seo online marketing logo

SEO is een afkorting van Search Engine Optimalisation. In het Nederlands; zoekmachine optimalisatie. Oftewel het bevorderen van een goede ‘organische vermelding’ binnen de zoekmachines. Het woord ‘organisch’ is hier wat vreemd gekozen, maar betekend de niet-betaalde resultaten in de Google Ranking.

De tegenhanger van SEO is SEA. Het inzetten van Search Engine Advertising. Ofwel het adverteren binnen de resultaten van zoekmachines. Bij Google werkt dit bijvoorbeeld middels Google Adwords.

Search engine optimalisatie, hoe doe je dat?

Iedereen wilt de nummer 1 positie binnen de zoekmachines. Maar hoe optimaliseer je je website voor de zoekmachines?

Google waardeert websites op basis van de volgende grondbeginselen:

-Een website moet technisch goed zijn opgebouwd
-Een website moet relevante content bieden voor de zoekopdracht
-Een website moet online populair zijn

Wanneer bovenstaande zaken zijn geoptimaliseerd is uw website voor de Search Engines geoptimaliseerd.

Search Engine Optimalisatie of SEO tips

Even een paar losse Search Engine Optimalisatie tips van SEO Online Marketing.

-De snelheid van je website is steeds belangrijker voor de waardering door Google. Via het webmaster hulpprogramma van Google kan je inzicht krijgen in de snelheid van je website en deze geeft ook vaak adviezen waar snelheid te behalen is.

-Sluit de inhoud van je website, de content aan op de vraag van je bezoeker. Schrijf goede SEO vriendelijke webteksten.

-Zorg dat je online populair wordt. Zorg voor veel relevante links naar jouw website middels linkbuilding.

Wat kan Search Engine Optimalisatie voor mijn bedrijf betekenen?

Wanneer men een lange termijn visie heeft met de website zorgt een investering in Search Engine Optimalisatie voor een structurele toevoer van bezoekers via de zoekmachines. Dit zijn bezoekers die uw bedrijf voor het eerste online tegenkomen. Hier hoeven geen extra kosten voor gemaakt te worden. Eenmaal een goede positie bereikt vergt het nog een kleine investering om de positie te behouden, maar de basis bezoekers en leads ontvangt u vervolgens gratis!

SEO Check

U kunt op veel websites een SEO check aanvragen voor uw website. Deze SEO checks geven meestal alleen aan waar uw website niet goed scoort voor Google. Men geeft aan wat uw website momenteel fout doet. SEO Online Marketing verzorgt een gratis SEO check waarbij wij inhoudelijke adviezen geven waar uw website verbeterd kan worden. Wij geven niet alleen aan waar uw website faalt op Seach Engine Optimalisatie gebied, maar wij geven ook inzicht in hoe het beter kan! Wilt u ook een SEO check voor uw website? Vul hiernaast in het blauwe veld uw url in.

De laatste tijd is er nogal wat te doen geweest over het belang van metatags op de website. Sommigen geven aan dat het belang enorm overschat is en dat Google weinig waarde meer hecht aan metatags. Google pakt regelmatig ook zelf een omschrijving van de site of van een dmoz vermelding. Goed opgebouwde metatags dragen mijns inziens wel degelijk bij aan een goede google ranking.

Metatag keywords

Google kijkt al een tijdje in zijn geheel niet meer naar de keyword metatags. Wel adviseer ik iedereen om op elke pagina van de website een 2 tot 3 keywords in te vullen. Zo heb je voor jezelf helder wat de main focus is van die webpagina. Het toevoegen van keyword metatag kan zeker geen kwaad.

Title metatag

Het belang van een relevante title metatags voor elke afzonderlijke pagina is enorm. Allereerst is de title metatag het eerste contact van potentiële bezoekers met jouw website. De eerste indruk is altijd belangrijk. Vind de bezoeker de titel interessant genoeg om verder te lezen? Daarnaast neemt Google de title metatag ook mee met de bepaling van het onderwerp van de site.

Ik kom bij klanten nog regelmatig title metatags tegen;  ‘Home’ of ‘Janssens Schilderwerken’. Een aanpassing kan dan grote positieve gevolgen hebben voor de ranking.

Tips voor goede title tags:
-Begin de title metatag met een hoofdzoekwoord
-Bedrijfsnaam hoeft niet persé in de titel te staan
-Geef alle pagina’s unieke titels.
-Gebruik maximaal 60 tekens

Metatag descriptions

De description of de omschrijving van de website biedt enorme kansen om het aantal bezoekers naar uw site te vergroten! Zie je description metatag als een advertentie. Wanneer de omschrijving goed is ingesteld voor elke pagina op uw website en een duidelijke call to action heeft leidt dit tot veel meer bezoekers!

Tips voor goede description metatags:
-Start met een probleemstelling waar veel van uw klanten zich mee kunnen identificeren
-Begin de description tag ook weer met een hoofdzoekwoord
-Neem de zoekwoorden enkele keren op in diverse vormen
-De description tag mag maximaal 160 tekens bevatten
-Eindig met een duidelijke call to action

Goede title en description tags leiden tot een hogere ctr in de organische resultaten en hierdoor op den duur ook voor een betere zoekmachine positionering.

Let op! Als de relevantie van je title metatag en description tag onvoldoende is kan Google nog weleens zelf wat termen van uw site pikken en deze aanmerken als titel en omschrijving.

Heeft u nog vragen over optimaliseren van metatags?

Regelmatig spreek ik MKB ondernemers die aangeven te adverteren via zoekmachines ook SEA genoemd. Dit betreft vaak Google Adwords campagnes voor een website of webshop. Dit wordt ook weleens aangehaald als reden om maar niet te investeren in zoekmachine optimalisatie (ook SEO genoemd). SEO is de organische ofwel gratis vermelding in de Google resultaten. In dit artikel wil ik graag aangeven in welke situaties ik mijn klanten SEO en wanneer ik het inzetten van SEA adviseer.

Wanneer zet je Search Engine Optimization (SEO) in?

-Direct bij de ontwikkeling van een nieuwe website.
Veel website programmeurs leveren een website zoekmachine vriendelijk op zegt men. Vaak wordt er slechts naar enkele punten gekeken. Een direct goede start levert veel toekomstig voordeel op.

-Wanneer je al een bestaande website hebt, maar nog niets aan zoekmachinemarketing hebt gedaan.
Wanneer de basis website goed geoptimaliseerd is, zal dit bij SEA campagnes later tot betere resultaten leiden.

-Als een lange termijn doelstelling wordt nagestreefd met de website of webshop.
Met een goede zoekwoordenfocus, technische opbouw, maandelijks onderhoud en linkbuilding stijgt uw website in de organische (onbetaalde resultaten).

-Als een website wordt gezien als een bedrijf.
De website als zelf genererende leadgenerator voor uw core business.

-Als de website veel content (teksten) heeft.
Wanneer de teksten worden herschreven voor zoekmachineoptimalisatie levert dit vaak snel veel bezoekers op.

-Als de website al organisch al redelijk scoort.
Kleine investering kan grote resultaten opleveren bijvoorbeeld wanneer een website bovenaan de tweede pagina staat of onder de vouw op de eerste pagina.

-Als je wilt dat de website op enig moment zonder enige kosten zelf geautomatiseerd geld oplevert.
Wanneer je topposities hebt bereikt zal je een continu stroom van bezoekers en leads / klanten blijven ontvangen zonder verdere kosten nodig zijn.

Wanneer zet je Search Engine Advertising (SEA) in?

-Direct na de lancering van een nieuwe website.
Adwords campagnes leren ons heel veel waar je later je voordeel mee kan doen. Dit levert op korte termijn direct verkeer en hopelijk conversie op.

-Op hoofdzoekwoorden waar teveel concurrentie is om organisch op topposities in zoekmachine te komen. Wel moet rekening worden gehouden met veel concurrentie in de SEA campagnes.

–Wanneer een nieuw product wordt gelanceerd.
De potentie van een nieuw product of dienst wordt snel duidelijk.

-Om in te kunnen spelen op seizoensinvloeden / promotie van een bepaalde dienst die eindigt (inschrijving)
Een SEA campagne kan in korte tijd veel bezoekers genereren en ook direct weer stoppen als het seizoen over is of de dienst niet meer mogelijk is.

Zoekmachine optimalisatie

Zoals uit bovenstaand overzicht blijkt is bij de inzet van zoekmachine optimalisatie het beoogde doel enorm belangrijk. Wat wil je bereiken en op welke termijn? Wanneer je net start met zoekmachinemarketing kan je dat het beste doen met SEO. SEO zorgt ervoor dat je website goed wordt gevonden in de gratis resultaten van Google. Als de website SEO geoptimaliseerd is bevorderd dat de resultaten van toekomstige SEA campagnes (hogere CTR, lagere CPC). Wanneer je een tijdelijke actie hebt of een nieuw product of dienst lanceert zorgt zoekmachine adverteren voor een snel resultaat.

Tot slot nog een tip. Soms zie ik nog weleens bedrijven die organisch al op de eerste plaats staan in de zoekmachines op een bepaald woord en daarnaast ook een Adwords campagne hebben draaien op dat zelfde zoekwoord. Je bent je eigen concurrent op dat moment. Je ontvangt al gratis bezoekers. Erg zonde van de investering.

Heb je vragen over dit artikel of toevoegingen dan hoor ik het graag b.vanoers@seoonlinemarketing.nl

Bastin van Oers

 

Wil je weten of je in jouw situatie het beste SEO of SEA kan inzetten?

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram