Een ‘kip en het ei’ verhaal

Kip en het ei‘Voor het kraaien van de haan’ vanmorgen kreeg ik inspiratie voor het schrijven van dit blog. ‘Zo fris als een hoentje’ en vol goede moed ben ik direct bij aankomst op de zaak aan de slag gegaan. Regelmatig spreek ik ondernemers die stoeien met de online propositie.

Direct na het starten van het bedrijf wordt een website ontwikkeld, want online moet je ‘er als de kippen bij zijn’!


Een website ontwikkelen vergt meestal een aardige investering. Als je een beetje website wilt laten maken, ben je al snel aardig wat geld kwijt. Een website ontwikkelaar maakt op basis van je logo, huisstijl een mooi design. De ondernemer denkt dat hij een ‘kip met de gouden eieren’ heeft!

Staat de website online, dan komt men meestal na een paar maanden er achter dat ‘er geen kip komt’. Ja, de mensen die je tijdens het netwerken offline tegenkomt, geef je een kaartje en deze contacten bezoeken de website. Vaak met als doel om wat meer over het bedrijf te weten te komen, adres op te zoeken of wat referenties te lezen. Maar in 2015 is een mooie website zeker geen garantie voor succes………

‘Als een kip zonder kop’ jezelf laten beïnvloeden door alles wat wordt geschreven over online marketing en vindbaarheid leidt vaak tot het impulsief veranderen van kleine dingen aan je website in de hoop dat dat positief resultaat gaat opleveren. Het ontbreekt dan vaak aan een concrete visie en doelstellingen. Het werken aan top posities dient te gebeuren vanuit een methodiek die je gedurende langere tijd vasthoudt en waar nodig bijstuurt op basis van de resultaten uit Google Analytics.

Op dat moment komen wij vaak in beeld en zullen wij middels onze gratis site check een aantal inhoudelijke tips versturen. Vaak kunnen wij daarmee echt concrete tips geven waar onze potentiële klant mee verder kan. Om vervolgens uiteraard de mogelijkheden van onze online marketing pakketten samen te bespreken. Als er geen bezoekers op de website komen, komen er geen nieuwe klanten binnen en kan de investering niet worden gedaan. Om bezoekers te kunnen genereren zal er moeten worden geïnvesteerd in (online) marketing. Het welbekende ‘kip en het ei’ verhaal.

Het mooie van online marketing is dat op basis van de bestaande data uit Google Analytics goed en realistisch het break-even-point berekend kan worden, waarbij het dan natuurlijk aan de klant is of dit punt op een aanvaardbare termijn wordt behaald. Zie daarom de website of webshop echt als een los bedrijfsonderdeel. Zorg ervoor dat er naast een budget voor het ontwikkelen van de website of webshop ook echt budget is voor de online marketing. Een verhouding van 1/3 voor de website en 2/3 voor de online marketing is daarin het credo!

Sta je eenmaal op voor jouw dienstverlening- of product zoektermen bovenaan dan kan je ‘als een trotse haan lopen’. Jij bent autoriteit op jouw vakgebied! Als je in de top 3 staat dan denken prospects al snel dat je zeer veel verstand van zake hebt hebt en dé partij bent om mee samen te werken.

Bel mij gerust om eens te brainstormen over jouw website of webshop. Samen kunnen wij de online kansen doorrekenen. Óf moet je daar ‘eerst nog een ei over leggen’…… 😉

Tot slot heb ik nog een tip voor de aankomende Paasdagen. Als je nog inspiratie zoekt voor een lekker Paasdiner óf wilt ontbijten met écht heerlijk eieren, ga dan vandaag of morgen eens langst bij de Walnoothoeve(n). Hier worden op duurzame wijze kippen rustig grootgebracht. In de boerderijwinkel vind je allemaal prachtige streekproducten en heerlijke kip! Kijk op: www.walnoothoeven.nl

Fijne Paasdagen allemaal!

Bastin van Oers

Ondernemer in de online marketing en directeur van SEO Online Marketing BV in Breda. Ik help MKB ondernemers graag om via hun website concrete offertes, contactaanvragen of directe omzet te behalen. Met een ander bedrijf exploiteren wij diverse succesvolle webshops. Verder spreek ik regelmatig op seminars en geef ik in-company workshops op het gebied van online marketing. Voeg me toe op