekmachine positionering.

Let op! Als de relevantie van je title metatag en description tag onvoldoende is kan Google nog weleens zelf wat termen van uw site pikken en deze aanmerken als titel en omschrijving.

Heeft u nog vragen over optimaliseren van metatags?

Joep Bogaers