Conversie optimalisatie? 6 Tips om conversie verhogen!

Een belangrijk deel van website optimalisatie is conversie optimalisatie. Mooi dat er bezoekers op je website komen door de inzet van SEO of SEA, maar hoe zorg je voor een optimale conversie? In dit artikel bespreek ik hoe je start met conversies meten, hoe je op je website de conversie kan verhogen en 6 conversie optimalisatie tips! Om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie is het van belang dat je start met je conversies perfect te meten. Vaak vergeten website eigenaren conversies te meten en geven ze ook geen waarde aan een conversie op de website. Ook merk ik dat veel mensen denken dat het geen zin heeft om conversies te meten bij 10 bezoekers per dag. Fout! Website optimalisatie heeft altijd zin, alleen duurt het iets langer voor je kan gaan bijsturen. Stap 1: Stap 2: Stap 3: Nieuwsbrief inschrijving €10,00 Stap 4: Conversie verhogen willen we allemaal wel. Als hetzelfde aantal bezoekers meer opleveren is dat altijd mooi natuurlijk. Bij deze een aantal conversie verhogende tips. 6 beste tips voor conversie optimalisatie Tip 1: Geef iets gratis weg -Gratis whitepaper Tip 2: Geef een klant altijd twee keuzes! En niet meer. -Wilt u de nieuwsbrief 1 keer per twee weken of 1 keer per maand ontvangen Tip 3: Kom in contact met je klanten -Wij bellen direct terug button Deze laatste optie kan de conversie op de website enorm verhogen wanneer je dit ook actief inzet. Goede en betaalbare chat software is bijvoorbeeld Cobrowser.net. Door klanten te monitoren en op het juiste moment aan te spreken kan je ze net over de drempel heen helpen (laten converteren). Tip 4: A/B testen Tip 5: Je klanten zijn je ambassadeurs Tip 6: Meet het zoekgedrag en leer Door met deze tips aan de slag te gaan kan je structureel werken aan je website optimalisatie. Blijf het resultaat van je aanpassingen meten en blijf nieuwe dingen proberen. Door veel tijd te steken in conversie optimalisatie zal je website succesvol worden!Conversies meten voor website optimalisatie
Stappenplan conversies meten
Als je nog geen Google Analytics implementeer deze op je website conversie meten = weten.
Stel in Analytics de doelen in voor je website
Geef je doelen een waarde!
Elk doel op je website heeft een waarde. Denk goed na over de waarde van conversies. Bijvoorbeeld:
Sollicitant €150,00
Invullen berekening €200,00
Aanvragen offerte €500,00
Stel trechters in om te bekijken waar bezoekers uitstappen en besluiten toch niet te converteren. Zorg voor website optimalisatie op deze pagina's.Conversie verhogen
Door iets gratis weg te geven kan je de conversie op het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief enorm verhogen. Voor elke website is wel een leuk weggevertje te bedenken.
Bijvoorbeeld:
-Gratis e-book
-Gratis 10 tips over…….
-Gratis telefonisch consult
Klanten willen graag keuzes, maar teveel keuzes maken het te ingewikkeld voor een goede conversie. Bij twee keuzes zal de klant zal voor één van de twee kiezen. Zorg er voor dat de klant kan kiezen tussen 2 voor jou positieve reacties. Bijvoorbeeld:
-Wilt u zelf een berekening uitvoeren of zullen wij u helpen?
-Wilt u een zak van 10 kg of van 20 kg?
Door in contact te komen leer je heel veel over de behoeftes en problemen waar men tegenaan loopt bij het bezoek aan je website dit zal de conversie verhogen. In contact komen kan bijvoorbeeld middels:
-Reageer mogelijkheden (aan de reactie mogelijkheden op dit seo blog wordt hard gewerkt)
-Live chatten op de site
Test eens binnen google adwords met verschillende homepages en landingspages. Sommige cms systemen kunnen dit ook zonder inzet van Adwords. Door een nieuwe bijna identieke site ernaast te zetten en te gaan meten zie je welke versie het beste converteert. Blijf steeds een paar kleine wijzigingen doorvoeren en bekijk welke het beste converteert.
Door inzet van bijvoorbeeld social media kan je je klanten als ambassadeur laten werken. Wanneer een klant op de site komt op aanraden van een vriend is de kans op conversie vele malen hoger dan wanneer men ‘koud’ binnenkomt.
De zoekopdrachten die de website bezoeker invult in uw zoekveld kunt u gemakkelijk monitoren met Google Analytics. Als blijkt dat klanten bepaalde info of producten niet kunnen vinden kan je er voor zorgen dat bij een volgend bezoek de info of het product wel makkelijk beschikbaar is. Bij webshops: bepaal het assortiment op basis van de vraag! Dit zal de website conversie enorm verhogen.Website optimalisatie zorgt voor een succesvolle site!