seo online marketing logo

Google plus en een bedrijfspagina maken in Google +

Astrid Nieland
Astrid Nieland
5 december 2011

Na Facebook, Hyves en Twitter is ook Google sinds juni 2011 begonnen met een sociaal netwerk; Google+, met inmiddels al ruim 40 miljoen leden. Begin november werd het dan ook eindelijk mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken op Google+, maar welk voordeel heeft u als bedrijf met Google+? En hoe moet u een pagina aanmaken?

Google + en Facebook, wat zijn de verschillen?

Het grote verschil tussen Facebook en Google+ zijn de kringen die uzelf kunt aanmaken. U kunt bijvoorbeeld een kring vrienden en een kring zakelijke partners aanmaken. Zo kunt u de berichten over de gezellige weekenden met de kinderen, scheiden van de zakelijke berichten en vice versa.

Ook met uw bedrijfspagina kunt u de berichten scheiden onder de kringen. Zo heeft u de medewerkers meestal wat anders te vertellen dan uw klanten of andere zakenrelaties. Echter kunt u ook openbare berichten sturen of naar alle kringen tegelijk.Het grote verschil tussen Facebook en Google+ zijn de kringen die uzelf kunt aanmaken. U kunt bijvoorbeeld een kring vrienden en een kring zakelijke partners aanmaken. Zo kunt u de berichten over de gezellige weekenden met de kinderen, scheiden van de zakelijke berichten en vice versa.De verschillen tussen Facebook en Google+

Hoe maak je een Google plus pagina aan?

Stap 1, Maak een Google+ account aan, zonder persoonlijk account kunt u geen bedrijfspagina aanmaken.

Stap 2, Maak een pagina aan, onderaan de pagina op uw account staat: een pagina maken.

Stap 3, Kies een categorie, u heeft de keuze uit:

  1. Een lokaal bedrijf, zoals restaurants, winkels en diensten.
  2. Een product of merk.
  3. Een bedrijf, instituut of organisatie.
  4. Kunst, ontspanning of sport.
  5. Overig, als het onder geen van die categorieën valt.

Stap 4, Kies een mooie profiel afbeelding, bijvoorbeeld uw bedrijfslogo.

Stap 5, Nu wordt het tijd om mensen op de hoogte te brengen van uw pagina, dit kunt u doen door de pagina te delen op uw persoonlijke profiel, maar er is ook een mogelijkheid om een knop te plaatsen op uw website.

Stap 6, Houd uw pagina up to date en verwaarloos de pagina niet. Mooie voorbeelden kunt u zien bij de bekende grote merken, waar wekelijks of zelfs dagelijks nieuwe berichten op komen te staan.

Het uitbreiden van uw Google+ netwerk

Met een bedrijfspagina is het niet mogelijk om zelf mensen toe te voegen, pas als zij u hebben toegevoegd kunt u ze zelf toevoegen aan uw kringen. Het is ook raadzaam om alle mensen toe te voegen die u hebben toegevoegd, zo zal uw pagina steeds bekender worden.

Een andere leuke tool van Google+ is de +1 knop, met deze knop kunnen mensen uw pagina aanbevelen. Wanneer u deze +1 knop koppelt aan uw website kunnen mensen, overal waar ze uw website tegenkomen, zien hoeveel aanbevelingen er al zijn vanuit zijn kringen. Het voordeel ten opzichte van een “retweet” of een “like”, is het moment dat een vriend een dienst of product “liked” u niet bezig hoeft te zijn met de betreffende dienst of het product. Mocht u dan na een paar maanden ook iets in die richting nodig hebben, is het eerste wat u gaat doen even “Googlen” en niet terugkijken welke dienst of product uw vrienden aanraden. Daar komt het voordeel van Google +1 om de hoek kijken. Want als u dan gaat “Googlen” op een dienst of product, kunt u gelijk zien welk merk of bedrijf wordt aanbevolen door uw vrienden. Want wat neemt de klant nou serieuzer dan aanbevelingen van een vertrouwde bekende?

 

Astrid Nieland

Junior Online Marketeer bij SEO Online Marketing

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram