seo online marketing logo

KEI: Keyword Effectiveness Index

Gijs Weterings
Gijs Weterings
18 februari 2013

Bij Seo Online Marketing doe ik onder andere het zoekwoordenonderzoek van veel klanten. Hierbij vergelijk ik zo’n 800 woorden met elkaar om zo de beste keywords voor uw site te vinden! Dit is een onderdeel van het Adviesrapport. Nu leek het mij leuk een klein kijkje in de keuken te geven. Hoe werkt dit nu eigenlijk?

Populariteit

Het eerste waar we naar kijken is de populariteit van de zoekwoorden. Google heeft met haar Hulpprogramma voor zoekwoorden (https://adwords.google.com/o/Targeting/Explorer?ideaRequestType=KEYWORD_IDEAS) de meest betrouwbare gegevens. Uiteraard zijn dit afgeronde getallen en deze zijn gemiddeld genomen over de afgelopen maanden. Daarom kan het voorkomen dat als u een seizoensgebonden product heeft, u in de zomer andere resultaten kan krijgen dan in de winter. Maakt u zich hier niet te veel zorgen over. Wij houden hier rekening mee in de keuze van de keywords.

Concurrentie

Vervolgens kijken we naar hoeveel concurrentie U heeft in Nederland. Dit doen we met iets wat u dagelijks op uw scherm heeft, maar nooit gebruikt. De “Ongeveer x resultaten” bovenaan de zoekresultaten in Google. Hierdoor krijgen we een idee van hoeveel concurrenten hetzelfde zoekwoord gebruiken.

Verhouding

Tenslotte kijken we naar de verhouding tussen de populariteit en de concurrentie. Stel dat een keyword veel concurrentie heeft, maar ook enorm veel zoekers per maand. Is het dat waard om verder te onderzoeken of het rendabel is om dat woord als keyword te nemen? De woorden die het beste scoren op deze criteria worden verder onderzocht om de beste woorden voor uw site te selecteren.

Was er iets onduidelijk, of heeft u verdere vragen over het zoekwoordenonderzoek? Mail mij gerust!

Gijs Weterings
Junior Online Marketeer
g.weterings@seoonlinemarketing.nl

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram