Hoe Twitter je bedrijf een boost kan geven

Twitter voor bedrijvenTwitter, je kent het vast wel. Dat social media kanaal waarop je snel, korte berichtjes kunt plaatsen. Door sommige mensen wordt het gebruikt om al hun vrienden te laten weten dat ze even de hond gaan uitlaten of gaan douchen en dan naar bed, maar er komen ook zeker hele nuttige, grappige en interessante berichtjes op voorbij. Er zijn enorm veel mensen op actief en dat biedt ook kansen voor bedrijven, maar hoe pak je die kansen?

1. Verbreed je netwerk

Netwerken deden we vroeger op netwerkborrels, zakelijke bijeenkomsten en feestjes. Tegenwoordig kan dat gewoon vanuit je bureaustoel. Zou iemand iets kunnen betekenen voor je bedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van publicity of een samenwerking? Volg diegene dan op Twitter en retweet of reageer eens op zijn berichten. Zo kom je langzaam in het vizier van deze persoon en kan je het gesprek met hem aangaan. Heb je een tijdje leuke gesprekjes gevoerd en een online band opgebouwd? Vraag dan eens om een gunst of breng die samenwerking ter sprake.

2. Geef je klanten extra aandacht

Twitter is een goede manier om je klanten wat extra aandacht te geven. Stel je bent de eigenaar van een restaurant. Zoek dan in Twitter eens op de naam van je restaurant. Vervolgens komen er allerlei berichten naar boven waarin jouw naam is genoemd. Kom je een bericht tegen van iemand die vanavond een tafeltje bij je heeft gereserveerd? Wens diegene dan door middel van een reactie een hele fijne avond en vertel dat je uitkijkt naar zijn komst. Kom je een negatief bericht tegen over je restaurant? Reageer dan zeker ook en probeer het probleem op te lossen. Mensen vinden het heel fijn wanneer er naar ze geluisterd wordt en ze houden van persoonlijke aandacht. Twitter is een hele goede manier om aan deze behoeften te voorzien. Je kunt ook potentiële klanten benaderen via Twitter. Zoek bijvoorbeeld eens op “restaurant Zwolle”. Wie weet kom je een bericht tegen waarin iemand om tips voor een leuk restaurant in Zwolle vraagt. Dat is jouw kans om jouw restaurant onder de aandacht te brengen!

3. Deel interessante tips en nieuwtjes

Als je werkzaam bent in een bepaalde branche kan je jezelf vaak wel een expert op dat gebied noemen. Deel daarom interessante updates waar anderen iets aan hebben. In het geval van het restaurant waar we het eerder over hadden zou je bijvoorbeeld tips over wijn kunnen geven. Probeer het niet teveel over je bedrijf te hebben, tenzij je het idee hebt dat volgers dit echt interessant vinden. Vaak is het beter om het over je branche in het algemeen te hebben. Zo laat je zien dat jij een expert bent op dat gebied, vermaak je je volgers en je bedrijfsnaam staat toch al boven elk bericht. Natuurlijk kan je wel een leuke actie delen of een nieuw gerecht op de kaart, maar doe dit beperkt. Houd het social en ga niet te veel reclame maken.

Ben jij al actief op Twitter en zo ja, waar gebruik je het voor?

Marit Vervaart

Sinds januari 2014 ben ik Online Marketing Specialist bij SEO Online Marketing. Wat ik zo leuk vind aan online marketing? Je analyseert, gebruikt je creativiteit en moet constant inspelen op de snel veranderende online wereld. Uitdagend en afwisselend dus, precies waar ik van hou! Neem gerust contact met mij op via m.vervaart@seoonlinemarketing.nl of voeg me toe op .